Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af hane !  (Læst 7519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Valg af hane !
« Dato: 02 Februar , 2013, 16:38 »
Der har været mange tråde om hjælp til valg af hane. For ikke at spamme dem laver jeg selv en.
Det er La-Bresse, og havde jeg kun haft 2 haner havde det sikkert været let nok.
Nu har vi slagtet os ud af sikkert fravalg, og har 5 tilbage.
De 3 har jeg taget billeder af som bliver vedhæftet, (hvis jeg husker det).
Den fjerde, som ellers er fin, har en hjortetak, (ifølge en god bekendt, fjerkrædommer) så den skal jeg så ikke avle videre på. Den femte, (som der heller ikke er billede af) havde gemt sig som høne ind til alle de andre haner var væk. Er det en dårlig egenskab?.
Nå, men dem på billederne. Den enlige, (sammen med en høne) er ikke så stor, og ikke så mange takker på kammen.
Det andet billede med 2 haner: Den foreste er den største hane jeg har, men har gul skær i fjerdragten, hvor den der står bagved har en fin kam også, er hvid, men knap så stor.
Pu - ha.
Jeg ved at haner med hjortetak skal man ikke avle på. Men hvad kan avles væk eller ind: Farven, antal takker, størelsen, eller egoet. (forstået at vise at man er hanen!.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Valg af hane !
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2013, 16:47 »
Lige netop farven er et kardinalpunkt for racen La Bresse, så farven skal være renhvid og gullig overfarve er en A-fejl. Desuden synes jeg ikke at hanen forrest på billede 2 har den mest fantastiske kam.

Hanen på billede 1 virker meget kort af krop og har en noget stejl hale. Kammen kan ikke ses.

Hanen på bagerst på billede 2 synes jeg ser bedst ud, men hvad er det med bagtåen på venstre fod ?? er det en andenfod ?

Men hvis jeg skulle vælge en af de 3 haner, så ville jeg vælge hanen bagerst på billede 2.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2013, 16:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2013, 17:07 »

Hanen på bagerst på billede 2 synes jeg ser bedst ud, men hvad er det med bagtåen på venstre fod ?? er det en andenfod ?

Hvor er det her forum guld værd; jeg må ud ag studere hønsefødder i morgen.

Lige netop farven er et kardinalpunkt for racen La Bresse, så farven skal være renhvid og gullig overfarve er en A-fejl. Desuden synes jeg ikke at hanen forrest på billede 2 har den mest fantastiske kam.
Nej, men den har altid været stor, bred og rolig.

Hanen på billede 1 virker meget kort af krop og har en noget stejl hale. Kammen kan ikke ses.
Den har så en fin kam, (for mig at se)

Men hvis jeg skulle vælge en af de 3 haner, så ville jeg vælge hanen bagerst på billede 2.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2013, 17:12 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2013, 17:19 »

Nu gik der ged i alle mine svar på citaterne, men, A-fejl, er det fejl man ikke kan avle sig ud af, og er antal af kamtakker ikke A-fejl?
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2013, 17:41 »
Der står ikke noget om antal takker på en kam hos La Bresse. Kammen skal være opretstående, middelstor og med regelmæssige skårede takker. Bagkammen skal følge nakkens runding.

A-fejl er f.eks tvillingetakker, bitakker, griffeltakker, hjortetakker, og spaltet bagkam ved racer med enkeltkamme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2013, 09:18 »
kunne du måske komme med et andet billede af hanen på billed 1? umiddelbart kunne det godt se ud som om der en tvillingtak på ham. Jeg kunne godt være lidt spændt på hvad det er med den bagerste hane på billed 2. det kunnne måske godt ligne han har skrabt i joren og den bagerste tå er gemt væk
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2013, 09:49 »
Hanen på billede 1 har ihvertfald et meget stort kamblad og en meget dårlig skåret kam, umiddelbart kan jeg ikke se kammen så godt, så jeg kan se evt. andre fejl.

