Hej Rudy
Jeg har de sidste snart 9 år været selvstændig indenfor IT og driver nu en virksomhed med 3 ansatte og en ganske god vækst år for år m.m.
Jeg har selv lært en masse af at begå de fleste af de fejl man nu kan undervejs i opbygningen af virksomheden, og er sikker på at mange vil have gavn af et kursus omkring alt det administrative og de praktiske ting.
Når man først har fået en god idé til at udvikle et produkt, eller en service udfra, så melder der sig jo 1000 spørgsmål hos en der aldrig har drevet virksomhed før, udover om denne her super gode idé nu faktisk også er bæredygtig og nok til at man faktisk kan bygge og drive en virksomhed omkring den.
Udover alt det forretningsmæssige er der også mange praktiske ting at tage hensyn til.
Jeg tænker her en form for "Håndbog i virksomhedsstart" i kursusform sikkert vil være en stor hjælp for folk der skal starte virksomhed.
1. Start af virksomhed
- Valg af virksomhedsform : Skal det være et enkeltmandsfirma, anpartsselskab (stiftelse: kr. 80.000), aktieselskab (Stiftelse: kr. 500.000, dog mulighed for at stifte med kr. 125.000)
- Regnskabsregler: Daglig bogføring, moms, løn, årsregnskab, revision osv.
- Find egnede lokaler og få forhandlet en fornuftig lejeaftale i stand. (f.eks. ikke lang uopsigelighed)
- Skal der rejses penge kræver det ofte at der laves en forretningsplan og et budget før det overhovedet er muligt at snakke om eventuelt lån med banken.
2. Udvikling af produktet.
- En ting er at have alt det formelle på plads, men det næstvigtigste for en iværksætter er at have et produkt at afsætte, om det så er konsulentydelser, virtuelle varer eller salg af traktorer, så er det nødvendigt at have et godt produkt for at kunne sælge det. Men omvendt skal produktet heller ikke ende med at skulle finpudses i årevis før man tør forsøge at markedsføre det.
2. Markedsføring, markedsføring og markedsføring
- Jeg har set mange eksempler, indenfor min branche (IT) på at nogen udvikler et i deres øjne totalt uundværligt produkt, men aldrig får det ud på markedet da de f.eks. bliver totalt teknikfikserede og bare vil have det HELT perfekt før de begynder at sælge det.. Og så derfor løber tør for penge inden den første kunde er kommet i hus og de må dreje nøglen om.
Jeg vil tro der kan puttes mange andre ting ind i sådan et kursus, men det mest essentielle må være at hjælpe med den pukkel det kan være at skulle igang med en virksomhed, det er jo faktisk ikke så skræmmende når alt kommer til alt.
Mvh Anders