Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skandinavisk Fjerkræ-Standard  (Læst 1060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

• Bruger
Skandinavisk Fjerkræ-Standard
« Dato: 10 Februar , 2013, 01:34 »
Hej
Jeg er tit stødt ind i at der bliver nævnt Skandinavisk Fjerkræ-Standard, så jeg har efterhånden den opfattelse at den kan gøre mig betydelig klogere ;)
Mit spørgsmål lyder om en udgave fra 89, kan være ligeså givende for mig som en nyere udgave? Mit behov er ikke at komme på udstilling, men jeg ønsker dog at blive bedre til at udvælge de dyr jeg avler videre på. Tænker også om der er racer i den nyere udgave som ikke er med i den ældre.

Er der nogen som kan gøre mig klogeree, da jeg aldrig har haft en Skandinavisk Fjerkræ-Standard i hånden?
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skandinavisk Fjerkræ-Standard
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2013, 08:21 »
Den nyeste standard er fra 2004 og der bliver lavet rettelses blade hvert andet år til den. Så der kan være sket rettelser i standarden på de forskellige racer siden 89.

Men om du kun vil avle og ikke udstille kommer vel egentlig ud på et. For dyrene skal vel alligevel være racetypiske.  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2013, 09:39 »
Ja Lene det har du sikkert ret i :)

Men jeg aner ikke hvad jeg kan finde i den bog, så jeg tænkte at det jeg kunne lære af den var en form for generel almen grundlære om fjerkræ anatomi. Havde egentlig ikke tænkt race for race  ???

Men hvad kan rettelserne være? Tænker at hver enkelt race har haft en optimal beskrivelse igennem flere år. Eller ændres der løbende på det?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2013, 10:18 »
Jeg vil foreslå, at du låner et eksemplar f.eks. på biblioteket. Så kan du se "giraffen". Hvis du skal købe en, vil jeg anbefale den nyeste version, så vidt jeg husker, kommer de nyeste rettelsesblade med, hvis du køber den hos DFfR /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2013, 10:58 »
Der kan forekommer enkelte rettelser hos de forskellige racer og farver.

Men en mulighed er det da helt sikkert at låne den på biblioteket, de er dog ikke flinke til at opdatere den, men hvis dette er ligegyldigt, så er der jo ikke noget problem i det.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2013, 16:17 »
Ahaa det var en rigtig god ide, jeg må en tur på bibloteket  ;D

Tak skal i have  :)