Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nemmeste isolering af hønsehus?  (Læst 9713 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Nemmeste isolering af hønsehus?
« Dato: 27 Januar , 2013, 17:58 »
Jeg har et af de færdiglavede hønsehuse:

http://sbhandel.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-229p.html

Det er såmænd meget godt, men tæt, det er det ikke og bestemt ikke isoleret /d

Så jeg tænker og tænker over, hvordan jeg kunne gøre det bedre, varmere uden at starte det helt store byggeprojekt. Kunne man lægge isoleringsmåtter/vintermåtter hen over taget og på den måde bremse varmeflugt fra taget? Kunne man slå nogle plader på på nogle af ydersiderne - de "lette" uden låger og redekasser mv. - og på denne måde gøre det lidt varmere indenfor? Eller er der andre ideer?

mvh. Nanna

Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Nemmeste isolering af hønsehus?
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2013, 18:39 »
Hej Nanna.
Såvidt dine høns ikke er meget sarte, så ser huset helt fint ud.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2013, 18:49 »
nanna nej tror ikk du kan isolere det uden det kommer til at ligne noget grimt dog hvis du vil så er vi ude i noger med 30 mm flamingoplader(de suger ikk fugt) og en tynd lakeret finerplade indenfor flamingoen, men noget af en udfordring med nogle 30 mm lister til at holde fineren 

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2013, 19:51 »
Vi har beklædt dværgenes hus med isoleringsplader, der før sad i den udestue der var her, da vi flyttede ind. Det er plasticplader med luftkanaler i, og de er blevet skruet fast i træet på huset, og isolerer rigtig godt. Med en varmelampe hængende som supplement er der frostfrit i huset.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2013, 19:53 »
tanja det virker sikkert, men man bør ikke pakke træ ind i plastik, plastik bør være på den fugtige side, ellers rådner træet for hurtigt

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2013, 19:57 »
tanja det virker sikkert, men man bør ikke pakke træ ind i plastik, plastik bør være på den fugtige side, ellers rådner træet for hurtigt
Måske har du ret, når det er beregnet til større og flere høns. Her bor der to små dværge, og huset er tørt og godt indvendigt. Ulempen er, at der bliver meget varmt om sommeren, så der løfter jeg låget og sætter det på klem.
Venlig hilsen Tanja

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2013, 20:28 »
Nanna, vi har jo haft flere meget kolde nætter og mange dage med frost i træk inden for de sidste 2-3 måneder.

Har du observeret nogle problemer med kulden for dine høns? Er de blevet syge?
Hvis ikke, så er spørgsmålet jo om der er grund til at ændre noget.

Jeg ville fokusere på godt afvekslende foder til hønsene, og så undgå at have små kyllinger om vinteren. Høns er lavet til at kunne holde til frost. Og hvis enkelte ikke er, så er der ingen grund til at holde liv i dem.
Opvarmning får nemt samme effekt som aircondition i varme lande - man bliver lynhurtigt forkølet.

Hvis huset/gården står et forblæst sted. Så ville jeg måske sørge for lidt ekstra læ i bunden af gården, så de ikke bliver for meget i huset.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2013, 21:15 »
Det er altså en misforståelse at hønsehuse skal isoleres, det er en fugl, og den er beregnet til at kunne klare kulden, når bare vi ikke samtidig forlanger at de skal lægge æg, ruge kyllinger ud, og passe dem efterfølgende.

Det vigtige er at der ikke er træk i hønsehuset, og at der ikke er meget mudret udenfor døren med mange bakterier fra hønselort.

Den eneste grund til at isolerer som jeg  ser det, er at hanen helst ikke må gale så naboerne kan høre det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2013, 23:19 »
Jeg synes et forslag kunne være, at bygge et ekstra tag, måske 20-30 cm over huset, så der er god ståhøjde omkring.
4 stolper i jorden (hvis muligt?) en stak lægter og trapezplader og så lave et tag der går godt ud over siderne på huset, måske et par meter til en af siderne, så der bliver et godt tørt område til at hygge og sandbade på.
Samtidig vil det nok forlænge huset's levetid.
Stolperne kunne så samtidigt gøre nytte som hjørner på lidt hegn, hæk ellerer flet.

Iøvrigt skulle majs være en god hjælp til at holde varmen.  :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2013, 06:51 »
Det er altså en misforståelse at hønsehuse skal isoleres, det er en fugl, og den er beregnet til at kunne klare kulden, når bare vi ikke samtidig forlanger at de skal lægge æg, ruge kyllinger ud, og passe dem efterfølgende.

Det er helt rigtigt, at hønsene sagtens kan klare kulden, men kunne man spørge dem, tror jeg nok de ville foretrække minus 1 grad i huset frem for minus 18 grader en kold vinternat. Et isoleret hus gør også, at vandet er nemmere at holde frostfrit. Jeg er i hvert fald gudeglad for mit maranhus der er isoleret med 10 cm rockwool både i vægge og i tag. Skurvognen der ikke er isoleret er som en ispind at træde ind i til sammenligning. Hønsene klarer sig fint både her og der, det er der ingen tvivl om, men de ser dælme lidt mere forfrosne ud i skuvognen. Maranerne ser nærmest ud til at hygge sig i deres hus ;) ;D. De små dværghøns har varmelampe, da jeg pylrer (det indrømmer jeg bestemt gerne), og synes de skal have lidt at varme sig på i kulden. Varmelampen holder vandet frostfrit, og deres nattely omkring frysepunktet.
Venlig hilsen Tanja

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2013, 11:53 »
Jeg har en af de samme modeller fra samme firma og jeg må indrømme, at jeg også synes, at det har været meget meget koldt på det sidste.  Hønsene kan sikkert klare kulden, men vi har alligevel til de meget kolde nætter købt et isolerende tæppe/måtte, som vi lægger over buret.  Vandet har på denne måde heller ikke frosset til om morgenen. Dugen er skrigende gul, så vi har også købt et grøn ikke isolerende dug, som vi har puttet over den gule. En forholdsvis nem løsning.

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2013, 12:00 »
Glemte at sige, at jeg heller ikke synes at vores hus (som kommer fra samme firma), virker særligt tæt - er bange for at de får træk af de mange sprækker - hvis det blæser og er meget koldt...Hvis det havde været mere tæt, havde jeg nok heller ikke puttet en ekstra måtte over.
Mvh Line

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2013, 23:10 »
Tak for så mange og hurtige svar fra jer alle  /o Det er helt fantastisk!

@Hanemikkel; jeg synes, at alle hønsene ser sunde ud, så de lider nok ingen nød, men jo, jeg synes, at jeg gerne ville gøre dem livet lidt lettere, når frosten rigtigt bider på. Omdagen fiser de husleje af inde i drivhuset  :D

@Savannah; Din løsning med en isolerende dug/tæppe lyder helt perfekt! Jeg havde noget lignende sidste år på et andet lille hus, men det var blot et gammel gulvtæppe. Hvor har du købt den isolerende dug - hvad hedder so ein ding?

Huset er fint nok det meste af året, men nej, det er bestemt ikke tæt - har tit tænkt, at det må være en person, der INTET kender til høns, som er arkitekten bag huset! Alene dét at pindene sad mere eller mindre PÅ gulvet? Vi har nu flyttet dem op, og er ved at etablere et - pardon my french - skidebræt nedenunder.

Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!