Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lysning/rugemaskine hjælp.  (Læst 3985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Lysning/rugemaskine hjælp.
« Dato: 30 Januar , 2013, 17:52 »
Jeg har altid lyst den runde ende af ægget, men det er som om den luftblomme ikke ændre sig. På 7. Dagen ser den fin ud, men her på 14 dagen er den ikke forandret. Jeg har vand i maskinen, da fugtigheds % er på 14 men med vand i kan jeg lige få den op på 40%
Har jeg nu druknet alle kyllingerne ?
Termometeret driller  også , maskinen står på 100 f, mit Weber siger 36 og America's med temp og fugtmåler siger 33 grader. Så nu er der jo kæmpe tvivl om varmen i maskinen  >:(

Der var kun 5 ubefrugtetæg ud af 32 æg, så noget må jo stå rigtigt. vandet har jeg taget ud nu, men temp. Kan jeg jo ikke regulerer på nu eller hvad ?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Lysning/rugemaskine hjælp.
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2013, 20:11 »
Kyllingerne kan "sagtens" udvikle sig ved 34-35 grader men de kommer nok aldrig ud af æggene.

14% luftfugtighed er meget lavt. Jeg tror mere at det er din fugtmåler det er galt med og ikke fugtigheds procenten.

Du kan altid regulere temperaturen. Måske er det for sent for at få et godt resultat men du kan altid regulere den til det korrekte.

Har du ikke et "menneske termometer" du kan kontrol måle med?

Jeg tror ikke at Webers termometer måler så nøjagtigt at du kan bruge det til noget konkret. Og det termometer fra America som både måler temp. og fugtighed har jeg heller ikke den store tiltro til...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2013, 10:50 »
Jeg har nu været ude og købe et menneske termometer digitalt, et med kviksølv er bestilt, disse er åbenbart ikke til at købe mere på apoteket, ærgerligt da de er mest stabile ! Det virker som om jeg har kørt med en ok tp. Fugtigheden driller dog stadigvæk, så ringede til America og klagede min nød. Han mente dog det var måleren den var galt med, foreslog jeg tog den ud i stue ( ganske klogt) og måle fugten i stuen ! Den steg straks op på 50 % . Konklusionen er jo så det må være maskinen den er gal med, for jeg satte måleren tilbage igen og den faldt til 18 % , så satte jeg vand ind og nu siger den 50 %!. Så jeg må ringe til America igen på mandag :-(  det ser dog stadigvæk ud som om der er liv i alle 26 æg, som burde klække onsdag, luftblommen er dog stadigvæk som på 7. Dagen!

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2013, 10:53 »
Hvad er det for nogen æg der er i maskinen?
Hvad er det for en maskine?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2013, 10:54 »
Husker du at regulere luft huller når fugtighed ønskes hævet?
Det er ekstremt sjældent, det er maskinens skyld at det er galt med fugtighed.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2013, 10:58 »
Der er 2 lufthuller i maskinen de er halvt lukkede og jeg har ikke rørt ved dem efter måleren er lagt ind. Hvis jeg lukker dem helt vil fugtigheden stige ikke ?

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2013, 11:04 »
hvad er det for en maskine, lukker lågen siden det pludselig både kniber med temp og fugt

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2013, 11:52 »
Der er 2 lufthuller i maskinen de er halvt lukkede og jeg har ikke rørt ved dem efter måleren er lagt ind. Hvis jeg lukker dem helt vil fugtigheden stige ikke ?

Netop, men de må aldrig lukkes helt. Regulering af vand og regulering af luft burde kunne styre fugtigheds-% ret præcis.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2013, 16:53 »
Jeg har nu puttet vand i maskinen og luftudtagene står på halv, det giver 41% i maskinen. og bakken er dækket halv over med en plade. Men tager jeg vandet ud er den på 18 %.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2013, 17:37 »
Det giver jo ganske god mening, altså det at vand ind og ½ åbne huller så er der over 40%. Du kan godt sætte alle lufthuller (fra 1. æg språer) på knap 1/4 åben.
Dog syntes jeg 18% uden vand lyder ekstremt lavt. Når jeg "tørruger" indtil 19. dag, så er der gerne mellem 30 og 40% fugt.
Tænkte, om din rugemaskine står i meget tørt rum (fyrrum mv.)? Ellers bør der næsten være noget galt med fugtigheds-måleren.