Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er der dog sket.  (Læst 3321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thorbjørn

• Gæst
Hvad er der dog sket.
« Dato: 21 Januar , 2009, 18:30 »
Hej, idag fik jeg nogle nye høns (Røde amrikanere) og vi bære dem ud fra hestetraileren, min far tager dem normalt bare i det ene ben.
Når de så er kommet ind i hønsehuset ser jeg at der høne som har et ben der stikker helt ud, så ser jeg at der nærmest er blevet helt vredet rund, har sat den en for sig selv for at se hvad der sker.
Kunne det have været det at min far tager dem i benene eller under transporten? Og er der nogle der har nogle råd til hvordan der kan gå væk? Vil jo helst ikke være nød til at aflive den.

På forhånd Tak!

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hvad er der dog sket.
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2009, 18:58 »
Hej Thorbjørn,

hvor træls, jeg ved ikke noget værre end når der går noget galt for mine dyr. Hvordan det er sket kan være svært at sige, måske har din far taget lidt for hårdt fat ved et uheld, eller måske er den ene høne bare mere sart end de andre.

Under alle omstændigheder tror jeg det er vigtigt at huske på, at høns fra naturens side ved, at den svageste i en flok har størst risiko for at blive spist af et rovdyr, og derfor gør de alt hvad de overhovedet kan for at lade som om de har det godt, hvis de har slået sig eller er syge. Så derfor kan en høne godt have smerter uden at du kan se det på dens opførsel, det er som regel først når de har det rigtig skidt, at vi opdager det - fx når et ben ser helt forkert ud.

Har du snakket med din far om det, måske kan han bedre vurdere hvordan hønen har det?

Jeg håber du finder en god løsning, vi kender allesammen til hvordan det er, når ens dyr har det skidt, så har man det også skidt selv!
Med sommerlige hilsner, Christian

Thorbjørn

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2009, 19:33 »
Det ''ser'' ud som om at den har det godt, den spiser og drikker, den prøver også at bevæge sig ved at bruge vingerne.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2009, 22:53 »

Jeg tror ikke, den har det godt, hvis den må bruge vingerne til at støtte, når den vil gå.

Mon ikke det her er et problem for din far?  Hvis det var min høne, ville den komme til dyrlæge eller blive slagtet.

Der er ikke meget trøst i det her, er jeg bange for.  Synd for dig og endnu mere for hønen.

De venligste hilsener
Lise
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Thorbjørn

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2009, 14:28 »
okay

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2009, 18:46 »
Går det bedere med hoonen? :)

Mit bud er at din far måske har taget lidt for hårdt ved den, og at dens ben måske så er blevet taget af led. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.