Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa brown med andre racer  (Læst 10656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline loddiDK

• Passiv bruger
Isa brown med andre racer
« Dato: 14 Januar , 2013, 20:07 »
Hej derude
Jeg er godt i gang med, at bygge vores hønsehus. Vi er helt sikre på, at vi skal have isa brown, men har hørt, at de kan være aggressiv overfor andre racer. Har nemlig overvejet, at vi skulle have et par Orpingtons (kun hønniker), da de lader til, at være nogle skønne høns.

Nogen der ved, hvordan isa browns temperament er overfor andre racer??

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Isa brown med andre racer
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2013, 20:14 »
Hej derude
Jeg er godt i gang med, at bygge vores hønsehus. Vi er helt sikre på, at vi skal have isa brown, men har hørt, at de kan være aggressiv overfor andre racer. Har nemlig overvejet, at vi skulle have et par Orpingtons (kun hønniker), da de lader til, at være nogle skønne høns.

Nogen der ved, hvordan isa browns temperament er overfor andre racer??

Isaèrne er gode kammerater, men de vil gerne lige have lov til at se "de nye" an ;).

Jeg har Isaèr og de har gennem tiden fået nye veninder af både faverolles, araucanaer og store kyllinger. Efter en tid accepterer alle hinanden.

I indkøringstiden har mine Isaèr aldrig angrebet de nye, men de vil bare ikke "være i flok" med dem, før de har gået sammen nogen tid.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2013, 07:48 »
Hej helle
Tak for svar. Rart at vide at de evt ikke slagter nye beboer, hvis jeg en dag bliver fristet til, at købe lidt flere høns

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2013, 08:36 »
Hej helle
Tak for svar. Rart at vide at de evt ikke slagter nye beboer, hvis jeg en dag bliver fristet til, at købe lidt flere høns

Du kan være helt rolig ;) isaèrne skal nok vise, HVEM der bestemer i starten, men de "slagter" ikke nogen.

Min faverolles er den, som tager længst tid om at acceptere nye og hun er klart også den mest voldsomme - men med hende er det også kun markeringer - aldrig noget med blodtørst.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2013, 12:48 »
Der er mange forskellige meninger om mange ting. Der er garanteret også forskel på Isa'ernes temperament, alt afhængeligt hvor de kommer fra og under hvilke forhold de har gået.
Men hvis du først sætter eks. 2 Orpington høner ind når Isa flokken, med måske 10 høner, er et par år gamle så tror jeg at det giver problemer. Specielt hvis de eks. går i en lukket hønsegård og de nye ikke kan komme væk.

Jeg har både set, og hørt andre fortælle om, hvordan en flok Isa'er har fortæret hele høns og også haner indenfor det første døgns tid efter at de nye er flyttet ind.
Dermed ikke sagt at de decideret vil æde hanen/hønen men de har sommetider tendens til at blive ved med at hakke.
Hvis høns (ikke kun Isa'er) først får hul og de smager blod så kan de finde på, i værste tilfælde, at æde hele dyret.

Uanset hvilken race/hybrid du har, så kan det ske at de "slagter" nytilkomne. Men min personlige mening er bare at det sker oftere når der er tale om hybrider.

Under alle omstændigheder så er det vigtigste at der er tilstrækkelig plads så de nye kan komme væk hvis de bliver "mobbet".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2013, 14:14 »
...jeg vil så kun stå inde for "ingen fare" ved fem Isaér og fri haveadgang ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2013, 14:17 »
Danny nu siger du at det bare efter din mening at det ofte sker ved hybrid høns - men har du nogen erfaring!?

Mine Isa warren går for sig selv og mine succex og dværg italienere går for sig... men det sker da der er et par succex der får sig kæmpet over hegnet ind til mine isa warren og der er aldrig sket noget - og det skal siges jeg har 24 isa warren! Efter min erfaring der er det Isa warren der har det blideste temperament og er helt vildt nysgerrige... de kommer ligefrem løbende alle sammen når vi kommer ud til dem :) .....

