Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse-T - de vil ikke æde det...  (Læst 5943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Hønse-T - de vil ikke æde det...
« Dato: 09 Januar , 2013, 14:44 »
Hej alle,

Jeg købte (da vi fik vores dejlige Brahma flok for ca. 1 ½ måned siden) Hønse-T som tilskudsfoder til dem.
De får derudover også hel hvede, skaller, køkkenrester og hønseguf.

De "små" kræsne royale nægter imidlertid at æde deres Hønse-T.
Kan det være fordi de er vokset op på "Fuld af pep" eller er de bare forkælede?
Er der andre der oplever det samme?

Mange glade hilsner
Mette :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hønse-T - de vil ikke æde det...
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2013, 15:55 »
De får nok for meget mad i alt det andet de også får. Høns er ligesom os, de spiser det de bedst kan lide og ikke det de nødvendigvis har bedst af.  ;)

Så der er nok kun et at gøre og det er den onde og tunge vej, som hedder kun Hønse- T, indtil de har lært at spise det.

Jeg har dog hørt om lignende historier, hvor høns ikke gad æde deres piller, og så blev der skiftet over til Fuld af Pep og så begyndte de at æde dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2013, 16:13 »
Tak søde Lene  :D
Ja, du kender jo de små banditter.

Jeg tror altså at jeg køber en sæk "Fuld af pep" bare for at prøve det.
Så må jeg se om der er nogle mindre kræsne høns der vil overtage mine (2!) sække "Hønse-T"

Mange glade hilsner og kram til dig
Mette

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2013, 16:19 »
Ingen grund til at give det væk. Tag nogle af pillerne og blød dem op i noget kogende vand, så når det er koldt giver du det til hønsene - evt. oprørt med en eller anden form for mejeriprodukt. Det plejer de fleste at kunne lide.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2013, 16:36 »
Tak søde Lene  :D
Ja, du kender jo de små banditter.

Jeg tror altså at jeg køber en sæk "Fuld af pep" bare for at prøve det.
Så må jeg se om der er nogle mindre kræsne høns der vil overtage mine (2!) sække "Hønse-T"

Mange glade hilsner og kram til dig
Mette

Lad dem æde de to sække foder , Mette.De er bare kræsne og regner med at få noget andet og bedre.Det er muligt de ikke æder ret meget i et par dage men de dør helt sikkert ikke af sult.Her på matriklen æder man op inden man får mere..........

« Senest Redigeret: 09 Januar , 2013, 16:44 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2013, 19:38 »
Jeg ville også i stedet lære dem at spise det du har. Her har de små kræsende kræ været 4-5 dage om at lære at spise deres tilskudsfoder.
Jeg har været længe om at lære at fodre dem rigtigt (de skulle jo ikke mangle noget) og da de ikke spiste af deres tilskudsfodder fik de bare ekstra korn.
Nu har de fra om morgenen af kun adgang til tilskudsfodderet og det de selv kan finde i haven. (De tager det de kan finde i haven først). Op af dagen begynder de at spise af tilskudsfodderet når haven ikke rigtig fylder dem op. Når jeg kommer hjem får de et par håndfulde korn og evt lidt madrester (Men ikke mere end de kan nå at spise det op inden for ca. 10-15 min.)
I starten fik de Tilskudsfodder, korn og rester lige fra morgenstunden og ofte i for store mængder. Det bevirkede så at de knap/meget sjællendt rørte tilskudsfodderet.
Så måske at ændre et par rutiner kunne ændre lidt på deres kræsenhed. Det virkede her, men det tog lidt tid. Men som der også er nævt tidligere i denne tråd så dør de helt sikkert ikke af sult ;)
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2013, 19:43 »
 /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Januar , 2013, 16:48 »

Ha ha ha ha tak for alle jeres råd. Jeg vil se om de hopper på dem  ;)
De er nok alt for forkælede de små banditter <.

Hvor mange gram havre og tilskud skal en Brahma egentlig have at spise hver dag?