Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grøntlæggere ?  (Læst 3633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Grøntlæggere ?
« Dato: 28 Januar , 2013, 10:10 »
Hej .. Nogen her som ved hvilken blandning de grønlæggere er som man kan få runt omkring ?
Jeg har 2 hvide høner som lægger grønne æg og de er dygtige til at lægge :)
Nu har jeg så prøvet at ruge ud æg fra dem (de går med dansk landhøns. så kyllingene er blandning herfra)
Deres kyllinge ser meget sjove ud, sorte, grå og hvide med sort og grå :)
Billed 1 er grøntlægger (den hvide)
Billed 2 og 3 er kyllinge
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Grøntlæggere ?
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2013, 10:26 »
nin er en brahma på araucana og brahma på en gang mere, de blev sjove, en ligner sin mor, og ligger os grønne æg fik 4.2 bla en sjov hane med tuffer uden hale, i næsten gul sort col farver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2013, 10:22 »
Jeg prøvede forrige år at lave blanding mellem "grünlægger" (deres æg lignede nærmest araucanaæg = turkise) og dværgmaranhane, det gav to slags høns, hvide med ganske lidt sort og kønne blå høner, de hvide lagde flotte olivengrønne æg, mens de blå lagde brune æg. I 2012 har jeg blandet araucana og dværgmaranhane, de tre høner, jeg har fået, er gråstribede og lægger alle smukke olivengrønne æg.
Jeg tror, det kan være svært at forudsige arvegangen hos de såkaldte "grünlæggere", da det jo er hybrider, og derfor blandinger hvor man slet ikke ved, hvilke gener der er i dem. med rene araucana og rene maran er man der imod ret sikker på resultatet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2013, 10:39 »
Jeg kan bare godt lide mine grønlæggere fordi jeg får æg fra dem hver dag :)
Men skal ikke blande det mere ... det var bare jeg skulle teste min rugemaskine :)
Nu vil jeg kun ruge Araucana og Islandsk Landnamshøns ... det er det jeg satser på ..
Har dine smukke Maran som lægger æg nu .. får ca 1 æg hver anden dag fra dem ....
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2013, 10:50 »
Grøntlægger/Grønlægger bruges om alle krydsninger, som lægger grønne æg og lige pt. er det åbentbart på højeste mode at krydse alt med Araucana og Maran, netop for at opnå grønne æg.  ???

"Oprindligt" er en Grünlægger en hybrid, som lægger grønne æg og som man køber fra et hønseri.

Så de har ikke meget med racehøns at gøre-

Forøvrigt opnå man også en krydsningsfrodighed (heterosis) i første generation (F1) når man krydser to rene racer med hinanden. Eller krydser ren race på blanding
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2013, 11:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2013, 11:09 »
Lene det ved jeg men jeg er glad for dem fordi de giver mig æg hver dag :)
jeg vil ikke blande mere ..
Nu kommer jeg til med at have nogle Maran som med tiden jeg måske avler på og mine Araucana og så har jeg de Islandske Landnamshøns som ikke er anarkent i Danmark men dem vil jeg også beholde :)
Nu bliver der ombygget i stalden i sommer til at jeg år bedre plads til hønsnene så jeg kan have i hvertfald 3 stammer med hane og så noget blandet som går sammen uden hane .....
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2013, 11:19 »
Det er da godt du er glad for dem, for det må da være trist at holde dyr, som man ikke kan lide.  ;) ;)

Æg og kød er trods alt hovedformålet med at have et hønsehold. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2013, 11:31 »
mine grynlægger går bare hvor der er plads og de har lyst , de kan flyve, og ædelægger ikk noget i stammerne, de er jo nemme at kende og fylder godt i køleskabet