Men igen mange meninger om Hybrid høns... og der har Helle og jeg samme holdning  /o

Mvh
Brian
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2013, 15:22 »
Danny nu siger du at det bare efter din mening at det ofte sker ved hybrid høns - men har du nogen erfaring!?

Mine Isa warren går for sig selv og mine succex og dværg italienere går for sig... men det sker da der er et par succex der får sig kæmpet over hegnet ind til mine isa warren og der er aldrig sket noget - og det skal siges jeg har 24 isa warren! Efter min erfaring der er det Isa warren der har det blideste temperament og er helt vildt nysgerrige... de kommer ligefrem løbende alle sammen når vi kommer ud til dem :) .....

Men igen mange meninger om Hybrid høns... og der har Helle og jeg samme holdning  /o

Mvh
Brian

ja de Hybrid er skønne  /o

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2013, 17:37 »
Jeg kan tilslutte mig at der absolut IKKE er noget problem i at sætte nye høns sammen med Isa´ere.

Jeg har gjort det - for nogen mdr. siden: 11 Sussex ind til 5 isa´er - ingen problemer overhovedet. Og senere 3 Sussex ind til 6 Isa´er - heller ingen problemer overhovedet. De enes helt fint. Jeg har også nogen blandings-høns - og ens for alle er, at de lige skal se de nye an, men absolut ingen jagten eller hakkeri - og de gælder alle uanset race.

Og tilslutter mig også at isa´er er vidunderlige, kærlige, nysgerrige og deres forholdsvis små str. til trods, nogen helt ufattelige store personligheder.
Det eneste du skal være opmærksom på ( og det er uanset hvilke høns du har og hvilke du anskaffer) - aldrig kun at tilsætte 1 ny i flokken, men som sagt gerne flere.  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2013, 14:03 »
Buch:
Det lyder som om dine Sussex går lige på den anden side af hegnet og derfor er dyrene jo vant til hinanden i forvejen.
Og jeg giver dig helt ret, Isa'er er meget kontakt søgende overfor mennesker og bliver nærmest tamme "af sig selv".

Som jeg også skrev tidligere så er det selfølgelig ikke alle hybrider der er arrige.

Jeg har ikke selv haft æglægnings hybrider i mine hønsegårde, og tror heller ikke at jeg nogensinde får det.

Flere gange har jeg solgt (eller foræret) haner væk til folk med en flok hybrid høns og 3 af gangene har de efterfølgende ringet og spurgt mig om hvad de skulle gøre fordi deres høns var ved at æde hanen. 2 af gangene blev det hanens endelige da hønerne åd hele hanen (pånær knogler).

Lige nu har min nabo også en hane herfra og den har kun fjer på ca. halvdelen af kroppen da hybriderne bliver ved med at plukke ham. De plukker ikke hinanden men kun hanen.

2 gange har jeg også fået leveret høner tilbage fordi deres hybrider ikke kunne acceptere dem.

En anden bekendt har altid en flok hybrider gående i en hønsegård og andre racer i andre gårde. De har også prøvet at sætte nye flokke sammen flere gange men har altid opgivet.

Men det kan da godt være at det bare er de Jyske hybrid høns der er nogen satans kællinger... Hvem ved?

Enevoldsen:
De episoder du beskriver ville jeg heller ikke vurdere at der ville gå noget galt da du den ene gang sætter hele 11 sussex ind til kun 5 Isa'er.
Den anden gang 3 sussex ind til kun 6 Isa'er.
Du skriver heller ikke noget om alder på dyrene.

Det er stadigvæk min holdning at hvis man eks. har en flok Isa'er på 10-20 stk. der er eks. 3 år gamle så er det absolut ikke en nem opgave at sætte nye dyr ind. Specielt ikke hvis de går i en lukket hønsegård.

Danny

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 Januar , 2013, 14:22 »
I industrien har man jo også, i mange år, haft problemer med at de åd hinanden. Så min skepsis kommer jo ikke ud af den blå luft.

Men det kan da godt være at det er ved at være avlet ud af hybriderne, generelt.

Danny
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2013, 14:27 Fra Danny Westh »

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 Januar , 2013, 14:23 »
Men det kan da godt være at det bare er de Jyske hybrid høns der er nogen satans kællinger... Hvem ved?

Lige præcis isa'er er grunden til jeg i tidernes morgen gik fra en til to hønsegårde og opdeling af huset. Jeg satte 5 orpington hønniker ind til 6 isa'er, der var et år gamle.

Det gik ikke stille af sig og den ene orpe endte med at blive hakket ihjel og to ilde tilredt, dog med livet i behold. Derefter blev der delt op... (og det var sjællandske isa'er  ;))

Jeg var egentlig ok glad for isa'erne, det er sjove høns, men ovenstående oplevelse og det faktum at de kun kan bruges til fyld i skraldespanden når de mister hovedet, gjorde at jeg efterfølgende har fået andre beboere i mine hønsegårde. Orperne er her stadig /o
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2013, 14:27 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #12 Dato: 16 Januar , 2013, 14:38 »
Enevoldsen:
De episoder du beskriver ville jeg heller ikke vurdere at der ville gå noget galt da du den ene gang sætter hele 11 sussex ind til kun 5 Isa'er.
Den anden gang 3 sussex ind til kun 6 Isa'er.
Du skriver heller ikke noget om alder på dyrene.

Det er stadigvæk min holdning at hvis man eks. har en flok Isa'er på 10-20 stk. der er eks. 3 år gamle så er det absolut ikke en nem opgave at sætte nye dyr ind. Specielt ikke hvis de går i en lukket hønsegård.

Danny

Danny - mine isa´ere er 2½ år gamle og jeg fik dem da de var ca 14 uger gamle. Mine Sussex´er var ca 20-25 uger da de kom her. Jeg delte min hønsegård i 2 for lidt over ½ år siden (ikke pga ballede med isa´erne men pga haner der ikke kunne enes). Kan tilføje at mine hønsegårde ud over Isa´erne også består af hver en hane på lidt over 1 år, og 4 kyllinger fra 2012 i hver også - samt den ene yderligere 2 blandingshøns også på 1 år.

Med hensyn til hvad der sker med hybriderne i industrien, er det jo mere pga de forhold de går under, end det er fordi de er hybrider. Efter min mening. Er forholdene ekstreme nok kan jo selv mennesker blive kannibaler ???

Jeg vil stadig påstå, at alle høns uanset race, kan blive grove og hakke andre ihjel.

Jeg syntes da det er nogen uhyggelige historier du fortæller Danny - og ved godt det sker ind imellem, og det er lige forfærdeligt hver gang.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 16 Januar , 2013, 14:44 »
Jeg har tit fået tilbagemeldinger om at høns der er hentet hos mig, nærmest er blevet ædt, når de blev at ind til hybrid-æglæggere. Men jeg vil så sige at det skam sagtens kan se med indsættelse til andre høns også.
F.eks. sætter jeg aldrig Orpington sammen uden det er i et for alle nyt rum.
Der bliver talt så meget om dyrevelfærd, og det er da ikke dyrevelfærd at ens høns bliver stressede at at blive jagtet/hakket/mobbet.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2013, 15:34 »
Nu spørger stakkels Charlotte jo om det kan ske, og får vidt forskellige tilbagemeldinger. Men ja, det sker at høns ikke tolererer hinanden, og hybrider er nok dem vi hører flest dårlige historier om. At der så er nogen der har fine oplevelser med kræene er jo kun fint for dem. Men hybriderne er vel nærmest berygtede for at være nogle hystader over for andre racer.
Jeg vil gerne høre mere fra Charlotte om hvorfor hun er sikker på at ville have hybrider, når hun synes orpingtoner ser ud til at være dejlige høns... hybrider er jo mere eller mindre en garanti om lige så mange æg som høns om dagen. Orper og andre racer lægger jo også masser af æg, og så kan de spises når de er færdige med at være æglæggere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)