Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er Guldlok Skruk??  (Læst 9893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Er Guldlok Skruk??
« Dato: 16 Januar , 2009, 17:44 »
Ja, er jo helt grøn stadig i alt det her med høns.
Men min lille guldlok var som den sidste daffet i redekassen i dag ca kl 12. så jeg ville jo ikke forstyrre ved at tage æggene under hende, så hun blev liggende.
Nu er kl så 17.40 og jeg ville lige ud og lukke og hente de sidste æg, og gud hjælpemig om ikke hun lå der endnu! Og da jeg lige løftede lidt på hende fik jeg et hak over fingrene, min søde lille Guldlok som er så kælen og hopper frivilligt op på skulderen og ALDRIG har hakket.

Og hvis hun nu er skruk, skal jeg så tage hende ud af huset og ind et andet sted eller skal jeg først det når (hvis) der kommer kyller? Og nu kunne jeg jo se at hun lå på sit eget og brahmaæggene, og ville jo egentlig helst at hun rugede wyandotterne, da de r jo er scahnce for at få en renracet/farvet kylle så :) kan jeg proppe dem under hende i morgen og så evt tage dem hun ligger på ud nu så de klækker samtidigt?
Shit nu har jeg godt nok mange spørgsmål pludselig, og flere kommer sikkert til :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er Guldlok Skruk??
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2009, 18:08 »
Godt med spørgsmål Wanda, så har vi jo noget at tale om. ;D

Det er bedst at lægge alle de æg du ønsker udruget under hende på en gang.
Du gør klogt i at lade hende ligge nogle dage for at se om hun bliver liggende helt fast, så du ikke mister dine æg.
Jeg venter altid med at flytte mine skruker til den sidste uge, så bliver de ikke så tossede over at flytte når bare de har deres æg..
Hvis du flytter hende nu, resikerer du at hun går af reden.

De æg du lægger under hende skal du mærke med blyant så du kan kende dem fra de æg, de andre kan finde på at lægge i den samme rede, og hver dag fjerne dem der skal spises.

;D God fornøjelse

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2009, 19:10 »
Jeg plejer at fjerne mine skrukker med det samme. Gider nemlig ikke bøvlet med at skulle slås med en skruk om at fjerne de æg der bliver lagt af de andre. Mine har aldrig gået af reden når de bliver flyttet. Men her bliver hele reden også flyttet med, de får ikke ny rede.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2009, 19:13 »
Jeg synes også at mine skrukker bliver liggende. Når først luften er gået af dem, så varer det 3 uger at puste den op igen  ;D

Men nogle skrukker skal bruge lidt tid på at ligge helt fast. Som Ina skriver er det en god idé med at mærke æggene med en blyant. Så kan du fjerne de rigtige.
Hilsen Susanne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2009, 19:31 »
Jeg plejer i dette tilfælde at lukke for skruken, og så åbne en gang eller to i løbet af dagen. Helst efter de andre har lagt æg ;)..

Wanda: Tror helt klart hun er skruk. Mit råd til dig er at lade hende ligge, og måske sætte en træplade for hende ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2009, 20:17 »
I mine ører lyder hun skruk. Da jeg havde skrukker mærkede jeg æggene, og tog de friske æg hver dag, mineskrukker var ret cool omkring det at jeg lige tog dem ud og tjekkede æg. De hakkede lidt de først dage, så jeg havde et par af de der stofhavehandsker, men det var vist mere psykologisk nødhjælp til mig selv, dem holdt jeg hurtigt op med at bruge, man skal bare lige overvinde det der med at flytte hånden, når de hakker ud efter en, for det gør overhovedet ikke ondt.
Mine høns var supergode til at ligge skruk til trods for at de var meget unge, de var også fantastiske kyllingeførere.
Du kan også kende en skruk på at hun siger en helt speciel næsten hundeknurrende lyd.
Hvor bliver det sjovt for dig held og lykke og intet regnvejr i din retning. ;B
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2009, 21:00 »
Vi har jo alle hver vores mening, og gid du må have held med dit foretagende på alle måder. Men jeg ville personligt finde det risikabelt, næsten uforsvarligt, at udruge kyllinger her midt om vinteren.
Med fare for at starte en hed debat vil jeg påstå, at det næppe faldt mig ind at udruge kyllinger før sidst i Marts.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2009, 21:11 »
Jeg synes godt man kan ruge nu. Bare det er under ordentlige forhold, og her mener jeg ikke vejret.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2009, 22:42 »
Uforsvarligt er det vel næppe at ruge nu. Mange opdrættere er i fuld gang for at nå at blive klar til vinterens udstillinger (2009/2010).

Mange racer kræver et kæmpe tillæg for at udvælge de få der kan klare dommernes kritiske øjne.

Og så har mange jo også forhold der gør at de kan have kyllinger på sådan en kold og (lidt) trist årstid.

Jeg selv starter først op senere, jeg har ikke grunde til at starte op nu.. Selv om det kribler i mig  ;D
Hilsen Susanne

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2009, 12:36 »
Hey Wanda. Som de andre skriver..hvis hun puster sig op, "knurrer" og hakker til din hånd er hun skruk.
Om du skal flytte hende nu eller senere er vist en mavefornemmelsessag. jeg plejer at flytte dem hurtigst muligt for at de ikke skal blive forstyrret af de andre høns. jeg elsperimenterede sidste sommer. Alle skrukkede på samme tid. Ville åbenbart ha´den samme rede. Der røg en høne på den konto og en del knuste æg.
har du et tomt kaninbur ? De er super at bruge til udrugning. Der er plads til rede i den ene ende og foder og mad i den anden. Og så er det et lille rum der holder på varmen her i den kolde tid.

Knus Søs
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2009, 21:28 »
Nå hun er hoppet af reden igen, da jeg kom ud i morges lå en af brahmaerne der istedet, og ok, hvis den har lagt sig oven på Guldlok, så forstår jeg godt hun skred ;) for Brahmamadamen er jo dobbelt så stor :)

Men kan jo håbe hun øver sig, næste gang tror jeg jeg prøver at flytte hende.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2009, 19:48 »
Så, nu ligger hun igen. Hun lagde en del timer i går og jeg gik ud og fik forsigtigt mæket æggene. da jeg så skulle putte dem i går aftes var hun hoppet af, øv, så jeg tog æggene med ind igen. Men så idag lagde hun sig igen, og jeg gjorde ikke noget før her til aften hvor alle høns var kommet ind og havde sat sig roligt på pinden, så fik jeg lige mærket æggene igen, 5 stk ligger hun på. Så kryds lige fingre for at det lykkes denne gang :)
da jeg havde haft æggene ude og lagde dem ned til hende igen, var hun meget hurtig til at putte dem godt ind under sig, så tror da gerne hun vil ruge.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2009, 20:08 »
Det håber vi på Wanda, krydser fingre for hende, dig og æggene :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 31 Januar , 2009, 22:46 »
Har lige været ude med lygten og sige godnat, og hun ligger der stadig :D :D :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 Januar , 2009, 22:49 »
Fedt! Bare hun bliver der til imorgen tidlig, så er der ihvertfald ret stor chance for at hun bliver liggende :D!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.