Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indavl ved egne rugeæg  (Læst 2198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ann M

• Passiv bruger
Indavl ved egne rugeæg
« Dato: 29 December , 2012, 10:26 »
Hej Alle og godt nytår. Har et spørgsmål I måske kan hjælpe med. Har i foråret anskaffet 5 høns og l hane Lys Sussex der er fra maj 2011. Har så avlet på dem i 2012 og har beholdt 3 kyllinger til videreavl. Så nu har jeg 8 høns og samme hane. Kan jeg avle et år på dem endnu - altså her til foråret - uden der bliver for meget indavl? De 3 høns er jo barn af de andre og hanen vil så være far til sine egne børnebørn. Jeg har tænkt mig at slagte de gamle høns til efteråret 13, men hvor længe kan jeg beholde min dejlige hane? Håber I har nogle bud herpå.

Hilsen Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.5 laksefarvede Faverolles
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Indavl ved egne rugeæg
« Svar #1 Dato: 29 December , 2012, 10:30 »
En vigtig viden for dig i denne situation, var hvor længe det var siden opdrætteren hvor dine dyr kommer fra har fået nyt blod ind i sin stamme.
Eller kan man sagtens køre nogle få led uden blodfornyelse. Du opdager helt sikkert at der er noget galt, når befrugtningen og senere kyllingerne bliver en smule svagere.

Offline Ann M

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 December , 2012, 13:37 »
Ved desværre ikke meget om avleren stamme, men han var rigtig god til høns og havde avlet omkring 90 i 2011. Mine rugeæg har altid været 100% befrugtet og har klækket ca. 95%. Hønsene er meget sunde og hanen er pragtfuld med dem. Planen var at beholde ham i de næste 2 år,  men ved ikke om det er for længe. Det er jo nok en dårlig ide at beholde en hane af egen avl, da det så vil være hans søn. Har kikket i litteraturen herom, men der står ikke rigtigt noget herom, kun at man ikke skal lade det gå for langt. Ellers tak for svaret. Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 December , 2012, 13:47 »
Med de resultater så tror jeg trykt du kan beholde hanen nogen tid endnu. Dog kan der undertiden være lidt dårligere befrugtning efter en hane på 3-4 år ifh. til en ung hane.
Så brug du roligt dine egne hønniker i stammen, og udskift så hanen når ud syntes han er blevet for gammel.

Offline Ann M

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 December , 2012, 14:14 »
Tusind tak. Det lettede at få at vide. Godt nytår
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex