Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Byg/havre ?  (Læst 9909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Byg/havre ?
« Dato: 12 Januar , 2013, 00:52 »
Hej .. ville høre jer ad med byg og havre er det ok at give det til høns uden at det er valset ? hele korn ?
Og tørret mais i hele korn ?
Kan man måske lægge det i blød i vand eller ..... ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Byg/havre ?
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2013, 01:15 »
Ja, det er helt fint med hele korn og hele majs. Det er 60-70 procent af foderet til mine høns og pt lægger alle høner æg stort set hver dag.
Men små kyllinger skal ikke have hele korn, og det bliver ekstra vigtigt med småsten/kråseflint når man fodrer med hele korn.

Og det kan være nødvendigt med gradvis tilvænning. Deres kråse og hele fordøjelsessystemet skal trænes op. Men det er godt for dem, og de hele korn har hele næringsindholdet intakt.

Der er ingen grund til at lægge kornet i vand. Med mindre du vil lave spirer. Det er til gengæld en rigtig god ide. Så er det forår året rundt.
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2013, 01:21 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2013, 04:11 »
Hvad er godt at give dem som indeholder protene ?
Jeg kan få billigt byg og havre og vil prøve at blande selv foder til dem ..
De har adgang til sand og grus i en stor murerbalje ind i stalden som de bruger til at bade i ...
De har adgang til skaller seperat .. jeg giver dem lidt kalk og vispumin ca 1 gang om ugen i nogle madrester med extra hvidløg og hørfrøolie som har fået omgang i foodprosessor  ... (lørdagsslik )  :)
Jeg synes de piller jeg får i land g fritid er ret dyre og er sikker på at jeg kan finde noget bedre alternativ til dem :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2013, 09:01 »
jeg giver mine høns både byg, havre, majs og hvede og blander det med en pose fra øko æglægning fra land og fritid, så bliver det hele ikke så dyrt.
denne vinter har de også fået solsikkefrø, for at forkæle dem lidt.
skaller drysser jeg ud under æbletræerne, så de kan hjælpe med at holde dem ormfri, og samtidig har æblertræerne også godt af de mineraler der trænger ned i jorden.:)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2013, 09:49 »
Ja Olversdottir. Pillerne fra Land og fritid er lidt dyre.
Korn indeholder også en hel del protein, men ikke nok. Og især ikke majsen, så hold lidt igen med den.
Hvis du lige som jeg primært fodrer med korn og majs. Så skal hønsene flere gange i ugen have noget ekstra proteinholdigt (hvis du gerne vil have mange æg). Især hvis de ikke har adgang til at finde smådyr.

De billige løsninger kunne være: Fiskemel samt kødrester og fiskerester fra husholdningen. I nogle tilfælde stiger indholdet af protein i spiret korn. Landmænd har også forskellige piller der er lidt billigere, men hold godt øje med indholdet. Om der er for meget af noget.

De dyre løsninger kunne være tun, torskerogn, makrel, kød, skyr, quinoa, æg eller kogte fiskefilleter. De behøver ikke så meget, men det kan være lidt svært at sørge for at alle får noget.
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2013, 09:50 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2013, 20:04 »
Nu kan man købe kattefoder til kr8,50 kg i Lidl .. er nok at give hønsnene det opblødt med vand .. er der nok protene i ?
Lige nu får de det med i vores madrester dersom der er ikke meget rester fra vores køkken ... fordi jeg har også hunde og katte :) og jeg er for det meste alene hjemme med mand som kører export :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2013, 20:07 »
Nu kan man købe kattefoder til kr8,50 kg i Lidl .. er nok at give hønsnene det opblødt med vand .. er der nok protene i ?
Lige nu får de det med i vores madrester dersom der er ikke meget rester fra vores køkken ... fordi jeg har også hunde og katte :) og jeg er for det meste alene hjemme med mand som kører export :)

Jeg mener bestemt at et tjek en fodermiddeltabel ville afsløre at protein kan hentes til ½ delen af ovennævnte kg. pris, måske mindre :)

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2013, 20:14 »
Jeg mener bestemt at et tjek en fodermiddeltabel ville afsløre at protein kan hentes til ½ delen af ovennævnte kg. pris, måske mindre :)
Hvordan/hvor ?
Hvordan kan jeg fodre mine høns billiegest uden at de mangler noget ?
Nu får jeg billigt byg og havre og køber det der guldkorn til 94 kr pr 25 kg hos http://www.raunsmed.dk/
har givet dem blandning af det ca 1 dele af hvert sammen med de æglægningspiller jeg havde til bage i ca 1 uge nu .. men æglægningspillerne er opbrugt ...
Har tænkt på det fuldfoder de har også hos Raunsmed til 92kr 25 kg men det har de ikke haft i nogen tid nu og ser ud til at det er ikke nemt at skaffe :(
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2013, 20:39 »
Det undrer mig, at der er så lille forskel i prisen på fuldfoder og tilskudsfoder fra Raunsmed.
Men hvis du har adgang til billigt korn og kan købe fuldfoder og tilskudsfoder til den pris. Så kan det ikke gøres ret meget billigere.

