Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvidtoppede hollænder  (Læst 2740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benjamin

• Mangler profiloplysninger
hvidtoppede hollænder
« Dato: 14 Januar , 2013, 15:57 »
Vi har problemer med, at vores hvidtoppede hollænders top bliver for lang. Hvad gør I ved toppen?

Venligst
Lene Bjørn

Offline Rudy

• Bruger
Sv: hvidtoppede hollænder
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2013, 16:44 »
Hej Lene

Jeg vil prøve at besvare dig spørgsmål, idet jeg i en periode på godt 20 år har avlet og opdrættet Sorte Hvidtoppede Hollændere.
For det 1. er det er avls-spørgsmål (udvælgelse af de rette dyr til avl) at sørge for at dyrene har en Top med trit udsyn. Det står der også i standarden.
Jeg har dog altid praktiseret, når udstillingerne var overstået, at klippe toppene op i siderne så udsynet bliver ligeså godt som ved høns uden top. Dette lille "indgreb" har den sidegevinst at det giver flere æg (hønen bliver langt mere aktiv) samt det giver langt bedre befrugtning.
Så måske en studsning i siderne, kunne afhjælpe problemerne.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2013, 16:45 »
NB: Toppede racer bør have specielle vandingssystemer for ikke at få toppen våd.
Men det kender du sikkerg ;)

Offline Benjamin

• Mangler profiloplysninger
hvidtoppede hollænder
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2013, 17:03 »
Tak for svarene og de hvidtoppede hollænder og deres top. Jeg har aldrig hørt om et specielt vandingssystem for de hvidtoppede. Hvor kan det købes?

venligst
Lene Bjørn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2013, 17:32 »
Vandingssystemer til toppede racer kan købes hos bl.a. America, klik på link ude til venstre og søg under vandere. Man kan også selv konstruere noget. Det som det drejer som om er at drikkeområdet er så lille, at toppen aldrig bliver våd.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2013, 18:46 »
Jeg har flettet de to tråde om hvidtoppede hollændere.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk