Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående høns bliver oftere syge  (Læst 6465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Fritgående høns bliver oftere syge
« Dato: 16 Januar , 2009, 07:03 »
Ifølge en artikel fra videnskab.dk, så bliver fritgående høns oftere syge end burhøns. Når man læser artiklen, så er der flere ting som springer i øjnene, specielt når man læser hvad forskeren bag undersøgelsen selv siger.

Men nu har forskere under ledelse af Oddvar Fossum fra det svenske nationale veterinærinstitut netop offentliggjort resultater, der stiller spørgsmålstegn ved effekten af at få dyrene ud af de trange bure.

[..] Tallene viste, at der var flere dødsfald i flokke af fritgående høns, end i flokke af burhøns.

De mest almindelige dødsårsager var infektioner med bakterier, oftest forårsaget af coli-bakterier. De fritgående høns og kyllinger var også mere tilbøjelige til pille fjer af andre fugle, en adfærd som kan påvirke dyrenes velfærd og føre til dødsfald. Parasitære infektioner forårsaget af mider var også mere almindelige hos de fritgående høns.

»Det er helt klart et billede, vi kan genkende i Danmark. Især parasitære infektioner som indvoldsorm plager i højere grad frilandshøns. Når de går frit udenfor smitter de nemmere hinanden,« siger Henrik Bang, som er projektleder for fødevarerådgivning og risikoanalyse ved Danish Meat Association.

For det første så stammer undersøgelsen fra 2001-2004 og Oddvar Fossum som har lavet undersøgelsen siger selv at det var i de år at mange producenter skiftede hurtigt fra burhøns til fritgående og det medførte mange problemer at producenterne havde manglende viden om hvordan forholdene for hønsene skulle indrettes. Hans indtryk er også at dødsfaldene blandt fritgående høns er faldet, de modtager i hvert fald langt færre til undersøgelse. Endelig siger han at han tror på at de nye systemer for fritgående høns er bedre for hønsene. Resultaterne skal ikke ses som en anledning til at sætte hønsene i bur, men til at finde ud af hvordan fritgående høns kan beskyttes bedre mod smitte.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=51004
Att många la om till frigående system under just de här åren spelar stor roll för resultatet. Att flera producenter som inte tidigare hade erfarenhet av värphöns satsade på äggproduktion kan också ha ökat problemen.

Vårt intryck är att situationen har blivit bättre sedan dess eftersom antalet insändelser har sjunkit betydligt. Djurägarna har lärt sig av det som hänt, påpekar Oddvar Fossum.

Fördelarna med det frigående systemet jämfört med bursystem är att hönsen har ett mycket större rörelseutrymme och därmed kan bete sig mer naturligt.

- Det är svårt att uttala sig om, men vi tror mycket på de här nya systemen för frigående höns

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/110203-hons-blir-sjuka-av-frihet
Problemen berodde nog till stor del på att de nya systemen introducerades under en väldigt kort tid, och att det var en bristfällig kunskap om de nya systemen, säger Oddvar Fossum, biträdande statsvetrinär vid SVA, till Vetenskapsradion i Sveriges Radio.

De nya resultaten ska inte ses som en anledning att bura in hönsen, utan snarare ta reda på hur de kan skyddas bättre från smitta i sin naturliga miljö.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2009, 18:47 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Annette S.

• Passiv bruger
Sv: Fritgående høns bliver oftere syge
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2009, 18:31 »
Nå, men jeg er da rigtig glad for, at mine høns ikke læser videnskab.dk  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2009, 12:35 »
Ja jeg vil jo så sige, at så må der hellere falde en om en gang imellem og så de har et så naturligt hønseliv  :) frem for at skulle i bur  :(
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2009, 15:54 »
Ja der har i ret, et godt hønseliv, og der mener jeg få lov til at rode i jorden, støvbade tage alt det grønne de kan finde, ja det er bedre end i bur. Det samme siger jeg om min kat, skulle der ske den noget når den er ude så ved jeg den har haft et rigtig godt katteliv.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2009, 17:14 »
Det virker nærmest som om videnskab.dk har læst rapporten som fanden læser Biblen.  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2009, 18:39 »
Vi kan jo også forestille os at man lavede bure til vores børn hjemme i stuen. Så blev de hverken forkølede, brækkede arme og ben eller blev kørt over i trafikken!! Men hvad var deres livskvalitet?

Alle skal vel have lov til lidt frihed. Jeg har ikke købt konventionel gris siden jeg hørte om hvordan søerne hindres i at nurse deres smågrise! Svineri!  ::)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2009, 21:07 »
Ja jeg vil jo så sige, at så må der hellere falde en om en gang imellem og så de har et så naturligt hønseliv  :) frem for at skulle i bur  :(

jeg er helt af samme mening  <L <L <L <L <L <L <L <L <L
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2009, 21:22 »
Tja hvilke slags høns har de så lavet undersøgelsen med ??

Er det  hybrider eller racehøns.

Tror måske nok at hybrider, som er stærkt indavlede, måske ikke altid er lige modstandsdygtige, så de kan tåle at nyde den friske natur.

Hvorimod racehøns, som altid har været udegående, måske er mere immune.

Børn i skovbørnehaver er også mere raske og friske end børn i normale børnehaver.

Bare min mening.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2009, 16:03 »
Det er rigtigt Lene :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.