Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanerne slås  (Læst 5241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bartelsen

• Passiv bruger
  • Ny hønseejer, så der er en masse der skal læres:-)
Hanerne slås
« Dato: 05 Februar , 2013, 10:01 »
Hej
Vores to haner er begyndt at slåsse idag, synes det virker voldsomt, det er som om det kun er den ene der går til angreb på den anden hele tiden, hakker på den og holder fast i dens vinger med næbbet. Den stakkels hane der bliver angrebet har nu gemt sig i hønshuset med hovedet og overkroppen bag en kasse, tænker den prøver at beskytte sig selv.
Vil lige nævne at de er begge fra samme kuld, altså de har altid været sammen, så det er ikke noget med at der er kommet en ny hane i flokken.

Hvorfor gør de det ? og kan jeg gøre noget ?

Hilsen Heidi

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hanerne slås
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2013, 10:06 »
Du skal i hvert fald med det samme fjerne dem fra hinanden, ellers risikerer du, at den ene bliver slået ihjel. Det er synd og må ikke ske, så hellere slagte den
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bartelsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2013, 10:12 »
Prøver at holde øje med dem i dag. Nu har jeg i hvert fald lukket døren ind til hønsehuset, så ham der gemmer sig kan få fred. HVIS nu de bliver ved, hvilket jeg selvfølgelig ikke håber, er det så ikke den aggresive man vælger at slagte ?

Miss Christina

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2013, 10:23 »
det er meget normalt Haner slås
det er faktisk mere unormalt de ikke gør

er klar over der er nogle der er heldige at holde 2 eller flere haner sammen
men dem der har både haner og Høner sammen slås over de Høner der er om ikke andet så skal de have meget meget stor plads både inde som ude for at det måske kan gå

har selv 2 Haner der går sammen med Høner med det er så Silker (hvad der vist nok er meget "normalt" lige for den race at de kan gå sammen..

tror "squ" også min Mand ville slås hvis der flyttede en til "Bygge smølf" ind ;D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2013, 10:26 »
2 haner der opvokset sammen, kan ofte enes. Dog kan de pludselig begynde at slås voldsomt, som du har oplevet, når vi nærmer os forår. Det er aldrig til at vide.
Hvis du vil avle, beholder du den der iflg. Skandinavisk Fjerkræ Standard er bedst, ellers er det jo lige meget. Den der angriber den anden hane, kan sikkert være god og rar ved jer, det behøver ikke hænge sammen.
Men hvis de er startet med at slås, så kommer de aldrig til at kunne gå sammen. Så du kan fra nu ligeså godt skille dem i hvert deres gård, alternativt slagte den ene.

Offline Bartelsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2013, 10:37 »
Tak for jeres brugbare svar, jeg ser lige tiden an, for det er først idag jeg har oplevet det.

Det er ikke pladsmangel der er et problem, for de er så heldige at rende rundt i haven og vi har ca 2800 kvm omgivet af marker, så plads er der vist nok af. Hønsehuset er de jo kun i om natten og når de ikke "tør" vove sig ud i sneen :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2013, 11:11 »
Hvor gamle er hanedrengene og hvor mange høner har de nu fundet ud af, at de skal dele?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bartelsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2013, 11:19 »
De er fra i sommers. Og tja har tænkt idag om der er for lidt høner ;-) Vi startede ud med 4 høns og 2 haner, de er en søskendeflok som vi købte sammen, den ene høne har så desværre måtte lade livet.

Og måske der er for lidt høns til de to haner ? Hvordan skal forholdet ca være ?

Og hvis jeg skal have flere høns kan man så nemt blande racerne ? Dem vi har er dværg Brahma, men har tænkt lidt på at anskaffe nogle orpington, kan de godt gå sammen ?

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2013, 11:30 »
Hvis det er orpington høner du mangler kan du sagtens sætte dem sammen med dv brahma men vil ikke gøre det den anden vej..  /o
Lille hane stor høne sker der ikke noget ved.

Og jeg har helst 3 høner per hane og havde flere da de allesammen gik sammen vinteren over.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2013, 11:32 »
Bare det er hanerne der er de små i forholdet kan du blande som du vil. Du skal have mindst 10 høner for at der ikke bliver panik, og så en dag kommer du måske alligevel ud og finder en maltrakteret hane. (Been there, done that, og det er ikke sjovt. Det kom ud af den blå luft.)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bartelsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2013, 11:33 »
Det var egentlig også det jeg tænkte, at lille hane og stor høne måtte kunne fungere  ;D

Offline Bartelsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2013, 11:36 »
Så kan jeg jo godt regne ud at jeg skal ud og investere i nogle flere høns Henriette  ;) Hyggeligt  /o

Hvis nogen der læser dette har orpington høns i nærheden af Vejen, så skrive gerne til mig :-)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2013, 11:47 »
Så kan jeg jo godt regne ud at jeg skal ud og investere i nogle flere høns Henriette  ;) Hyggeligt  /o

Hvis nogen der læser dette har orpington høns i nærheden af Vejen, så skrive gerne til mig :-)

Jeg vil også bestemt mene at det er for få høner, der må nogle flere til. Det tror jeg vil give mere ro i flokken.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2013, 12:20 »
Det er også min erfaring at hvis hanerne først er begyndt at slås så bliver det aldrig anderledes. Jeg tror ikke at de kommer til at enes, selvom du eks. køber 10 høner mere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bartelsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2013, 12:24 »
Den sidste times tid har de siddet og solet sig på terassen sammen, så håber altså bare det var en mærkelig ide først på formiddagen :-) Men render og holder øje med dem hele tiden ;-)