Med mindre man dyrker det selv eller kan skaffe sådan noget som rester fra en kantine, et supermarked eller lignende.
Og i forhold til kattemad. Så kan du lige så godt skaffe noget slagteriaffald og koge det. Det er billigere og det er alligevel det der er i kattemaden samt en del vand. Hvis der fx står "med and" i fx dåsekattemad. Så står der ofte også "mindst 4 procent and"= næsten ingenting, og de 4 procent er næppe brystfilet.
Har eller har haft:

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2013, 20:58 »
Hvordan/hvor ?
Hvordan kan jeg fodre mine høns billiegest uden at de mangler noget ?
Nu får jeg billigt byg og havre og køber det der guldkorn til 94 kr pr 25 kg hos http://www.raunsmed.dk/
har givet dem blandning af det ca 1 dele af hvert sammen med de æglægningspiller jeg havde til bage i ca 1 uge nu .. men æglægningspillerne er opbrugt ...
Har tænkt på det fuldfoder de har også hos Raunsmed til 92kr 25 kg men det har de ikke haft i nogen tid nu og ser ud til at det er ikke nemt at skaffe :(

Jeg syntes ovennævnte priser lyder voldsomme. I november købte jeg hvede til kr.276 og byg til kr.255. Alt på Foderstof, incl. moms og leveret på mit lager.

Her er fodermiddeltabel: http://vsp.lf.dk/Services/Beregninger/Fodermiddeldatabase.aspx
gå i Fodermiddeldatabasen.

Jeg syntes ovennævnte priser lyder voldsomme. I november købte jeg hvede til kr.276 og byg til kr.255. Alt på Foderstof, pris incl. moms, pr. 100 kg. og leveret på mit lager.

Her er fodermiddeltabel: http://vsp.lf.dk/Services/Beregninger/Fodermiddeldatabase.aspx
gå i Fodermiddeldatabasen.
« Senest Redigeret: 15 Januar , 2013, 21:10 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2013, 21:22 »
Jeg får sorte havre og byg til 2 kr pr kg hos lokal landmand dvs jeg betaler 200 kr for 100 kg ....
Har ikke fundet hvede men er det vigtigt for dem at få hvede ?
De får lidt brød ind i mellem når jeg før brødrester til hestene fra min lokal købmand som er ca 1 gang om ugen.
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2013, 21:28 »
De behøver ikke få hvede. Der er ikke noget heri de ikke kan få i andet foder.
Hold dig trygt til byg og havre, hvis det er her du kan få et godt tilbud.
Gratis brødrester er også fint i mindre mængder. De penge du sparer, kan du så bruge på den manglende protein.
Har eller har haft:

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #12 Dato: 16 Januar , 2013, 14:37 »
Nu har jeg snakket med min lokale slagtermand og han vil samle slagteraffald til mig .... fryse det ned i poser med ca 1 kg .. og jeg skal betale 10 kr for kg ...
Ville høre jer ad om er det ikke ok pris ?
Hvad giver i for pr kg af det ?
Og skal det så koges eller kan de få det rå ?
Nu vil jeg så også prøve at give noget af det til mine katte og hunde :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 16 Januar , 2013, 14:48 »
Det kommer jo helt an på hvor meget råprotein du mener du for for 1 kr. pr. kg.
Jeg er ikke slagter, eller Ernærings-ekspert, så jeg aner ikke hvor mange % protein der er i sådan noget affald.
Der kan købes foder på foderstof til ca. 3,5kr. pr. kg. med 40% protein.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2013, 14:54 »
Det kommer jo helt an på hvor meget råprotein du mener du for for 1 kr. pr. kg.
Jeg er ikke slagter, eller Ernærings-ekspert, så jeg aner ikke hvor mange % protein der er i sådan noget affald.
Der kan købes foder på foderstof til ca. 3,5kr. pr. kg. med 40% protein.

Hvor finder jeg det og hvad skal jeg spørge om ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4