Jeg har det nu bedre med "better safe than sorry". Jeg har googlet lidt, da jeg absolut ikke er nogen ingeniør på området, og det jeg kan læse mig frem til, er at der er dioxin i alt aske, også selv om det er fra rent træ. Aske fra halmfyr skulle indeholde mere dioxin. Om grænseværdierne for dioxin ligger over det tilladte, har jeg ikke lige læst mig frem til endnu.
I den pjece jeg lige fandt her, står der følgende om anvendelse og bortskaffelse af aske:
Aske fra brændeovnen og fra havegrillen bør bringes til deponi-containeren på container- eller genbrugspladsen.
Selv om man fyrer med rent og tørt træ, sker der en opkoncentrering af tungmetaller og dioxin i asken. Planter/ træer
optager naturligt tungmetaller fra jorden i deres vækstperiode. På den måde kan et større areals tungmetaller opkoncentreres
i asken. Derfor bør aske ikke bruges som gødning i køkkenhaven, men kan i mindre mængder spredes i
større busketter.
Aske fra fyret kan ligeledes afleveres til deponi på container- eller genbrugspladsen. Hvis der er tale om aske fra
afbrænding af udelukkende rent træ (fra en eller få husstande), er det tilladt at udbringe asken på egne skovarealer,
hvis det pågældende træ kommer fra disse arealer.