Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Europæisk standard for Purhøns.  (Læst 4494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Europæisk standard for Purhøns.
« Dato: 03 Februar , 2013, 21:36 »
Der skulle vel ikke være nogen af jer, der ligger inde med den Europæiske standard for Purhøns eller Strupphuner som de hedder på tysk. De findes endnu ikke i Skandinavisk standard.

<+ <+
Helle
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Europæisk standard for Purhøns.
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2013, 21:42 »
Ja, det er da mærkeligt, eftersom Purhøns har været at finde i div. Skandinaviske Fjerkræstandarder helt tilbage fra 1908 og fremad.

Offline Ling

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2013, 00:36 »
Jeg har har en standard på tysk, og en på dansk, men den danske er vist fra 1908 --
jeg ser om jeg kan finde ud af at sende dem til dig på en PM.
Brahma stor + dværg, australorps, welsumer, purhøns, kalkuner bronce + kobber, cauchois duer, guldfasaner og undulater.
www.herning-fjerkraeklub.dk
www.australorpsklubben.dk
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.brahma-klubben.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2013, 09:27 »
Racer og variteter ryger ud af standarden, hvis de ikke har været fremvist på udstillinger efter x-antal år. Derfor sender lokal- og specialklubberne altid et katalog til DFfR efter endt udstilling- så der kan følges med i hvad der stadig eksisterer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2013, 10:39 »
Tak for alle jeres svar og PM. Jeg har en ny tysk standard på vej i min mail. I den gamle fra 1989 (sendt af Lars. Tak for det Lars  /o) står der bl.a. at de lægger sparsomt med æg......Hmmm det vil jeg nu ikke sige. Der må være arbejdet med racen for at forbedre dette. Jeg tror ikke jeg nogensinde har haft så stabile æglæggere, og så midt om vinteren  /o
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2013, 13:55 »
Helle der var udstillet blå Purhøns på LU og umeldbart har de fået point nok til godkendelse, så mon ikke der kommer en standard nu her og det så bare er farven du skal have fundet en standard på så de kun skal udstilles et år for at blive godkendt.

Det med god kontra dårlig æglægger kan have noget at gøre med om man har holdt dem helt rene hvor jeg hører lidt idag at man gerne parre lidt forskellige glatfjerede racer ind for at holde fjerstrukturen. Hvilket hvis det er sandt vil give noget krydsningfrodighed  så de også vil lægge nogle flere æg. Det kan dog også være man har fået dem til at lægge flere æg og så bare har holdt det ved lige.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2013, 16:36 »
Undskyld jeg har set forkert de havde ikke nok point til at blive godkendt, men der er nok sendt en standard ind på dem om hvordan de skal være og det er nok helst den samme standard i skal følge.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen