Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye kyllinger  (Læst 4396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hth

• Passiv bruger
Nye kyllinger
« Dato: 20 Januar , 2013, 15:09 »
Forventer nyudklæggede kyllinger i morgen og efterfølgende dage. Hønsene lever i et skur og der er ingen varme. Kan de overleve der eller skal jeg tage dem indenfor. Kan de klare indenfor uden en høne. Gode råd modtages meget gerne :)

Mvh Henrik

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nye kyllinger
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2013, 18:33 »
Hvis de går med en skruk, burde hun kunne holde dem varme, kyllinger uden mor skal have varmelampe.
Det kan dog være en skidt årstid med kyllinger, for kyllingerne skal bruge relativt lang tid under skrukken, og har derfor ikke så lang tid til at spise i, desuden er dagene ret korte.
Jeg flyttter din tråd fra Test til Høns.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2013, 20:35 »
Hvis dine kyllinger har en god og erfaren hønemor, så kan de klare meget. De kan også godt klare sig udenfor hvis de har læ, ro plus mad og vand lige indenfor rækkevidde. Altså hønemor skal kunne nå både mad og vand mens hun stadig ligger på reden og kyllingerne skal således også kun gå få skridt væk fra mors varme for at få mad og vand.

Hvis kyllingemor ikke er en god ellererfaren mor, og måske går fra kyllingerne i længere tid ad gangen, så er situationen kritisk for kyllingerne. Så skal de indenfor i varmen og de skal have en varmelampe. De kan ikke klare sig blot ved vores stuevarme, der skal mere til. Du kan læse om brugen af varmelamper her på siden ved at skrive "varmelampe" i søgefeltet.

Held og lykke med kyllingerne, sig endelig til, hvis du har flere spørgsmål.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2013, 10:49 »
Jeg fik kyllinger 4 stk den 2 Januar. Mine går med en førstegangs skruk. men hun klare det god rigtig godt. Vi mistede dog en kylling i weekenden som lå sten død på gulvet (typisk når man ikke selv er hjemme og det hele er overladt til husbond). Af den grund har jeg nu ikke tænkt mig at tænde for varme lampen.

De første to uger havde jeg sat halmballer rundt om reden for at skærme lidt af for evt. kulde. Men de har fået mere plads nu eftersom de fare mere rundt. Jeg har så muligheden at mine går for sig selv i en mindre hesteboks.

Det eneste jeg syntes der er et problem er det at de ikke kan komme ud og skrabe i jorden, fordi det er vinter og koldt. Det grønne tilskud er heller ikke det vilde. Jeg køber i ny og næ noget persille som jeg sætter ind til dem og så får de kogt æg findelt med havregryn, undulat frø samt startfoder. Så kan jeg ikke rigtig gøre mere. Men så kan mutter jo også bare vælge et bedre tidspunkt at få kyllinger på ;-)

Prøv at lade din skruk klare ærterne selv i første omgang.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2013, 11:13 »
Jeg tror også at skrukke skal nok klare varmen, i første et par uger  vil det være en  god idet afgrænse deres område feks med halmpaller at kyllerne ikke farer for langt.
Jeg tror at det kniber mer med foder. Dels at  de har meget mindre tid til at spise og dels at de kan  ikke komme ud og selv finde de nødvendige vitaminer og mineraler.
Citér
Det grønne tilskud er heller ikke det vilde. Jeg køber i ny og næ noget persille som jeg sætter ind til dem og så får de kogt æg findelt med
Jeg vil købe grønkål i stedet for, det billigere og har en  høj foderværdi, bare du hakker det fint nok.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2013, 09:51 »
Jeg vil købe grønkål i stedet for, det billigere og har en  høj foderværdi, bare du hakker det fint nok.
Det ville jeg skam også købe, men det har bare ikke lige været til at finde i butikkerne for tiden :-(
Når den nye urtehave skal laves til foråret skal jeg have et bed kun med grønkål til hønsebasserne :-)

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2013, 10:24 »
Citér
Når den nye urtehave skal laves til foråret skal jeg have et bed kun med grønkål til hønsebasserne :-)
Rosenkål er endnu bedre: Menneskerne kan spise rosenkål og hønsene få bladene og stokken  ren win win /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2013, 10:41 »