Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsefoder - en jungle!! :-/  (Læst 6412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mari77

• Passiv bruger
Hønsefoder - en jungle!! :-/
« Dato: 01 Februar , 2013, 11:57 »
 Hej alle kompetente hønsefolk - et spørgsmål: :o

Nogen erfaringer med:
- møllerens fjerkrævoks?
- møllerens full a pep?
- herkules hønsefuldfoder?

Jeg er så småt ved at prøve at sammensætte mine endnu ikke indkøbte høns' foder.
Planen er; en af ovenstående (men hvilken?)
hvede
skaller

Dertil kommer affald fra køkkenet samt en have på 2000m2 med hvad der nu tilbyder sig!!  ;D

Hvordan lyder det? RÅD modtages GERNE  ;D

Maria
1.0 Grand danois
1.0 Labrador
1.1 Shetlands ponyer
0.1 Halvblods hest
2.0 Blandingskatte
1.1 blandingskaniner
og 2.0 skønne unger på 3 og 5 :-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hønsefoder - en jungle!! :-/
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2013, 12:11 »
Jungle og jungle, der er da meget mere udbud, hvis det f.eks er foder til heste.  ;)

Jeg bruger Møllerens start, vokse og Fuld af Pep- og jeg er ganske godt tilfreds med det. Jeg har også prøvet andet foder fra de andre firmaer, men synes at Møllerens nu er bedst. (til mine racer).

Jeg vil dog i år prøve startfoder fra Versele Laga, for jeg har en fornemmelse at dette er rigtigt godt at starte kyllingerne op med.

Af korn bruger jeg primært hvede, byg og havre. Og jeg bruger endvidere majs til kyllingerne, ungdyrene samt lidt undulat frø til de helt små kyllinger og lidt solsikker et par måneder før udstillinger til ungdyrene.

Hønsene skal have adgang til skaller og grus. Så de får kalk til æg/knogler og sten til kråsen, så de kan "tygge" deres mad.

Men igen spørg 10 fjerkræ folk og få 10 forskellige svar.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2013, 12:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2013, 12:26 »
Hvilken race skal du ha'? Det siger jo også en del, om fodringen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline mari77

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2013, 13:55 »
Det er orpingtoner vi har bestilt.

Jeg er klar over at der er mange svar. Det var der også i sin tid, da jeg spurgte mig frem om foder til heste!!! ;D ;D ;D
Men jeg skal jo starte et sted.

Men til orpingtoner: hvordan lyder mine foreslag så?  :o ;)

Maria :)
1.0 Grand danois
1.0 Labrador
1.1 Shetlands ponyer
0.1 Halvblods hest
2.0 Blandingskatte
1.1 blandingskaniner

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2013, 14:08 »
Hej Maria

Foder skal selvfølgelig tilgodese hønsenes protein-behov samt ernæring iøvrigt. Men når jeg ser at de har så stort er område at færdes på, kan de uden problemer klare sig under protein norm, da de netop finder mange protein rige ting på de 2000 m2
Vær dog obs. på korrekt/nok protein ved vinter/snedække.

Iøvrigt er det rigtig godt med så stort et område, da Orpington skal ud og røre sig, det har de godt af.

Offline mari77

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2013, 10:08 »
Tak for svar.

Jeg må prøve mig lidt frem. Det gjorde jeg i sin tid med mine heste. De blev anbefalet en dyr foder, der skulle give sul på kroppen, men det modsatte skete. så jeg byttede til en billigere udgave og den hjalp med det samme.  ;D

Der er i hvert fald masser af have plads til kyllerne, så må jeg se hvordan det går. Desuden er der en del køkkenaffald, da vi er to husholdninger på samme martrikel  ;D

Men tak for svarene.  /o
1.0 Grand danois
1.0 Labrador
1.1 Shetlands ponyer
0.1 Halvblods hest
2.0 Blandingskatte
1.1 blandingskaniner

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2013, 17:50 »
Jeg ville undlade at give dem for meget hvede, for det bliver de fede af og så får du ingen æg ;)

Mine orper får møllerns fuld af pep blandet med korn i forholdet 1:1 (ca). Kornet er 3 havre, 1 hvede, 1 byg. Herudover selvfølgelig skaller.

Glæd dig til at få dine orper, det er hyggelige høns! :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2013, 12:06 »
Der er mange opdrætter af Orpington, som kun fodre med hel havre og tilskudsfoder.

Jeg har selv købt et par tønder havre her den 4. februar og er begyndt at fodre med :
6 del Fuld af Pep, 4 del havre, 1 del hveder og 1 del byg.
Og allerede nu er de begyndt at lægge flere æg. Og det er ikke fordi de har fået mere lys eller vejret er blevet mildere, tværtimod er vinteren DESVÆRRE kommet igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2013, 11:56 »
Jeg fodre stort set ligesom dig, Lene. Jeg bruger dog Versele istedet for Møllerens og majs/solsikke i stedet for byg. Det giver en masse æg pt.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.