Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grønsager efter grise har rodet jorden igennem  (Læst 901 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mic_hael76

• Passiv bruger
Grønsager efter grise har rodet jorden igennem
« Dato: 09 Februar , 2013, 11:05 »
Hej.
Havde sidste frilandsgrise på et areal, som i år skulle bruges til køkkenhave. Nu er der en der har fortalt mig, at jorden er inficeret med orm, og at der kan gå op til 6 år, før der kan dyrkes grønsager der spise rå. Der skulle ikke være noget problem, når man koger f.eks. kartofler.
Da jeg fik slagtet grisene, blev der lavet en trikin test, tror jeg nok det hed. Ihvertfald et lovkrav.
Når nu jeg intet hørte fra slagteren om trikin i grisene, så er jorden vel heller ikke inficeret, eller hvad?
Er der andre orm, han kan have ment?
På forhånd tak!

Mic_hael

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Grønsager efter grise har rodet jorden igennem
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2013, 13:16 »
Det har ikke været fundet trikiner i danske svin siden 1930'erne... Så du kan roligt gå ud fra at det er der ikke.

Men om der er andre former for orm, det ved jeg ikke
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2013, 14:25 »
Så vildt jeg ved trikiner smiter ikke via jord. Der kan godt være andre orme æg, men det kan de være over det hele :(.
Det er som salmonela i kødet: man skal ALTID vaske sine grønsager, købt eller fra egen have lige meget, godt og grundigt, ikke noget at man lige trækker en gulerød op og knider jord af , nej det skal vaskes.
MEN lad være at tænke der kan være orme æg ;D bare spis efter du har vasket dine grønsager og nyd!!
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2013, 15:21 »
Trikiner kræver en vært og smitter ved at man spiser utilstrækkeligt varmebehandlet kød. Nægter at tro på det kan smitte via grøntsager da de på ingen måde indgår i trikiners livscyklus.

Se her: http://da.wikipedia.org/wiki/Trikin

Derimod findes der jo masser af andre "sjove" orm, men de fleste er danmark jo heldigvis forskånet for. Og tror absolut ikke at det er grise man skal frygte i dette sammenhæng, men mere ræve og især mårhunde som kan sprede bl.a. hjerteorm og bændelorm. Dem kan man bliver smittet med via grøntsager.

Men listen af alle mulige mere eller mindre farlige sygdomme kan jo blive mange sider lang.

Har det med det her som med risiko'en for terror angreb. Hvis man skal leve sit liv i frygt for alt det som "muligvis" kan ske, så får man et træls liv. Så rens grøntsagerne og vask dem godt. Og nyd så ellers jeres garanteret super lækre grøntsager med velbehag.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Kim Egmose

• Bruger
  • Stald Egmose
    • stald-egmose.dk
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2013, 16:15 »
Vi har et tilfælde af spoleorm for år tilbage. Det var første år vi havde urtehaver på et areal, hvor grisene havde bearbejdet jorden. Mine børn havde for vane at trække gulerødder op af jorden, tørre dem nødtørftigt af for jord med hænderne og spise dem rå. siden har vi altid skyllet grønsagerne rene inden de er blevet spist, og vi har ikke haft orm siden. så hygiejne, hygiejne og hygiejne.
Men vi har altid stort flot høstudbytte, når grisene har gødet jorden:-)
2,5,30 Jersey Kæmper sorte
1,3 Danske Landhøns sorte
1,1 Skånegæs
6,8 Dværgvædder madagascar
1,4 Dværggeder vildtfarvede

Offline mic_hael76

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2013, 07:39 »
Det er lige nøjagtig spoleorm personen henviste til, fik jeg at vide i går.
Der blev i 2003 lavet en undersøgelse om, hvordan folk blev smittet med spoleorm, og her viser det sig, at grise afføring er skyld i næste 95% af alle tilfælde.
Artiklens pointe er gengivet i denne artikel.
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3440/sprog=1/grp=9/menu=12/
Ellers google "Parasit på afveje"
Der bliver her nævnt, at man ikke med sikkerhed kan vaske alle æg fra spoleorm af, og at de anbefaler at grønsagerne blive varmebehandlet.
Som kim skriver, hygiejne, hygiejne og hygiejne
Mic_hael

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2013, 21:34 »
Spoleormeæg kan overleve MEGET længere end det i jorden, men jeg tager det ærlig talt ikke så tungt ;)

Det er mest små børn der får spoleorm, voksne er mere hårdføre. Skulle uheldet være ude så skal man en tur på apoteket og have to piller, så er det sket med de orm (taler af erfaring ;))
Nu tilbage som Johanne Schiødt