Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne der halter  (Læst 12505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Høne der halter
« Dato: 05 Januar , 2013, 15:32 »
Jeg har en Orpington høne som er begyndt at halte. Jeg har haft hende oppe og kigge - og jeg kan ikke se noget som skulle sidde fast eller lign. Hun er kun lidt rød på undersiden af foden (begge fødder har samme temperatur) - hun kan ikke rigtig løbe, men hun kan gå sådan meget normalt. Hun spiser og drikke stadigt.
Men her på eftermiddagen har hun siddet meget ned i bedene. Jeg ved ikke rigtigt, hvad det kunne være...
Jeg tænkte først på den "sygdom" som har ramt mange af Maran haner herinde - men det tror jeg ikke det er, fordi jeg har ingen siddepinde overhovedet.
Egentligt er jeg en af dem, som synes man skal aflive syge dyr - men denne høne er rigtig god af type og har et rigtigt dejligt sind samt hun er den tammeste af mine Orpington.

Hvad skal jeg gøre?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Høne der halter
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2013, 16:02 »
Hvorfor er det ALTID den bedste høne det går ud over ?? Håber du finder en løsning  <A <A
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2013, 16:10 »
Hvorfor er det ALTID den bedste høne det går ud over ?? Håber du finder en løsning  <A <A

Ja, det er lidt komisk. Den unge dame skal også på udstilling om 14 dage - så det er noget l**t.
Jeg ved ikke, om jeg bare skal kontakte vores normale dyrelæge, vi har brugt til vores hunde. Der står på deres hjemmeside, at 2 af dem interessere sig for fugle - men det er vel nok ikke høns..
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2013, 16:32 »
Når jeg ser ordet , dyrlæge , så kan jeg se for mig at pengesedlerne flagrer ud af baglommen    :( :( :(
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2013, 16:42 »
Når jeg ser ordet , dyrlæge , så kan jeg se for mig at pengesedlerne flagrer ud af baglommen    :( :( :(

Jeg er enig - men hvis nu dyret kunne reddes...

Ingen der har et forslag, om hvad jeg kunne gøre?

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2013, 16:44 »
Det er jo Rudy der er Orpingtonekspert men han er ikke på lige pt................
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2013, 17:49 »
Da Orpington er så sund og stærk en race, tror jeg du faktisk godt kan udelukke sygdom.
Selv en tung/kluntet Orpington kan godt flakse lidt op, enten fordi den er glad for at blive lukket ud eller fordi den er blevet skræmt.
Jeg har i enkelte gange set dette, også et par gange set en sidde fast i trådvæv, men kom dog selv fri efter lidt basken. Efterfølgende haltede den i en periode.

Men, Martin, om det kan være sådan i dit tilfælde, er blot mit gæt, da racen er så sund.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2013, 19:50 »
Mange tak for dit svar, Rudy.

Hende her elsker at hoppe for, at få fat i blade og grene på forskellige bukse - det kan jo være hun er landet forkert. Jeg prøver at se tiden an.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2013, 20:03 »
Mange tak for dit svar, Rudy.

Hende her elsker at hoppe for, at få fat i blade og grene på forskellige bukse - det kan jo være hun er landet forkert. Jeg prøver at se tiden an.

Når det forholder sig som du skriver, så ville jeg lige se hvordan det går. Dyrlægen kan ikke gøre noget for en forstuvet ben.
At de måske havde hoppet rundt og evt. landet forkert var også mit første gæt :)

God bedring med hønen, håber du i løbet af få dage ser bedring.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2013, 20:17 »
Kan jo også være hun har en sten eller en torn eller lignende siddende under foden.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2013, 20:23 »
Kan jo også være hun har en sten eller en torn eller lignende siddende under foden.

Jeg har vasket begge fodsåle, og jeg kan hverken se sten eller torne. Men det kan jo være, at hun har trådt tornen helt op.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2013, 08:55 »
Prøv at ringe til Bjarne fra Hårlev Dyreklinik. Han plejer at være meget flink til at hjælpe gratis over telefonen.

Jeg tænker også, om det kan være en forstrækning eller en forstuvning.

Jeg håber hun bliver frisk, så hun kan komme til udstilling *k.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2013, 09:23 »
Min ene hane kom for 1½ måned siden til skade med sit ene ben - jeg så ikke "uheldet" men jeg ved, at han havde været oppe at slås. Der var heller intet at se eller mærke på benet, men den første uge, efter skaden var sket, kunne han stort set ikke gå - så blev det langsomt bedre og efter hele 3-4 uger var han helt fin igen, og han har ingen gener haft siden.

Jeg håber på, at det er en forvridning, din høne døjer med. Der skal tid og ro til - bare hun spiser, drikker og ellers ser frisk ud.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2013, 09:39 »
Jeg har en Orpington høne som er begyndt at halte. Jeg har haft hende oppe og kigge - og jeg kan ikke se noget som skulle sidde fast eller lign. Hun er kun lidt rød på undersiden af foden (begge fødder har samme temperatur) - hun kan ikke rigtig løbe, men hun kan gå sådan meget normalt. Hun spiser og drikke stadigt.
Men her på eftermiddagen har hun siddet meget ned i bedene. Jeg ved ikke rigtigt, hvad det kunne være...
Jeg tænkte først på den "sygdom" som har ramt mange af Maran haner herinde - men det tror jeg ikke det er, fordi jeg har ingen siddepinde overhovedet.
Egentligt er jeg en af dem, som synes man skal aflive syge dyr - men denne høne er rigtig god af type og har et rigtigt dejligt sind samt hun er den tammeste af mine Orpington.

Hvad skal jeg gøre?

Hej Martin.
Jeg læste på et tidspunkt noget om bumblefot- staves? Det var vist noget der kunne opstå hvis de tunge racer hopper f.eks. ned fra siddepinde, men dem har du jo ikke. Any way, så var det noget startede med rød hævet fodsål og senere blev nærmest et hul i foden. Jeg prøver lige at lede efter tråden,kan jeg hitte den linker jeg den til dig. :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #14 Dato: 06 Januar , 2013, 09:45 »
Jeg fandt linket, men hvis ikke der noget at se er det nok ikke det, men prøv at se linket :)

God bedring med hende, håber hun kommer sig inden udstillingen *k

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=27471.45
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"