Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tynd og afkræftet maran  (Læst 10249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Tynd og afkræftet maran
« Svar #15 Dato: 11 Januar , 2013, 07:42 »
Nu kan du lige se, om den gode mad i særbehandlingen hjælper, så hun tager på - hun spiser jo, som om hun aldrig har fået mad før - så jeg tror altså ikke på, at hun er meget svækket eller syg - hvad det end er, så har den kolde nat alene i hvert fald ikke gjort det bedre....eller måske...for så opdagede du hende.

Begynder hun ikke at tage på og du mistænker orm, så skal du forbi dyrlægen.

De små klatter kan måske betyde, at hun bruger det meste af indholdet i maden, så der ikke er så meget til affald....og det er i hvert fald gode tegn.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 11 Januar , 2013, 12:44 »
Den ormekur jeg fik afhentede jeg ved dyrlægen.

Han skulle ikke se dyrene men jeg beskrev symptomerne.

Ring til en dyrlæge som ved lidt om høns de kan måske hjælpe dig over telefonen

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 11 Januar , 2013, 12:58 »
Hvis hun i virkeligheden er så tynd fordi hun bruger alt sin mad på at fodre sin ormegård, så synes jeg det haster, og nej der er ikke ormekur uden  dyrlæge 
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 11 Januar , 2013, 16:11 »
Jeg håber ikke det er orm, men jeg ringer evt. til dyrlægen og spørger ham til råds på mandag. Her til eftermiddag virker hønen temmelig frisk, men stadig uden ret mange kræfter. Hun går rundt i stuen, og har gjort det i en halv times tid. Spiser lidt havrekorn, og prøver at bryde ud igennem havedøren (det ER også provokerende, når Frede står på den anden side, og ser misundelig ud, fordi nogen har overtaget HANS plads ved panoramavinduet ;)). Nu skal hun vasket og klippes i rumpen, for der hænger stadig meget snask, og så håber jeg, at hun blot har været svækket af et eller andet, andet end orm *k, og at hun får kræfterne tilbage, så hun kan komme tilbage til sin flok snart.

Tusind tak for PM'er også - dem er jeg meget glade for. Fjerkræ Forum er virkelig et skønt sted at befærde sig i, som bekymret hønseejer /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #19 Dato: 11 Januar , 2013, 17:39 »
Så blev hun også studset og vasket færdig i rumpen. Hun vil ikke være i stuen mere, men søger mod badeværelset, hvor hun lå og guffede mad i går, lige efter hun kom ind. Her ligger hun nu og sover på en avis, med mad og vand inden for overskuelig rækkevidde.
Venlig hilsen Tanja

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 11 Januar , 2013, 23:32 »
Nej, hun er ren skind og ben. brystbenet stikker ud og hun er let som en fjer.

Hun kan sagtens være skind og ben med udstikkende brystben, men stadig have en opsvulmet, svampeagtig mave (lige syd for brystbenet ;-)).

Hvis hun er voldsomt angrebet af orm, vil hun ikke få megen næring, og deraf naturligvis blive skind og ben. Men det kræver en god portion orm i fordøjelsessystemet, og disse fylder godt (deraf den svampede mave).

@Kenneth J

Du har jo lidt erfaringer med et stort antal spolorm i maven på høns. Følte du efter på hønsenes maver om de var udspilede/svampede at mærke på?
Og hvordan var dine dyrs huld/kondition på resten af kroppen?

Mvh
Erik Andersen

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 11 Januar , 2013, 23:59 »

Jeg mærkede desværre ikke på maven af dem :( Så lige den ting opdagede jeg ikke.

Syntes ikke man kunne se noget på dem. De så fine ud. De var dog ikke så aktive som normalt og måske en lidt bleg kam.
Så kan ikke rigtig bidrage til noget der.

Men de var skind og ben med meget tydeligt brystben og de vejede stort set intet.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 12 Januar , 2013, 00:08 »
Men de var skind og ben med meget tydeligt brystben og de vejede stort set intet.

Det bekræfter jo ihvertfald den ene del. Afmagring.  ;)

Jeg ved fra feks katte og hunde, at ved kraftige angreb af spolorm, mærkes maverne lidt spændte og svampeagtige. Det er nok lidt lettere at mærke på disse dyr end på høns, med en masse fjer. Men alligevel.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #23 Dato: 05 Februar , 2013, 18:59 »
Sortøje fik tre uger indenfor i varmen. Hvad hun fejlede eller stadig fejler, ved jeg ikke. Hun har haft lidt problemer med at synke; der har været noget der sagde "lyde" i halsen, når hun havde ædt et par næbfulde. Hun er blevet fedet op med æg, råt oksekød, majs, salat, undulatfrø og hvede. Havde sin dagligdag i værkstedet og sin aften og nat i en stuebirk i køkkenet, som aldrig er nået at blive pottet om, og derfor står i en murerbajle. Hun blev bag ved 40 cm i værkstedet, og i murerbaljen lå hun blot uden at hoppe ned.

Hun er stadig tynd som en pind og kan ikke hoppe højt, men hun æder og er igen en del af flokken. Til aften sad hun på pind ved siden af Frede, så helt nederst i hierakiet er hun ikke.

Om Sortøje overlever er svært at sige, men hun lider i hvert fald ikke. Har masser af livsmod og lyst til at skrabe og sandbade (en høne der sandbader i en stuebirk, har I nogen idé om hvor meget det sviner? :o); eneste minus nu og her, er den strenge frost der er på vej igen. Jeg krydser fingre og håber på det bedste. *k :).

Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #24 Dato: 05 Februar , 2013, 19:18 »
Uh ha da da - på pind ved siden af tossede Frede <T. Jeg skal da love for, at Sortøje har fået en vældig fin debut i flokken <I

Jeg tror på helbredelse og det er så  <M af dig Tanja...med den fantastiske pleje igennem godt to uger.

PS ..he, he...jo..jeg ved særdeles udmærket, hvordan en stue kan se ud, når hønsene har taget bad i gulvpotteplanterne :o :o :o :o :o :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 05 Februar , 2013, 19:56 »
Tanja, er det hende der har en stor kro?
Havde du ikke en høne med det engang?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #26 Dato: 05 Februar , 2013, 20:13 »
Tanja, er det hende der har en stor kro?
Havde du ikke en høne med det engang?
Det var ikke Sortøje der havde stor kro, men derimod gamle Nuggi, en af de hvide høns. Hun lever i bedste velgående med sin store madkasse ::). Hun måtte hjælpes ind i huset i dag, da hun for vild i snestormen, som pludselig kom ud af det blå, inden alle høns var nået hjem i sikkerhed.

« Senest Redigeret: 05 Februar , 2013, 20:20 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 05 Februar , 2013, 20:26 »
Årh mig og min hukommelse...
Godt begge høner fik hjælp :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #28 Dato: 06 Februar , 2013, 07:56 »
Hej.

Jeg har først lige opdaget denne tråd, men er nysgerig efter at vide om hønen fik en ormekur ?
Jeg har, desværre, oplevet det samme hos mine orpington nogle gange, og det endte med at jeg afleverede en gødnings prøve hos min dyrlæge, der viste at dyrene havde orm. Han sagde at de fleste dyr sagtens kunne tåle mindre orme angreb men at nogle bukkede under for det. Jeg ved godt at i denne tid hvor vi gerne vil være økologiske og alt det der, kan det virke lidt drastisk, men jeg er begyndt at give alle mine dyr en orme kur omkring sommerferie, og det har hjulpet gevaldigt.
Dette har været en spændende og meget detaljeret tråd at læse.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 06 Februar , 2013, 08:43 »
Hej.

Jeg har først lige opdaget denne tråd, men er nysgerig efter at vide om hønen fik en ormekur ?
Jeg har, desværre, oplevet det samme hos mine orpington nogle gange, og det endte med at jeg afleverede en gødnings prøve hos min dyrlæge, der viste at dyrene havde orm. Han sagde at de fleste dyr sagtens kunne tåle mindre orme angreb men at nogle bukkede under for det. Jeg ved godt at i denne tid hvor vi gerne vil være økologiske og alt det der, kan det virke lidt drastisk, men jeg er begyndt at give alle mine dyr en orme kur omkring sommerferie, og det har hjulpet gevaldigt.
Dette har været en spændende og meget detaljeret tråd at læse.
Hej Henrik,

Jeg har skrevet dig en privat besked, om opholdet på det indendørs wellnesscenter for min maranhøne :).
Venlig hilsen Tanja