Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gad vide, hvordan det var sket?  (Læst 3159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene SP

• Passiv bruger
Gad vide, hvordan det var sket?
« Dato: 08 Januar , 2013, 22:05 »
Mine høns har i de sidste måneder hygget sig vældigt med at tulle rundt i haven. En yndlingsplads har været under vildfuglenes fodersbræt, hvor de har taget for sig af spildte frø osv.
Forleden slagtede jeg en unghane. Da jeg fik pillet fjerene af ham, opdagede jeg en stor "klump" foran på hans bryst....på størrelse med en knyttet babyhånd. Forsigtigt skar jeg en ridse i skinnet, og det viste sig, at "klumpen" bestod af solsikkefrø, som sad .... og hold nu fast: solsikkefrøklumpen sad mellem brystskinnet og brystmuskulaturen! altså næsten udenpå hanen...altså ligge bortset fra skinnet. Frøene var lige til at fjerne, og så stod jeg tilbage med en normalt udseende slagtet hanekylling.
Jeg er ikke i tvivl om at han har fundet solsikkefrøene ved vildfuglenes foderbræt. Jeg er heller ikke i tvivl om, at deres skal højst sandsynligt har været for hård kost for ham. Men hvordan er de røget udenfor hans fordøjelsessystem og helt ud på ydersiden af hans knogler, muskler osv??????????
Hilsen en undrende hanemor
Lene

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Gad vide, hvordan det var sket?
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2013, 22:15 »
Det du har åbnet er kroen. Det har alle høns.

Høns 'hamstrer' foder og placerer det i kroen, hvor der tilsættes enzymer inden det fortsætter ned i kråsen og males. Først herefter kommer foderet ud i tarm/fordøjelsessystemet.

Så det er helt normalt hvad du har oplevet.
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2013, 22:18 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Januar , 2013, 22:17 »
Du har fundet fuglens kro, det er helt normalt at der hele korn og diverse andre ting. Det er den  første mave i hønens fordøjelsessystemet og bruges  som magasin og opblødning af frø inden de køres videre  til kråse og formaling. Den ligger uden for brystkasse og kan  føles som en tennisboldt når fuglene har spist sig mæt.
Du kan  læse mere http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Anatomi/Ford%C3%B8jelse
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Januar , 2013, 22:54 »
Ja, det er et overraskende stort lager de kan have de kære fjerkræ. Da jeg slagtede dueunger den anden dag havde den ene knap 1 dl korn og frø i kroen! Fatter ikke hvordan de kan proppe sig så meget!
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2013, 07:16 »
prøv at lægge mærke til det når i putter høns, de kan være meget u symetriske foran på brystet, det ses oss som en bule på små kyllinger

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2013, 07:30 »
Og på store kyllinger kan kroen være så yderlig at man kan se selve kornene, igennem huden.

Danny
Himlen bør altid være blå!