Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor højt skal redekassen hænge?  (Læst 11071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Hvor højt skal redekassen hænge?
« Dato: 09 Januar , 2013, 22:36 »
Hej forum :).
Mine høns har i årenes løb haft en del forskellige redekasser, nogle har de brugt ~ andre ikke. Nu har jeg købt redekasser, der skal op og hænge på væggen. Men hvor højt må jeg hænge dem? Jeg har jo to orpingtoner og de er noget gumpetunge. Alle mine høns går sammen, så alle skal ku hoppe derop.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvor højt skal redekassen hænge?
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2013, 23:13 »
Da der ikke er noget formål med at have en hvis afstand fra gulvet ville jeg umiddelbart vælge at placere dem i en højde af 30-40 cm fra gulv til indgang/kant af redekasse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2013, 23:17 »
Dejligt med nye redekasser.
Jeg ville ikke hænge dem højere end max 40cm. til underkant på indgang. Orpingtonerne er ikke glade for højder, og de er jo tunge.
Mine reder til orpingtoner er i gulvhøjde, med en kant på 10cm foran. Dem er de meget glade for.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2013, 08:01 »
Hvorfor hænge dem op?

Jeg har aldrig helt forstået meningen med dette. Mange steder hvor hønerne selv kan vælge redekasse, med et udvalg hvor de hænger i flere højder, tager de ofte en af de nederste.
I naturen ruger hønsefuglene også på jorden, og ikke i et træ.
Specielt med Orpington, som er en tung race, ville jeg sætte kassen på gulvet, eller tæt på.
En anden ulempe er hvis en af hønerne, på et tidspunkt, skal/vil ruge kyllinger ud. Her er det ligeledes et must at kassen står på gulvet.

Det eneste tidspunkt jeg måske kan forstå at man hænger den op, er når hønsehuset er meget lille om man har brug for noget gulvplads.
3 af mine naboer har også hængt redekasser op i ca. 40 cm. højde og omkring halvdelen af alle æggene bliver lagt en en rede, lavet af hønerne, nede under den fine redekasse, der er hængt op.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2013, 09:53 »
Hvor højt redekassen kan placeres, kommer helt an på til hvilken race. Jeg kan se du er høns af den del forskellige racer, nogen kan sagtens komme højt op og ynder at have redekassen placeret opad.
Derimod kan Orpington bedst lide at den står direkte på jorden, såfremt det er rigtige Orpington, altså store og bamsede, for så har de svært ved at komme ret mange cm. over jorden.

Offline lindahviid

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2013, 20:47 »
Mine Røde Amerikanere ville ikke hoppe op i reden, så den står på gulvet.  :)

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2013, 05:44 »
Mine redekasser står også på gulvet på nogle ben, der er ca. 5 cm høje.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2013, 06:12 »
Vores redekasser står på ben, der tillader en kost at komme indenunder.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn