Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stress frosne æg  (Læst 7271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Stress frosne æg
« Dato: 07 Februar , 2013, 10:37 »
Jeg har desværre måtte kassere størstedelen af mine æg fra første rugning. De var ubefrugtede og jeg mistænker, at de trods omhyggelig indsamling (nok ikke hurtig nok pga. job) har fået noget frost. ØV

Nu stresser jeg over, om jeg kan nå at få udruget dyr (orpington) til at udstille den kommende sæson? Hvor længe er orpington om, at nå udsillingsstørrelse?

Og for det ikke er løgn, er mine gule Orpingtons gået i strejke, til trods for ekstra lys...øv. ???
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Stress frosne æg
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2013, 11:23 »
Det er hanerne, du skal lave nu. Hvis du laver hønerne nu, kommer de til at ligge æg og derfor bliver de for løs i fjerstrukturen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2013, 11:26 »
Hej Martin
Fra hvornår kan man så tage hønere fra?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2013, 11:30 »
Jeg vil vente et par måneder.

De høner jeg købt fra Rudy (som var fra starten af Maj), var for unge at udstille i midt november, og de var lidt for gamle her i midten af januar, hvor de også var på udstilling.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2013, 11:37 »
Tak for svar
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2013, 13:27 »
Helle mine gule skifter også i mellem at være godt i gang, og strejke, og de får både svinefoder og korn og lys, men det skiftende vejr er de altså ret følsomme overfor. De unge fra for/midt sommeren er ikke i gang endnu.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2013, 13:29 »
Tak søde Ina. Måske har jeg bare fået "lampefeber" hi hi. Tror de får en uge med "kun" æglægningsfoder. Måske de så kommer på andre tanker  ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2013, 13:42 »
Det virker bedst her, når jeg hælder æglægningsfoder i tånet, de kan tage af om morgenen inden de kommer ud, så er de nødt til at æde det, og så får de korn om eftermiddagen ude omkring kl 14 , så går de ikke sultne i seng, og kan starte dagen med det der giver æg.
Mine gider kun æde æggefoder når der ikke er andet, og det er der så ikke om morgenen når de hopper af pinden.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2013, 15:34 »
Jeg ville lige rette mig selv. Hvis de lægger æg, bliver de løsere i fjerdragten og fjerstrukturen bliver også dårligt.  Måske mister de også noget af den gule farve, når de lægger æg. Ellers må vi lige vente på Mr. Orpington (Rudy).

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2013, 15:55 »
jeg mener nu ikke de mister farven når de begynder æglægning, det er som jeg ser det solen der bleger fjerdragten, de er ikke helt lysægte  <:
Venlig Hilsen INA

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2013, 15:57 »
Jeg ville lige rette mig selv. Hvis de lægger æg, bliver de løsere i fjerdragten og fjerstrukturen bliver også dårligt.  Måske mister de også noget af den gule farve, når de lægger æg. Ellers må vi lige vente på Mr. Orpington (Rudy).

Jeg tror Mr. Orpingtons PC er brændt sammen...................................................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2013, 16:44 »
Det er rigtigt at det er bedst at tage høner som er noget yngre ifh. til hanerne når der skal udstilles. Haner kræver lidt længere tid om at vær klar, og vil stå "fine" i en længere periode. Derimod skal det times hvornår hønerne rent alders mæssigt topper mht. standard, som ved Orpington har befjering/fjerstruktur som en af kardinal-punkterne. Er høns for unge, ja så er de ikke færdig udviklede og får for få point, er de begyndt at lægge æg, bliver fjerdragt ofte noget løsere, samt kam kan have tendens til at blive for stor.
Jeg har kun oplevet at de Gule afbleges pga. sol, som er en alvorlig trudsel mod en pæn gul farve. De skal faktisk opdrættes i skyggefulde gårde.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2013, 16:49 »
En rigtig bog her ang den gule farve:
http://www.aviculture-europe.nl/Buff-Coloration.pdf

I den bog, har jeg læst at regn også skulle blakke dem, men det har jeg ikke erfaring til at sige om det gør. Der er bl.a. en i den bog som anbefaler at bruger cayennepeber inden det sidst fjerskift for at opnå en bedre gul farve.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2013, 16:54 »
Det er min erfaring, at regn giver andre kvaliteter til fjerdragten, som opvejer noget evt. negativt ved regn. Det er solen der er den helt store synder, og som falmer de gule.
Man kan tildele mange specifike foderemner som beforder gul farve.
Dog er en ret vigtig faktor avl, avl, avl.

NB: En interessant bog Martin /o

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2013, 17:58 »
Tak søde Ina. Måske har jeg bare fået "lampefeber" hi hi. Tror de får en uge med "kun" æglægningsfoder. Måske de så kommer på andre tanker  ;)

Du kan også prøve at give dem opblødt kattefoder (tørfoder) Proteinet skulle sætte skub i æglægningen
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk