Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns gider simpelthen ikke ud?  (Læst 6751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Mine høns gider simpelthen ikke ud?
« Dato: 10 Februar , 2013, 09:15 »
Som titlen siger - mine høns gider slet ikke ud længere ...

Jeg endnu tilgode at have høns der er begejstrede for sne, så det var jo ikke så overraskende at de ikke gad ud da sneen dækkede hønsegården. Men selv nu hvor man skal kigge langt efter lidt sne der har modstået solens stråler er der ikke en høne i sigte uden for i gården.

De får lidt fra husholdningen hver dag, og det udfodrer jeg i hønsegården - det kommer de lige ud og tager det bedste af, men så er det hurtigt ind igen når det er overstået.

Har prøvet at jage dem ud, det er for det første ret trælst for både dem og jeg, og for det andet gik de ind igen med det samme de fik chancen ;)

Lidt info:
De har boet der i ca. 10 md.
det er en gruppe på 11 høns og 2 haner
De plejer at være ude fra solen står op til den går ned, kun inde for at spise, drikke, lægge æg og sove.

Er de mon bare for magelige til at være udenfor i kulden?
Gider jeres ud frivilligt eller er det tvangsudlukning?

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Mine høns gider simpelthen ikke ud?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2013, 09:29 »
glæd dig over at dine høns ikk mangler plads indenfor, mine gider heller ikk ud i disse dage hvor der er sne overalt, så jeg lukker end ikke op for dem når der er sne og frost, så kan de hygge sig indenfor i varmen

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2013, 09:31 »
Hej

Efter jeg har skrabt sne i gården går de ud frivilligt.
Da der lå sne ville de ikke ud uanset hvad jeg lokkede med.

De er dog ikke ude nær så meget som hvis jorden havde været blød og til at skrabe i.
Heller ikke haven er det store hit. De går godtnok ud men ikke ret langt og ikke ret længe.

Så mon ikke de bare har sneangst :)

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2013, 09:47 »
sneangst  ;D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2013, 10:17 »
Få nogle skånske blomsterhøns ind i flokken  ;)

Mine blomsterhøns har aldrig været generet af sne, og nu hvor de er del af en blandet flok følger både maraner og isaer deres adfærd. Sne er ikke farligt, og på en dag med lidt tø i luften kan de sagtens rydde sneen på 10-15 m2 for at komme ned til græsset.

De går ikke i hønsegård, men på friland. De tilbringer også mange vintertimer i drivhuset, hvor der bades i løs jord, slappes af og serveres vand i frostvejr. Så vader de pænt gennem sneen for at lægge æg i hønsehuset.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2013, 10:27 »
Blomsterhøns er også så kønne :)

Jeg har lige nu new hampshire, tværstribet plymo og en enkelt araucana og de er rørende enige om at ud det skal man i hvert fald ikke for tiden :)

vores ænder er ligeglade, de er i fuld gang med at endevende alt der ikke er frosset fast :D
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Bente

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2013, 10:53 »
Mine ville heller ikke ud de første dage.
Så lagde jeg noget halm på sneen, og så var det ikke farligt længere  ;)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2013, 11:00 »
Men vi har ikke snedække længere, der ligger lidt his og pist, men selve hønsegården er HELT snefri - det er derfor jeg ikke forstår de er blevet så magelige at de kun gider sidde og lumre indendørs hele dagen :)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2013, 15:54 »
Mine 3 "gamle" høner (1 år gamle maran og australorps) nærmest kæmper om at komme først ud, når jeg åbner lugen, åbner dog ikke hver dag for tiden. Mine 6 orpington's (5 måneder gamle) kunne derimod ikke drømme om at gå ud!!!! jeg har jaget dem ud et par gange, men de vil åbenbart helst være inde! Det skal siges at der er ca 30 cm op til åbningen, og de "små" kan vist ikke helt regne ud hvordan man kommer helt derop!
Jeg har lagt en blanding af hø og halm ude i gården, så hønsene har noget at rode rundt i, og nogle dage smider jeg lidt korn derude. Det kunne måske være en ide for at lokke dem, de vil jo gerne have noget at skrabe rundt i :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #9 Dato: 11 Februar , 2013, 21:56 »
der skulle vel ikke være en due høg eller anden rovfugl der har slået sig ned i nærheden og det er den de er bange for ??

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2013, 08:45 »
Vi plejer at have en rovfugl af en slags herude, den er ikke særligt stor (mindre end hønsene). Den plejer at sidde på pælene ved den ene hestefold og overskue det hele :)
Men det har vi haft i alle de år vi har boet her, så hønsene er vant til den og den gør dem heller ikke noget (en kylling eller ælling kunne den måske godt finde på at snuppe hvis den fik budet - men det gør den ikke ;) )

Vi har så vidt vides ikke haft besøg af nogen rovdyr og der er ikke hverken forsvundne eller tilskadekomne høns.

De har lige været ude og spiise rabarbertærte, men er fluks gået  ind igen ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2013, 10:11 »
Sådan var nogle af vores fjer også.... lidt for koldt var = en dag indenfor, måske liiiige sidde i døråbning og kigge ud  ::)

De dage hvor vi havde lidt forår i luften, da var de ude men holdte sig helst i solen og de har altid været de første til at gå i seng.
Hovedparten er slagtet i dag, har dog en enkelt høne tilbage af dem, og hun opholder sig stadig meget mere i huset end de andre høns hun bor sammen med nu.

Vores faverolles og silker, de er ude for næsten enhver pris, dog opholder de sig primært under overdækninger diverse steder i haven.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin