Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine ænder er sporløst forsvundet  (Læst 7370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bennyben

• Passiv bruger
Mine ænder er sporløst forsvundet
« Dato: 06 Februar , 2013, 15:49 »
I går aftes da vi kom hjem var ænderne sporløst forsvundet. Vi har ledt her til morgen uden at kunne finde dem. Der er ikke tegn på nogen kamp med en ræv eller lignende. Hvis det var ræven skulle der vel være fjer tilbage og tegn på et eller andet, og en ræv napper vel ikke to velvoksne Sachsen ænder på en gang?

Jeg hælder mest til, at de er blevet skræmt af en kat eller lignende og er flygtet over hegnet. Vores hegn er 50 cm højt, hvilket tilsyneladende ikke er højt nok.

Håber de vender tilbage men jeg tvivler. Nogen gode råd til at få dem fundet? kan siges jeg først fik dem i lørdags, så de er ikke så kendte med stedet.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Mine ænder er sporløst forsvundet
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2013, 16:05 »
Hvis du havde haft dem længe, ville de måske komme tilbage til foder og vand. Men når du kun har haft dem siden i lørdags, så tror jeg bestemt at du skal gå ud og lede efter dem, og prøve at komme ræven i forkøbet.

Offline jigsaw

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2013, 17:30 »
jeg ville nok have beholdt dem i burene i en 14 dages tid men det er nemt at være bagklog
op på hesten igen
var de stækkede ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2013, 18:15 »
En  Sachsen And er en stor tung race, som ikke behøver at blive stækket, så om de kan komme over 50 cm. ved jeg ikke.

Det kunne jo også være to-benede "ræve", det er DESVÆRRE set før. :police: /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2013, 18:22 »
Sachsen ænder kan ikke flyve så ingen grund til at stække dem.
Lyder lidt underligt de bare sådan er forsvundet, håber de dukker op igen.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2013, 20:15 »
ænder kan nå at gå langt på kort tid, så du må ud i landskabet og lede efter dem, jeg mistede mine moskus et par dage efter de var kommet, da gåsen lukkede deres låge op.

De var godt nok kommet lange omkring, og syntes ikke en gang de skulle følges ad,,, jeg fandt 4 ud af 5
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2013, 22:25 »
Desværre tror jeg mest på et besøg af ræven, har mistet svanegæs til ræven, ingen fjer på marken men i et lille hul i hegnet var der fjer. Siden er der opsat el tråd både uden om hegnet og hen over hegnet, ingen besøg af ræven siden.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Februar , 2013, 06:13 »
Jeg siger også ræven. Har oplevet det samme - ingen spor, troede derfor på to-benede tyveknægte. Men efter et par uger fandt vi fjer et par hundrede meter væk. Ræven er stærk og snu, her tog han bl.a. en stor andrik på 4-5 kg og tog ham med uden at der lå en fjer.
Mvh Marianne

Offline bennyben

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2013, 12:10 »
Interessant at ræven kan være så usynlig i den drab.

Men nu har jeg skiftet taktik. Er i gang med at ombygge en del af andegården med volierenet gravet ned og tag på. Så har ænderne også et udendørsområde der er ræv sikret.

Den resterende del af andegården får et hegn på 90 cm, hvilket forhåbentligt afholder katte fra at hoppe ind, og endvidere vil ænderne kun være her i dagtimerne og primært når der vi er hjemme.

På søndag henter jeg tre rouen ænder så jeg prøver igen.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2013, 13:03 »
Vores katte hopper uden problemer ind i hønsegården hvor hegnet også er 90 cm.
Da vi havde ællinger, begrænsede jeg et område til andemor og ællinger, hvor der var overdækning.
Da ællingerne var ca. 7 uger, fjernede jeg overdækningen og de gik frit igen.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #10 Dato: 15 Februar , 2013, 08:44 »
Her har jeg også oplevet ræve-besøg - flere moskusænder samt 1 gås - fandt kun ganske få fjer liggende på jorden.

Vedr. katte - jeg har 5 katte - og har ikke oplevet, at ænder/gæs er blevet skræmt af dem. Vore moskusænder kan fint sætte sig i respekt - har endda haft ællinger der kunne gå lige forbi kattens næse og de rørte dem aldrig - og hvis de var nysgerrige nok til at stikke snuden frem, så havde de en mega-sur andemor som nappede.

Ud fra dine oplevelser vil jeg gætte på ræven - og/eller varianten med en udflugt.

Offline bennyben

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Februar , 2013, 20:18 »
Det er nu ikke fordi jeg er nervøs at kattene skal overmande ænderne, men et højere hegn sikrer at ænder ikke kan jagtes udover og at kattene trods alt skal hoppe op før de kommer ind

Offline bennyben

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Februar , 2013, 08:55 »
Så er mine nye Rouen ænder flyttet ind i den forhåbentlig rævesikrede indhegning.