Men han er alt for kort af krop, for klein og med en stejl hale, så ham ville jeg ikke bruge til andet end madlavning. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2013, 09:59 »
Jeg kunne godt være lidt spændt på hvad det er med den bagerste hane på billed 2. det kunnne måske godt ligne han har skrabt i joren og den bagerste tå er gemt væk
Fødderne på den bagerste hane er fulstændig ens, så tåen har bare været gemt i jorden.
Hanen på billede 1 har ihvertfald et meget stort kamblad og en meget dårlig skåret kam, umiddelbart kan jeg ikke se kammen så godt, så jeg kan se evt. andre fejl.

Men han er alt for kort af krop, for klein og med en stejl hale, så ham ville jeg ikke bruge til andet end madlavning. ;)
Hanen på billede 1 er meget mindre end de andre, men den reneste hvide.
Den største er stadig den foreste på billede 2, stor og bredbrystet, men med meget gul i fjerene som jo kan skyldes at den går ude i solen, og måske den der spiser mest af majs.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2013, 18:19 »
Den forreste har heller ikke for god en kam, og jeg synes jeg kan ane extra takker, den gule overfarve er heller ikke i orden og strukturen i halen er ikke for god heller.

Så bagerste hane på billede 2 helt klart den bedste, synes jeg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2013, 18:38 »
Jeg synes også ham den forreste hane ser ud til at have lidt folder i hagelapperne og "udadvendte" hagelapper. Hvorvidt og i så fald i hvor udpræget grad det er gældende for den bagerste hane er svært at se af billedet. men ellers vil jeg også sige, at hoveddelene på den bagerste af de to haner har klart de bedste hoveddele.

Alternativt kunne du jo evt. bruge begge haner lidt. Især hvis den forreste har nogle plusser på størrelse og temperament i forhold til den bagerste. Dette kunne jo gøres ved at tage et kuld med først den ene hane og så væk med ham. Så behøver du jo heller ikke have to haner gående ret længe.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 Februar , 2013, 18:44 »
er den bagerste hane for lille ifølge standard,  og hvis du vil fiske størelse så prøv med nogle helt rene hvide høner med perfekte hoved dele , og lav 10-20 kyller og se hvad det ender ud med, jeg har en lille brahma hane der havde en meget fin brystfylde allerede som 4 måneders, idag er han blevet stor og flot bare for mørk, men det skal prøves

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2013, 18:54 »
Nu blev min opmærksomhed lige flyttet fra hanerne til gederne i dag, Men.
Alternativt kunne du jo evt. bruge begge haner lidt. Især hvis den forreste har nogle plusser på størrelse og temperament i forhold til den bagerste. Dette kunne jo gøres ved at tage et kuld med først den ene hane og så væk med ham. Så behøver du jo heller ikke have to haner gående ret længe.
Jeg er stadig meget glad for den store hane, men jeg kunne jo prøve at dele dem op og så:
er den bagerste hane for lille ifølge standard,  og hvis du vil fiske størelse så prøv med nogle helt rene hvide høner med perfekte hoved dele
finde nogle perfekte, store høner til den lille hane.
Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Februar , 2013, 19:57 »
Jeg fik da lige taget et billede af den hane som havde gået hele efteråret og ladet som om den var høne.
Er det en dårlig egenskab? Den ser jo egentlig fin ud, selv om den ikke er så stor, endnu.
Hilsen
Peter

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Februar , 2013, 20:14 »
Nu kan det jo være kameravinklen, der snyder, man han syner noget mindre og især smallere/mindre brystfylde end de 2 andre haner, der har været snak om. Om det kommer kan jo kun tiden vise, men jeg tror jeg ville fravælge ham, hvis det mig. Han har ellers ret fine hoveddele, men igen så er typen jo en vigtig egenskab.

Men held og lykke med at vælge den/de rigtige  /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Februar , 2013, 20:33 »
Nu kan det jo være kameravinklen, der snyder, man han syner noget mindre og især smallere/mindre brystfylde end de 2 andre haner, der har været snak om. Om det kommer kan jo kun tiden vise, men jeg tror jeg ville fravælge ham, hvis det mig. Han har ellers ret fine hoveddele, men igen så er typen jo en vigtig egenskab.

Men held og lykke med at vælge den/de rigtige  /o
Nej kameravinklen snyder ikke, han er mindre, og derfor havde jeg også set bort fra ham indtil nu hvor de andre bliver dødsdømt med diverse A fejl.
Hilsen
Peter