Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ombygning af trailer til dyretransport  (Læst 1210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mic_hael76

• Passiv bruger
ombygning af trailer til dyretransport
« Dato: 23 Januar , 2013, 00:20 »
Vil bygge mine trailer om, så jeg også kan fragte mine geder i den.
Ved dog at der er en masse regler der skal overholdes, men kan ikke finde dem på nettet, nogen der kan sende et link og som gider gøre det?
Ved bla. andet at der skal være en inspektionsluge, er det mon nok, at montere presenningen øverst, så man kan løsne den op, og kigge til dyrene?
På forhånd tak
Mic_hael

Offline JanR

• Passiv bruger
Sv: ombygning af trailer til dyretransport
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2013, 07:06 »

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2013, 08:04 »
eller gå ind på trafikstyrelsen's detailforeskrifter for køretøjer  læs side 93 til 100 print dem ud og medbring dem ved syn,

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2013, 09:42 »
Michael: Det springende punkt er om du har dyrene erhvervsmæssigt eller det er hobby. Det skal kunne bevises.
I vedh. link ses en smule under Transportforordningen iøvrigt, ang. traileren, som skal synes til transport af dyr, hvis det ikke er hobby.
Kan man bare bevise at man har det som hobby (det kan så være et tungt argument hvis man har sin hovedindtægt anden steds fra - husk bevis), er der ingen regler, udover selvfølgelig dyreværnslovens bestemmelser som også skal være opfyldt her.

http://www.sheep.dk/NR/rdonlyres/F492B36A-47EF-4D11-B54D-A7BC53FB9669/0/Transportregler.pdf

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2013, 09:57 »
rudy hvor har fåre siden sine informationer fra, det ville være dejligt hvis det var fra det offentlige, hvis du forstår,

kom egentlig til at tænke på om jeg skal godkendes for at køre med mine bikasser på bil og trailer

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2013, 10:10 »
rudy hvor har fåre siden sine informationer fra, det ville være dejligt hvis det var fra det offentlige, hvis du forstår,

kom egentlig til at tænke på om jeg skal godkendes for at køre med mine bikasser på bil og trailer

Det første kan jeg desværre ikke svare på, da jeg ikke er en del af organisationen, men ved at man i landsledelsen har påvirket beslutningen via mange møder.

Mht. det sidste, om man må køre med bikasser, så er der ingen problemer, dog hvis bikasserne indeholder en bifamilie, skal der selvfølgelig være en flytteattest hvor der står bifamilien er synet for fundet fri for sygdomme, men det ved du.

Der skal forøvrigt også være en flytteattest (sundhedsdokument) med i bilen når det er får eller geder.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2013, 10:22 »
Citér
Mht. det sidste, om man må køre med bikasser, så er der ingen problemer, dog hvis bikasserne indeholder en bifamilie, skal der selvfølgelig være en flytteattest hvor der står bifamilien er synet for fundet fri for sygdomme, men det ved du.
Jeg tror ikke at man skal have flytteattest med når kører med sin bier. De skal være synet og attesten sendt til inspektøren. Attesten  kan (hvilken anbefales) udstedes elektronisk og så får man ingen papir med sig.
Inspektøren kan  se i  sit liste er bierne synet eller ej.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 23 Januar , 2013, 10:37 »
Jeg tror ikke at man skal have flytteattest med når kører med sin bier. De skal være synet og attesten sendt til inspektøren. Attesten  kan (hvilken anbefales) udstedes elektronisk og så får man ingen papir med sig.
Inspektøren kan  se i  sit liste er bierne synet eller ej.

Tapani: Du misforstår mig, eller også jeg har udtrykt mig utydelig.

Jeg mener/ved at flytteattest og synsattest er samme dokument..... måske jeg bare skulle have undladt ordet flytteattest, men det bruger vi meget her i vestjylland om synsattesten :)
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2013, 10:44 Fra Rudy. Scæferholm »

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 23 Januar , 2013, 10:55 »
jeg er med at der er kun een attest med bier, det kaldes lidt forskellige i folkemunden,Sundhedsattest er den korrekte navn.
Men det var ikke navnet som var mit pointe Mit pionte var (Hvis jeg husker ret) du behøver ikke have attesten med, bare du har sendt det ( eller sørget for at den  kyndige biavler har gjort det) til inspektøren. o
Og nu blev jeg lidt i tvivl, jeg må tjekke det i næste inspektørmøde er det korrekt som jeg påstå :angel:.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2013, 11:00 »
flyt atesten er da i 3 eller 4 kopier en til biavler en til den kyndige og en til inspektøren

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2013, 11:25 »
Hvis du laver attesten den i gammeldags på papir blir det flere eksemplarer, hvor ingen kan læse de o sidste ;D. Den Offentlig Bisygdomsbekæmpelse anbefaler at attesten laves elektronisk i
Citér
https://cbr.pdir.dk/
, faktisk de planlægger at udfase papirattester i nærmeste fremtid.
Jeg måtte lige læse bekendtgørelsen og jeg fandt ikke noget at attesten skal være med når man kører med bier.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 23 Januar , 2013, 11:38 »
Uanset om man skal have dokumentet med eller ej, så har jeg den altid med. Og hvis kun mulighed for elektronisk attest ved bierne, så kan der vel snuppet et skærm dump :)
Jeg kan bedst lide at have enhver bevis i hånden, hvis problemer undervejs  /o

Offline mic_hael76

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Februar , 2013, 10:52 »
Til JanR. Mange tak, det var det link jeg havde mistet.
Til Rudy. Ikke svært at dokumentere, at hoved indtægten kommer fra :-)
Omvendt så kan det måske også blive svært at forklare, når jeg kører til Jylland og hente en ny god buk. Lejer også buk ud, så traileren skal opfylde kravene. Har kompetence bevis. Fik aldrig sendt ansøgning om autorisation ind, da jeg ikke troede at jeg fik brug for det alligevel(til den pris):-)

Men kravet til at kunne kigge ind til døren ved nødvendighed, kan vel godt være en presenning på toppen, der kan løsne, så der kan til ses dyr, eller hvad?
Mic_hael