Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange æg er der i en høne..  (Læst 8137 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lohmann 8,1

• Passiv bruger
Hvor mange æg er der i en høne..
« Dato: 03 Februar , 2013, 19:17 »
Hej
Jeg har læst at der er ca 400 æg i en høne, mine har nu lagt æg i 1½ år, så må jeg vel forvente at de er ved at stoppe ?

Offline buch

• Passiv bruger
Sv: Hvor mange æg er der i en høne..
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2013, 19:26 »
hvor har du hørt det??? :o)
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2013, 19:36 »
Det skulle være rigtigt at høns fødes med et bestemt antal æg de kan lægge (og noget tilsvarende for kvinder - derfor skal de ikke vente for længe med børn).

Men at det skulle være 400 må være meget ca. Nogle fortæller om høns der har lagt godt med æg i 4-5 år.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2013, 20:03 »
Det er rigtigt at anlæggene til æg dannes i fosterstadiet. At der kun skulle være 400 æg har jeg dog aldrig hørt om før. Piger fødes med ca. 200.000 anlæg ifølge artiklen i linket. Der skulle dig kun være ca. 450 som udvikler til til et æg (13 gange/år * ca. 35 år), der frigøres, og derfor får muligheden for at udvikle sig til et foster.

Som nævnt er der dog mange flere anlæg, og jeg har heller aldrig hørt, at høns kun skulle have 400 æg til rådighed. Som andre nævner, så er der flere der har haft høns, som har lagt æg gennem mange år. Selvom racehøns ikke lægger 300 æg/år og ægydelsen stille og roligt falder med alderen, så vil jeg dog tro, at mange høns har lagt flere end 400 æg. Så hvis dine høns er i god kondition og ikke lige på vej i fjertab, så vil jeg tro at dine æg til bordet ikke er i fare lige foreløbigt ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2013, 22:12 »
Man siger at en god racehøne lægger ca 250 æg det første år og derefter går ned i produktion med ca 50 æg om året. Altså 200 æg året efter osv. Så allerede efter de første 2 år er du altså over de 400 æg. Og mange høns fortsætter med at lægge æg langt op i alderdommen. Dog ikke særlig mange de sidste år, men en god høns skulle nok kunne lægge mindst 800 æg i hendes levetid.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline lohmann 8,1

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2013, 19:04 »
Hej
Mange tak for svarene. . . De 7 tilbageværende får lov at lægge så mange de kan.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2013, 19:10 »
Mine ældste høner er nu fire år gamle, og lægger troligt et æg hver næsten hver dag fra ca. midt-januar til ca. oktober 8). De er blandingshøns af jeg ved ikke hvad, men sandsynligvis noget hybrid. De lægger langt flere æg end de yngste maranhøner på to år de går sammen med.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2013, 19:13 »
Hej Loohmann

er det 8 haner og en høne du har..ud fra dit brugernavn  *f

dumt spørgsmål fra mig der også kan hoppe rund i hvad der er hvad  :)
er sikker på det skulle stå  1.8   ;)

Offline Susorp

• Passiv bruger
  • Jeg er en entusiastisk amatør
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2013, 11:52 »
Jeg har også puslet med tanken om hvor mange æg der er i en høne 8) - dog med en lidt anden tilgang:
Hvis unge høns får serveret lidt for mange godbidder i form af hønseguf, korn og middagsrester, betyder det jo, at æglægningen ikke er helt optimal i forhold til at give dem æglægningsfoder alene - måske suppleret med lidt grønt.
Betyder det så ikke bare, at antallet af æg strækkes ud over en længere periode, og ikke at det samlede antal af æg bliver mindre. Profesionelle ægproducenter skal naturligvis have så mange æg som muligt, og så hurtigt som muligt.
Kan vi hobby hønsefolk ikke bare tænke at ægne nok skal komme og at hønsene  leverer tilnærmelsesvis det samme antal æg, men bare over en længere periode, hvis vi giver dem deres livretter, suppleret med æglægningsfoder?
Mvh
Frank
FWT

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2013, 11:59 »
Susorp. Sådan tror jeg desværre ikke det hænger sammen, at være tyk er aldrig godt. Og tror ikke du skal regne med at hønsene fortsætter længere af den grund.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2013, 12:12 »
Rekorden for Australorps i et år er 366, så skulle den kun have æg tilbage til 34 dage mere....
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2013, 15:17 »
En rekord der er til at forstå......... /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.