Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning  (Læst 2359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
Fældning
« Dato: 04 Februar , 2013, 17:00 »
Som absolut novice på hønse området har jeg allerede haft rigtig meget glæde af jeres viden som i villigt deler ud af :-)

Vi fik at vide af ham vi købte vores høns af d 25/1 at flere af dem havde fældet men da han havde ca 100 høns gående kunne han ikke vide om alle de 10 han havde indfanget til os havde fældet endnu. De er fra foråret sidste år. Der er ikke tydelige tegn på fældning synes jeg men der er da lidt løse fjer her og der. Samtidig er der ingen af de 10 høns der har lagt æg siden vi har fået dem hjem. Det er nu 1½ uge siden. De har masser af fuldfoder, tilskud og grønt og lys fra kl 6-20. Derud over har de 200 kvm at bolte sig på i haven.

Kan fældningen gøre at vi ikke får æg?
Er det årstiden?
Er det flytningen?
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2013, 17:05 Fra jaller9849 »
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Sv: Fældning
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2013, 17:20 »
Jeg har i hvert fald to gule orpingtoner gående som der begyndte fældning for tre måneder siden. De har fået fine fjer igen, men lægger ingen æg endnu så jeg tror godt at det kan være en mulighed at de har fældet og ikke er kommet igang endnu.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2013, 17:22 »
Alle 3 ting kunne være årsagen. Du skriver ikke noget om hvor gamle de er, eller hvilken race eller om det er hybrider. Men alder, race, flytning, årstid og fældning er alle sammen ting der gør at høns ikke lige lægger æg. Men det kommer helt sikkert i løbet af max. en til to måneder, og højst sandsynligt før.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2013, 22:23 »
ok og tak for svarene :-)

De er fra foråret sidste år og det er Isa Brown (står der faktisk også ;-) )

Vi venter spændt.....
Jacob
1.3 Orpington stor sort

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2013, 22:48 »
Jeg kan ikke sige hvad årsagen er i dit tilfælde.

Normalt skulle dine 10 høns levere 8-10 æg om dagen.

Hvis de alle var i fæld ville du ikke være i tvivl. Der ville være ganske mange løse fjer i hønsehuset.

Kan du være sikker på at hønsene er fra foråret 2012?
Mvh
Erik Andersen

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2013, 08:05 »
Nej det kan jeg ikke være 100% da jeg ikke kender ham vi købte dem af. De varierer lidt i størrelse men ser nu store ud. Min kæreste hvis forældre der havde høns i mange år er sikker på at det nok skal passe.
Jacob
1.3 Orpington stor sort

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2013, 08:07 »
hvordan ser kammen ud på dem?? er den knald rød eller er den meget mat?
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2013, 10:11 »
hvordan ser kammen ud på dem?? er den knald rød eller er den meget mat?

Den med kammen kan man ikke altid bruge som rettesnor - i hvert fald ikke med Isaèrne - mine Isaèr har også knaldrød kam, mens de fælder og ikke lægger æg. Min ægge penisonerede Grøn Høne har også en meget flot rød kam.

@jacob - dine forholdsvis nye høns skal nok snart begynde at lægge æg - Isaérne er langsomme fældere og smider kun lidt fjer hist og her - og en evt. lige overstået fælning samt en flytning kan sagtens være årsag til, at hønsene lige holder lidt igen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14