Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Temperatur i rugemaskiner  (Læst 10791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Temperatur i rugemaskiner
« Dato: 28 Januar , 2013, 09:48 »
Jeg har en heka rugemaskine 90 ægs som jeg pt. kun bruger som klækker.

Problemet er at jeg ikke helt kan finde den rigtige temperatur i maskinen.

Modellen er "født" uden digital termostat, men det har jeg fået installeret i maskinen. Føleren sidder øverst i maskinen og måler ca. 37,9

I midten sidder et gammeldags vinkeltermometer som viser ca. 36 grader.

Jeg har altid stolet meget på de gammeldags vinkeltermometre, som også sidder i den store rugemaskine jeg har. Men hvad pokker skal jeg regne med..?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Temperatur i rugemaskiner
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2013, 10:07 »
Jeg ville stole på det termometer som rugemaskinen er "født" med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2013, 10:53 »
Er der blæser i den maskine??  ellers vil det jo naturligt være varmest i toppen.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2013, 11:21 »
Citér
Men hvad pokker skal jeg regne med..?
Termometer kan  kalibreres ved at stikke den i isvand = 0o C og bagefter til kogende vand = 100oC eller omvendt
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2013, 11:25 »
prøv med et godt gammeldags røvperiskop, hvis du har et, de måler jo præcis fr 35 -45  grader

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2013, 12:22 »
Ja der er blæser i maskinen.

Men skal jeg evt. sætte et glas vand i maskinen og så tåle temperaturen i vandet, med et alm. termometer??
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2013, 12:45 »
tror ikk du behøver vandet, bbare giv der 10 min deerinde så den nå at stabilisere kviksølvet

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2013, 12:57 »
Det vinkel termometer der fulgte med min træ motor-ruger, fra Danki, viser også 3 grader forkert så uanset maskine og termometer vil jeg nu altid måle med flere termometre eller med ét jeg er sikker på viser rigtigt.

Termometre der er beregnet til rugning kan, som regel, hverken måle 0 grader eller 100 grader. Derfor tager jeg et glas lunt vand, 36-42 grader. Heri putter jeg føleren og et "numse termometer".
Herefter skal de selfølgelig vise det samme.
Her i huset har vi 3-4 termometre (til mennesker) som alle viser ens så jeg går udfra at de måler rigtigt.
De 2 "check-up" fra America-Thisted har begge målt korrekt. Det indbyggede i "madam blå", det indbyggede i min træ motor-ruger og et andet indkøbt fra Ameria-Thisted (som både måler temp. og fugt) har alle vist forkert.

Så et termometer er absolut ikke bare et termometer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2013, 16:39 »
Termometer kan  kalibreres ved at stikke den i isvand = 0o C og bagefter til kogende vand = 100oC eller omvendt

Sgu ikke et rugetermometer.......................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2013, 16:43 »
prøv med et godt gammeldags røvperiskop, hvis du har et, de måler jo præcis fr 35 -45  grader

Det var en betegnelse jeg ikke før har hørt.Men det er nok den eneste slags der er til at regne med 100 %.Jeg har et utal af digitale og analoge,bl.a. to fra Den Blå.Ingen af dem viser det samme.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2013, 17:39 »
Danny..hvad er det for et "check-up" termometer du har fra america? jeg kan se de har et digitalt et der koster 228 kr. Men den model tror jeg jeg har haft købt engang..det blev sendt retur..
Jeg gider ikke bruge penge på noget der ikke er præcist.
Mvh. Rikke

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2013, 18:32 »
Hej Rikke.America har en del der kan bruges til noget.Men ikke termometre og dem de sælger er alt for dyre.I særdeleshed når man ikke kan regne med dem.Jeg synes tiden er løbet fra America.Vi kan købe en masse gode ting på nettet,både herhjemme og i udlandet.Jeg er personlig ligeglad med hvor lortet kommer fra,bare pris og kvalitet er i orden.I "gamle"dage inden der var noget der hed internet,havde America kronede dage.De har fået konkurrence og de er ikke fulgt med tiden.
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2013, 18:41 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2013, 20:11 »
nu er jeg liige nød til at spørge..... nu bliver der skrevet at i bare bruger den som klækker??? Øhm hvad mener i med det? :)
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Januar , 2013, 20:12 »
Rixen:
Det er denne model:
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Jeg ved der er en hel del herinde fra der bruger samme termometer og alle dem jeg har snakket med har været tilfredse med netop det termometer.
Dog kan jeg se at det er blevet noget dyrere. Jeg er temmelig sikker på at jeg gav. 99 kr. stykket, da jeg købte dem for et par år siden.

Danny

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Januar , 2013, 20:16 »
nu er jeg liige nød til at spørge..... nu bliver der skrevet at i bare bruger den som klækker??? Øhm hvad mener i med det? :)

At man kun klækker æg i maskinen og ikke ruger dem i denne maskine de første ca. 19 dage.
Dette har flere fordele men den primære årsag er at du kan putte æg i "hoved maskinen" løbende uden at de bliver påvirket af høj fugtighe undervejs.
Et andet plus er at det kun er en mindre maskine der bliver svinet til af kyllinger, lort, hylstre fra de små dun, fugt osv.

Danny