Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Iværksætteri  (Læst 1097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Iværksætteri
« Dato: 11 Januar , 2013, 19:16 »
Pga. mit livslange virke som "reklamemand" eller hvis vi skal bruge det mere blærede og moderne udtryk "livsstils-ekspert", jeg er af den gamle skole så jeg er reklamemand, er jeg udvalgt til et ekspert-panel som skal rådgive kommende Iværksættere samt skure et kursusforløb sammen for disse Iværksættere i DK.
Min indgangsvinkel er som nævnt "reklamemand" med speciale i internt og eksternt regnskab, marketing, virksomhedsrådgivning, virksomheds-jura samt humanresourses (HR).

Jeg vil gerne høre om nogen her overvejer, eller har overvejet, at blive Iværksætter, samt hvilke barrierer der opstod, og hvad der evt. kunne være ønskeligt for at eliminere disse.

Ser frem til at høre fra nogen. Hvis I ikke ønsker at skrive her, er man velkommen til at sende mig PM.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: Iværksætteri
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2013, 19:07 »
Hej Rudy
Jeg har de sidste snart 9 år været selvstændig indenfor IT og driver nu en virksomhed med 3 ansatte og en ganske god vækst år for år m.m.

Jeg har selv lært en masse af at begå de fleste af de fejl man nu kan undervejs i opbygningen af virksomheden, og er sikker på at mange vil have gavn af et kursus omkring alt det administrative og de praktiske ting.

Når man først har fået en god idé til at udvikle et produkt, eller en service udfra, så melder der sig jo 1000 spørgsmål hos en der aldrig har drevet virksomhed før, udover om denne her super gode idé nu faktisk også er bæredygtig og nok til at man faktisk kan bygge og drive en virksomhed omkring den.
Udover alt det forretningsmæssige er der også mange praktiske ting at tage hensyn til.

Jeg tænker her en form for "Håndbog i virksomhedsstart" i kursusform sikkert vil være en stor hjælp for folk der skal starte virksomhed.

1. Start af virksomhed
- Valg af virksomhedsform : Skal det være et enkeltmandsfirma, anpartsselskab (stiftelse: kr. 80.000), aktieselskab (Stiftelse: kr. 500.000, dog mulighed for at stifte med kr. 125.000)
- Regnskabsregler: Daglig bogføring, moms, løn, årsregnskab, revision osv.
- Find egnede lokaler og få forhandlet en fornuftig lejeaftale i stand. (f.eks. ikke lang uopsigelighed)
- Skal der rejses penge kræver det ofte at der laves en forretningsplan og et budget før det overhovedet er muligt at snakke om eventuelt lån med banken.

2. Udvikling af produktet.
- En ting er at have alt det formelle på plads, men det næstvigtigste for en iværksætter er at have et produkt at afsætte, om det så er konsulentydelser, virtuelle varer eller salg af traktorer, så er det nødvendigt at have et godt produkt for at kunne sælge det. Men omvendt skal produktet heller ikke ende med at skulle finpudses i årevis før man tør forsøge at markedsføre det.

2. Markedsføring, markedsføring og markedsføring
- Jeg har set mange eksempler, indenfor min branche (IT) på at nogen udvikler et i deres øjne totalt uundværligt produkt, men aldrig får det ud på markedet da de f.eks. bliver totalt teknikfikserede og bare vil have det HELT perfekt før de begynder at sælge det.. Og så derfor løber tør for penge inden den første kunde er kommet i hus og de må dreje nøglen om.

Jeg vil tro der kan puttes mange andre ting ind i sådan et kursus, men det mest essentielle må være at hjælpe med den pukkel det kan være at skulle igang med en virksomhed, det er jo faktisk ikke så skræmmende når alt kommer til alt.

Mvh Anders
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2013, 19:17 »
Hej Anders
Tusind tak for div. input. Jeg ser mange af de ting som du anfører, som de samme ting jeg selv i sin tid bøvlede med pga. de alt for få erfaringer dengang jeg var ung og grøn og startede mine første virksomheder.
Jeg vil tage disse ting med ind i en proces, med udvikling, der forhåbentlig ikke bliver for langvarig og bureaukratisk.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2013, 22:21 »
Jeg vil tage disse ting med ind i en proces, med udvikling, der forhåbentlig ikke bliver for langvarig og bureaukratisk.

Hvis der er offentlige og/eller EU-midler med inde over virker det ellers til at hovedformålet med sådan noget, netop er at gøre det så langsommeligt og bureaukratisk som muligt  :P

Jeg må indrømme at jeg fik en masse fine tilbud fra det lokale væksthus i de første par år af min tid som selvstændig, men hold da fast et papirhelvede de ville have mig igennem.

Så var tiden bedre brugt på at støve nye kunder op end at sidde og søge støtte :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2013, 22:28 »
Hvis der er offentlige og/eller EU-midler med inde over virker det ellers til at hovedformålet med sådan noget, netop er at gøre det så langsommeligt og bureaukratisk som muligt  :P

Jeg må indrømme at jeg fik en masse fine tilbud fra det lokale væksthus i de første par år af min tid som selvstændig, men hold da fast et papirhelvede de ville have mig igennem.

Så var tiden bedre brugt på at støve nye kunder op end at sidde og søge støtte :)

Anders, det netop også sådanne ting der skal tænkes med ind i det. Jeg kender også til det meget langsommelige, når vi på Reklamebureauet hjælper iværksættere og bliver honoreret via disse midler. Men kan vente laaaang tid på sine penge....

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2013, 23:45 »

I Netværkfyn.dk ser vi mange af de opstarts problemer der nævnes her.

Vi er et privat netværk for den seriøse iværksætter/erhvervsdrivende, her for man så mange forbindelser og rådgivning at vi kan se virksomheder i vores grupper klarer sig væsentligt bedre end dem udenfor.

Det må være mit råd til nye, bliv en del at et netværk, så undgår du at opfinde den dybe tallerken flere gange.

www.netværkfyn.dk

Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2013, 17:14 »
Mit møde med iværksætter hjælpen i vejle lød:
Hmm det lyder spændende.... men det ved jeg ikke ret meget om... læs "intet"
Og jeg hørte intet og intet skete.
Tog så til møde i fredericia der var noget mere kød på ang. Oprettelse af firma og hvilke ting der skulle være i orden.
Men de tog sig stort set også kun af innovative virksomheder.
Så falder man uden for en akademikers fagområde står man alene.
Min erfaring

Havde kig på udlejning af fly
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2013, 11:06 »
Iværksætter.... ::)

Det kunne ihvertfald være dejligt hvis man blev "herre i sit eget hus" og ikke "bare" var en ganske alm. lønmodtager under en masse chefer.

MEN det kræver en god ide, gode evner, og en stor start kapital.. og det formår jeg desværre ikke ... men jeg har lov til at drømme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub