Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - Fort Rotte!  (Læst 14949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nan

• Passiv bruger
Hjælp - Fort Rotte!
« Dato: 08 Februar , 2013, 23:41 »
Kære alle på DFF! Jeg har brug for alle jeres bedste råd til, hvordan jeg holder rotterne væk fra mit hønsehus/hønsegård (dog ikke anskaffelse af kat). Gang på gang har i rotter, der ødelægger fornøjelsen ved at gå i hønsehuset.

De underminerer hele hønsegården, tager kyllinger og æg og giver en usund atmosfære. Hver gang vi ser en rotte ringer vi til kommunen, der kvitterer med en bakke gift - men efter kort tid er de tilbage. Kommunen mener at det er fordi, at vi har grøfter omkring vores grund, men jeg insisterer på at holde høns og have et rottefrit hønsehus.

Jeg har forsøgt mig med, at fjerne madrester/korn når de har spist - men oplever at de så i stedet går efter æggene :( Dette forår skal der så rottesikres inden at jeg lader en ny flok høns flytte ind, men mangler gode ideér og råd til hvordan og hvorledes jeg bygger det optimale fort rotte.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: Hjælp - Fort Rotte!
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2013, 00:45 »
Jeg har prøvet at gardere mig med 50x50 fliser gravet ned på højkant hele vejen rundt om hønsegården, minktråd også som "loft", sokkel til huset i pudsede lecasten og 50x50 fliser som gulv i hønsehuset.
Vi bor på landet, nær skov og sø, og jeg 1) havde ikke lyst til at invitere rotter 2) kunne ikke bære at risikere ræv/mår/mink blandt mine høns.
Jeg har set måren lege med sine 2 unger op & med af muren på naboens hus, og hvor er de dog smukke, adrætte dyr. De må gerne være i området for min skyld, men skal jeg knytte mig til dyr, så vil jeg gerne have en vis sikkerhed for, at de ikke alle er væk i morgen.
Hønsehuset går så under navnet Askarban - troldmandsfængslet i Harry Potter bogserien.....
Hidtil har jeg ikke set rotter i hønsehus/gård.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2013, 09:46 »
Skal du gå helt hysterisk til værks skal der nok støbt gulv og sokkel til huset. Kraftig finmasket minktråd til sider og loft på gården og rigtig gerne samme minktråd i hele bunden i hønsegården. Der er dog en del arbejde ved og skulle grave tråden ned i hele hønsegården, men tror det er det eneste tiltag du kan lave udover det du allerede gør
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2013, 10:20 »
det der har virket bedst hos mig er gift lagt direkte i rottehullerne, som derefter bliver overdækket.

mine 15-20 rotter (dem så jeg selv, da de kom frem ved skumring for at spise hønsemad) spiste mere end 2 kg gift før de alle døde.
der skal ret meget gift til og der skal lægges min. 100 g gift samme sted.

men fjern foder når du giver gift, for tilskudsfoderet kan virke som modgift.

jeg har set en enkelt rotte her siden, den fandt og aflivede hundene heldigvis.
der ligger stadig gift i rottehullerne, så håber nytilflyttere vil spise det.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2013, 12:11 »
nå ja, en dansk svensk gårdhund, jack russel terrier eler noget i den stil kan også afhjælpe det.  ;D desuden er sådan en lille firbenet fætter ski da sød   ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2013, 13:29 »
Det med at tilskudsfoder indeholder tilstrækkelig K-vitamin til at modvirke rottegift er en skrøne ;)

Vi fik at vide fra vores rottemand at rotter kommer når der er 3 ting; mad, vand og et tørt sted at lave en hule i fred, så det gælder måske ikke så meget om at rottesikre selve hønsehuset (hvilket er stort set umuligt da de jo kan komme ind ad den mindste sprække), men om at gøre området uinteressant.
Vi er f.eks. blevet rådet til at flytte en brændestak og at sætte vores andehuse på stolpeben - om det giver noget på sigt ved jeg ikke endnu.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2013, 14:51 »
... rigtig gerne samme minktråd i hele bunden i hønsegården. Der er dog en del arbejde ved og skulle grave tråden ned i hele hønsegården ...

Er der noget i vejen for "bare" at brede minktråden ud på jorden og så fylde efter med et lag jord/sand? Jeg tænker, at det kan spare meget gravearbejde. Og på min smattede lerjord vil det kun være en fordel at have hønsegården hævet lidt over niveau.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Nan

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2013, 16:28 »
Tak for jeres feedback! Jeg har faktisk en Dansk/Svensk Gårdhund - men jeg er ikke glad for kombinationen af giftfyldt rotte og hund :-/ - desuden har hunden svært ved at se forskel på rotte og høne når dens menneskemor kigger væk :(

Indretning - Jeg vil forsøge mig med net i bunden og toppen af hønsegården - den er forholdsvis lille, da de kun står i den, når de venter på, at komme ud i haven og hygge sig - så det er overskueligt.

Mad - Jeg har nogle gamle mælkejunger - måske ville det være en idé, at hælder foderet op i dem når jeg har det. Ellers står det jo i sække - og det er sikkert langt fra rottesikkert.

Vand - det kan jeg ikke se, hvordan jeg skal forbeholde hønsene - desværre :(

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2013, 17:29 »
mht vand er der mange smarte måder. Ophæng af vandbeholder i bjælke/loft eller lave et smalt plato til drikkevandsbeholderen. Jeg kan ikke huske hvem det var herinde som havde støbt en søjle med fin beskrivelse. (Jeg har selv planer om at prøve sidstnævnte løsning) 
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2013, 20:08 »
Jeg kan godt huske jeg så den fine støbte søjle, men forstår ikke hvordan det skulle hjælpe på rotterne - lille forklaring måske?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2013, 21:58 »
Det med at tilskudsfoder indeholder tilstrækkelig K-vitamin til at modvirke rottegift er en skrøne ;)

Så vidt jeg husker er det K-1 vitamin der modvirker den antikoaguelerende effekt fra rottegift. Tilskudsfoder er typisk tilsat den kunstige K-3 vitamin, som ikke har samme antikoagulerende virkning som K-1.

Så enig - det er en skrøne.
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 09 Februar , 2013, 23:58 »
Er der noget i vejen for "bare" at brede minktråden ud på jorden og så fylde efter med et lag jord/sand? Jeg tænker, at det kan spare meget gravearbejde. Og på min smattede lerjord vil det kun være en fordel at have hønsegården hævet lidt over niveau.

Nej, det burde give det samme, men vil så måske kræve et bræt eller lignende hele vejen rundt i bunden så det øverste lag ikke bliver smidt ud af gården
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2013, 08:40 »
@Erik, jep det er rigtigt. Ensilage produkter indeholder store mængder K1 vitamin, men det har man jo typisk kun hvis man har kvæg i større mængder.
Mener faktisk også at jeg på et tidspunkt fandt noget materiale om at selv hvis man har tilskudsfoder med K1 vitamin, så er det stadig i så forholdsvis lille en mængde at rotten stadig ikke reddes ved at spise af det (Ja, måske med mindre det er en reel vitamin blanding den spiser af, men så dør den nok af overdosering af nogle af de andre slags ;) )

http://www.naturstyrelsen.dk/Vandet/Rottebekaempelse/resistens_hos_rotter/FAQ/
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2013, 08:52 »
At lægge net i hele bunden af enten hønsehus eller gård forhindre godt nok at rotterne at komme op, men det gør det også meget nemmere for dem at grave tunneler under idet jorden ikke falder sammen.

Det skulle forøvrigt være en ide at lægge et meget tykt grus/sand lag, for det skulle rotter ikke være pjattede med at grave i da gruset vil falde sammen.

Angående kommunen, så må man anmelde rotterne og rottemand ud indtil de er væk og der ikke mere er aktivitet. Det duer ikke at de bare får små portioner engang imellem for så kan de blive immune overfor giften.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2013, 09:03 »
@Lene prøv at læse det jeg har linket til ;) små portioner giver netop ikke immune rotter skriver naturstyrelsen.

Planerne for rottebekæmpelse er defineret således at målet er at bringe rotteantallet ned på et acceptabelt niveau, det er jo så desværre op til den enkelte kommune at bestemme hvornår det er. Her er de super flinke og kommer igen indtil al aktivitet er ophørt, desværre dukker der tilflyttere op igen ca. 2 gange årligt :(
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat