Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flytning - gode råd søges  (Læst 7624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Sv: Flytning - gode råd søges
« Svar #15 Dato: 06 Februar , 2013, 17:47 »
Hej
så vidt jeg kan se er du næsten nødt til at transpotere dem selv. Hvis at det er et firma skal de overholde reglerne for dyretransport.  Med hensyn til pauser, vand, luft etc. Og hvis at de ikke gør det kan de få en rimelig stor bøde. Du skriver, at i er ovre på 3,5 timer. Hvis at i tager over Sverige. Så skal i overholde regerne for at transportere dyrene igennem Sverige. Eller vanker der også ret pæne bøder der.
 Jeg mener. at du skal have et tranciterklæring. Det er ikke for at være lyseslukker Men det ville da være ærgerligt at starte med bøde.
Vh Laila

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 06 Februar , 2013, 17:49 »
Avs!  :police: Ja, den var da værre. Nu var jeg ellers lige nået op i det lysegrønne felt  :-\
Det sætter jo tingene i et andet perspektiv...
Godt du gjorde mig opmærksom på det!!  /o

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #17 Dato: 06 Februar , 2013, 18:12 »
rent transportmæssigt kan jeg ikke se noget galt i projektet. kattene i en transportkasse til katte og afsted. Hvordan så en håndfuld vilde tamkatte har det med og blive flyttet det aner jeg ikke en dyt om. Hønsene ville jeg putte i en transportkasse der passer til størrelsen, og så ellers placere dem så de kan få luft og der ikke er noget der falder ned over kasserne. Prøv og undersøg mulighederne. Tror det var på facebook jeg læste om en hestetransport der kom på bornholm ret tit, og som det var muligt og få høns med. Prisniveauet de nævnte var 600kr, men om det var pr dyr eller samlet fangede jeg ikke lige. Skal prøve om jeg kan finde navnet på ham
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #18 Dato: 06 Februar , 2013, 18:16 »
det skulle hedde torbens hestetransport, og de 600 var for 4 høns fragtet fra sjælland til bornholm. det kunne være han kunne hjælpe
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 06 Februar , 2013, 18:24 »
det skulle hedde torbens hestetransport, og de 600 var for 4 høns fragtet fra sjælland til bornholm. det kunne være han kunne hjælpe
Sådan Jes. Tak skal du have. 600Kr, så kommer hønsene til at betale for 1.klasse mens vi andre tager bumleren :D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 06 Februar , 2013, 19:47 »
Hmmm. Jeg har jo selv haft de samme overvejelser. I sin tid blev de to vildkatte (som en del af et større kuld) fanget ind af kattens værn, neutraliseret og sat ud igen hos os. Og vi har siden passet dem. De er nu håndtamme, men kan ikke lide at komme indenfor. Prøvede for nyligt at bære den ene ind for at fange en mus. Den sad bare med kæmpe pupiller og "knurrede". Stakkels dyr. Jeg har bare svært ved at sætte mig til herre over deres liv: Hvad er værst 3,5time i angst i en transportkasse eller intet liv? Det er netop disse tanker jeg gerne vil have andres holdning til. Jeg er oprigtig i tvivl.
Hønsene kunne jeg lettere sælge eller give væk, og så bare købe nogle nye. Det er ren egoisme når jeg slæber dem med. Jeg har knyttet mig til dem. De har mest knyttet sig til mit fodder :)
På den anden side så er de jo hårdføre ift så mange andre ting. Så hvis de blev puttet i en forsvarlig kasse i mørke, og vågnede op senere til lys? Det værste de kommer ud for er muligvis søgang. Men det er jo nok også slemt. Jeg står klar med vand og lækkerier kl 7 om morgenen. Tja.Som sagt. Vil gerne både høre holdninger og praktiske løsninger.

Her kommer lyseslukkeren
Det er en skidt situation du sætter kattene i.... Selvom de kommer igennem sverige mv. så har du da et større problem når du kommer til øen.
Katte der flytter, skal helst holdes inde i de første 14 dage, så de kender deres indeomgivelser 100% hvilket de jo ikke er særlig interesseret i.
Hvis du på den anden side slipper dem ud det nye sted med det samme, vil de omgående søge hjem, og selvom Bornholm er en ø, så er den jo stor, og de kommer så til at leve som vildkatte igen, da de ikke vil kunne finde tilbage, og heller ikke har nogen grund til at finde tilbage, de vil bare gerne hjem... Hvis det var mig, ja så ville jeg lade dem blive hvis du ved om nye tilflyttere vil tage sig af dem, ellers ville jeg klart bede en dyrlæge om at aflive dem.
Du bliver ked af det når de er gået ud til en uvis skæbne, og det vil de gøre i løbet af ganske kort tid, fra timer til få dage, og det er synd, når nu de faktisk har fået et hjem.

Hønsene er slet ikke et problem, uanset hvilken løsning du vælger, de skal nok komme sig over turen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Beachwood

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 06 Februar , 2013, 19:52 »
Hej Ina  :)
Hønsene fik jeg hos dig i sommers. De fire små gule kyllinger, hvor en var en sjov brunlig farve. Og så din fine sorte hane med hans fine runde kone. De fire små er jo blevet store. Og den ene var en meget fin hane. Ham den sorte har faktisk mistet kongekronen. Og skulle måske nok have sin egen flok.
Mht katte. Du har jo ret. Vi lejer huset her, og der er ikke nogen afklaring på hvem der overtager. Jeg må nok starte med at tage en snak med Katteværnet :"(

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #22 Dato: 06 Februar , 2013, 20:22 »
Så om lidt har jeg afkom på Bornholm   /o

Mht. kattene, er det nok en god ide, men det vil kattens værn nok ikke engagerer sig i, så du kommer nok selv til at gå den tunge vej
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn