Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pæle af pil  (Læst 1197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
Pæle af pil
« Dato: 01 Januar , 2013, 11:38 »
Hvis jeg afbarker en pilestamme, inden jeg banker den i jorden som pæl, kan jeg så undgå at skidtet skyder igen. Eller er det kun skud over jorden jeg forhindrer, og dermed ender med en omgang rodskud?  /d (Hvis altså pil sætter rodskud. Det ved jeg faktisk ikke.)

Nogen der har noget erfaring med det?  :P

Med venlig hilsen
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
Sv: Pæle af pil
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2013, 11:42 »
Jeps hvis du afbarker, så der ikke er bark der har forbindelse med jord, skyder pil ikke igen.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Januar , 2013, 12:39 »
Næsten ikke :-)

Der er altså nogle pil der skyder uanset - men altså de dør jo, men man skal jo så lige pille de der 30cms skud af hvis man ikke vil have dem.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Januar , 2013, 13:16 »
Afskåret pil er utrolig livskraftig og næsten ikke til at slå ihjel. Dog er der netop lige metoden med afbarkning. Men det er hurtigst at gøre straks efter fældning.

Vi har omkring 30 sorter af Pil, primært som læ omkring vore 2 bigårde, men også med det formål at Pilen giver megen nektar og pollen til opbygning af bifamilierne i det tidlige forår. Pil blomstrer fra februar til langt efter løvspring for Guldpilens vedkommende. Der er således let tilgændelig foder til vore 40-50 bifamilier, når vejret ikke tillader dem at tage på langfart.
Netop blandt disse 30 pilesorter, er der nogle som giver fine lige stammer til pæle mv., jeg havde på et tidspunkt nogle i overskud, som lå en hel sommer over i uafbarket stand. Næste sommer brugte jeg nogle at dem til hegnspæle, jeg afbarkede ikke, da de var fuldstændig udtørrede og så ret døde ud. Men 1½ år efter de var fældet, skød de efter nogen tid, da de var blevet banket i jorden  ;)
Så Pil er sejlivet /o

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Januar , 2013, 13:19 »
Ved du hvad sorten med de lige stammer hedder  ?
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Januar , 2013, 13:22 »
Der er en hel del der giver mange lige skud. Som års skud er de til flettepil, og lader man dem gro videre, og tager disse som 4-5 års, så er der nogle lange lige stammer.
Den Pil jeg bedst kan lide at bruge til dette, er Pommersk Dugpil som er ret almindelig,
men de fleste arter Båndpil, Guld/Hvidpil, Kaspisk Dugpil er nogenlunde samme egenskaber.

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Januar , 2013, 13:53 »
Kan jeg købe et sortiment af dig ?

Jeg har kun 3 - 4 slags. Nogle stod på matriklen da vi flyttede. Jeg købte energi pil for mange år siden, men synes egentlig ikke den er særlig "energisk"

Er der nogle sorter der er gode til at give læ ?
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2013, 14:19 »
på mit job har vi energipil. som står som læhegn til jordbærene.  de bliver sat i 3 tætte rækker og giver faktisk rigtig meget læ. de står i de 2-3 år jordbærene gør og bliver så fjernet igen.

jeg har selv lidt herhjemme som dog skal fjernes igen. de vokser rigtig meget hos mig, og er blevet klippet ned flere gange.

så hvis nogle vil have energipil har jeg grene på 4-6 meter  (nogle mindre), som enten kan klippes/hakkes ud til nye skud til jorden eller måske bruges til andet.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2013, 14:27 »
Hvis man tænker på hvad portoen vil være for et bundt stiklinge, så syntes jeg det er bedre, billigere og nemmere, at hente dem et sted i dit eget område.
Jeg ved der er nogle der sælger stiklinge på Sjælland, og der findes også nogle steder hvor der tilbydes selvhøst, og i sådanne tilfælde koster de ikke ret meget.

Jeg har i alfald et par web-adr. på Sjælland, hvis du skulle have behov.

Mht. hvilke der er gode til læ, så syntes jeg at Dragepilen holder sig forholdvis lav og tæt. Dertil kommer at den holder et flok blankt løv, til langt efter de andre har smidt bladene.
Men ellers er Purpurea og Ural pil også gode til at give underlæ.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2013, 15:37 »
Er der ikke noget med at man gerne skal klippe pilen i bund de første par år så den busker sig noget mere? Det mener jeg at have læst vistnok på nyvraa's hjemmeside.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #10 Dato: 01 Januar , 2013, 15:44 »
Det tror jeg du har ret i Morten.Modsat kan du også opstamme den ved at klippe sideskuddene.Det sidste har jeg selv prøvet med held.Og pil vil bare opad.De gror meget på en sæson. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 Januar , 2013, 16:07 »
Er der ikke noget med at man gerne skal klippe pilen i bund de første par år så den busker sig noget mere? Det mener jeg at have læst vistnok på nyvraa's hjemmeside.

Det er rigtigt. Også hvis det er til pileflet, her er det nemlig årsskudene der bruges.
De fleste pil har godt af nedskæring. Dog skal man nok ikke gøre det meget ved Spydpil, da det tager lang tid om at den når over ½ meter i højden. Men den er rigtig go som hæk og til at tage under sus.

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2013, 20:11 »
Jeg giver det et forsøg. Jeg kan heldigvis skifte dem ud, hvis de mod forventning skyder. Jeg har nemlig tidligere prøvet med 2 år gammel tør afklip, som IKKE så levedygtigt ud, men det skød gudhjælpemig alligevel. Det havde dog frakken på endnu.

Mvh.
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte