Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: varmelegeme kontra pære i rugemaskine  (Læst 3490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tenna1972

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 89
  • er kok,men kun af proffesion og ikke i hønsegården
varmelegeme kontra pære i rugemaskine
« Dato: 06 Februar , 2013, 12:45 »
idag ringede jeg på en hjemmebygget rugemaskine som havde et varmelegeme fra America i.mit ? går på: hvad er bedst? desværre havde han allerede solgt maskinen.jeg skal selv til at bygge en i et køleskab, og vil gerne have et godt råd mht varmen
indehaver af:
1,3 blå maran
0,2 farverolles-laksefarvet
1,0 cavalier king charles spaniel
0,1 alm huskat

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: varmelegeme kontra pære i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2013, 12:55 »
idag ringede jeg på en hjemmebygget rugemaskine som havde et varmelegeme fra America i.mit ? går på: hvad er bedst? desværre havde han allerede solgt maskinen.jeg skal selv til at bygge en i et køleskab, og vil gerne have et godt råd mht varmen

Om varmen kommer fra Keramisk pære, alm. pære eller varmelegme, er ofte en smags sag.
Det helt væsentlige er at det der er indbygget til at give varmen, er afpasset efter maskines volume. Forstået sådan at et for stort varmelegme giver en pludselig voldsom varme og så kort efter slukkes, men da der gå et stykke tid inden den er køle med og starter igen, liv temperatur i sådanne tilfælde ofte stadig køre opad, på trods af at regulator har slukket.
Man har altså en rugemaskine med alt for store udsving, med dårlige resultater til følge.
Det sker aldrig med America`s (eller andre) Træ-motorrugere da det her af afstemt.
Men har man tjek på det kan man da sagtens lave det selv.

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: varmelegeme kontra pære i rugemaskine
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2013, 15:44 »
Jeg har 4 keramisk pære på 60 W. i min rugemaskine. Det virker fint sammen med termostaten. Men pas på strålevarme fra pærerne. De skulle have en levetid.
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: varmelegeme kontra pære i rugemaskine
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2013, 16:02 »
Jeg har 4 keramisk pære på 60 W. i min rugemaskine. Det virker fint sammen med termostaten. Men pas på strålevarme fra pærerne. De skulle have en levetid.

Ja, netop disse pærer har en ret lang levetid, og du har den fordel med 4 stk. a 60w, i modsætning til et enkelt varmelegme på f.eks. 240w, at hvis eet af pærerne spinger, så er der stadig varme i maskinen. Det er der ikke hvis et varmelegme/rør går.
Strålevarmen kan undgåes på flere måder, enten god afstand til æg, eller allerbedst er at leve varmen i et "motorrum" og så blæse den ned gennem bakkerne.

Offline tenna1972

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 89
  • er kok,men kun af proffesion og ikke i hønsegården
Sv: varmelegeme kontra pære i rugemaskine
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2013, 16:24 »
nu ved jeg ikke helt præsis hvor stort køleskabet er, men det er vel 90-100 cm høj.hvor mange pærer og hvad str skal pærerne være?.kan det lade sig gøre at lave et "maskinhus" i bunden af kølekabet, ovenpå makinhuset laver jeg en træplade så der ikke er direkte kontakt mellem maskinhus og æg.kom bare med gode råd,de modtages med kyshånd:)
indehaver af:
1,3 blå maran
0,2 farverolles-laksefarvet
1,0 cavalier king charles spaniel
0,1 alm huskat

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: varmelegeme kontra pære i rugemaskine
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2013, 16:28 »
Det er normalt lige omvendt, altså "motorrum" øverst, med et hul hvori der sidder en ventilator og blæser varmen ned gennem bakkerne. Luften går så op gennem nogle lukkede kanaler i væggene (i siderne) og op igen til opvarmning.
Det er sådan en del af de større Træmotor-rugere fungerer, og jeg vil da tro at det er fordi man har fundet ud af via forsøg at det nu engang var det mest optimale.
Ellers studer disse Træmotor-rugere, det letter tit forståelsen....