Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår begynder de at lægge æg?  (Læst 4330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mbs89

• Passiv bruger
Hvornår begynder de at lægge æg?
« Dato: 27 December , 2012, 15:33 »
Mine silkehøns som er fra i sommers er endnu ikke begyndt på æglægning, hvornår starter sådan noget, skal jeg regne med at det først begynder her til foråret eller hvornår, det er første gang jeg har høns så ved ikke så meget omkring hvornår de begynder på det.. Jeg går bare og glæder mig som et lille barn til de første æg kommer  ;D

Skal jeg give dem æglægnings foder eller er deres nuværende kost som består hovedsageligt af vitaminrige frugter, grønt og kalkholdige grøntsager nok?  ::)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår begynder de at lægge æg?
« Svar #1 Dato: 27 December , 2012, 15:37 »
Det vil helt sikkert være en fordel at give dem æglægningspiller.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mbs89

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2012, 15:47 »
Okay så må jeg jo ud og have købt sådan noget.. Tak for svar  :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 December , 2012, 16:37 »
Uden æglægningsfoder på denne årstid, tror jeg det bliver ret beskedent med æg. Årstider hvor de selv kan finde meget godt føde, hvis dyrene altså har frit udløb, kan måske dette til dels kompencere.

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 December , 2012, 20:15 »
Jeg fik mine første høns i juli, de er alle fra ca. 1/6. Det er store racer - ved ikke om det gør en forskel. Vi var 3 veninder der købte høns samme sted, hvor vi alle har "søskende", forstået på den måde at de er lige gamle og samme racer. Vi har alle 3 fået æg inden for de sidste 5 dage, det er meget pudsigt som de følges ad. Alle får æglægningsfoder som hovedfoder og så tilskud af blandet korn (hvede, knækket majs, hampefrø...) som bliver spredt på jorden til beskæftigelse, madrester og frugt/grønt dagligt. De har elektrisk lys i hønsehuset fra 5-8 morgen og 14-17 eftermiddag - 3 ud af 8 producerer æg hér hos mig  :D /o.... Pøj pøj, og glæd dig til det første æg - det er en stor dag  ;D ;D....

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 December , 2012, 20:23 »
Tillykke til alle 3 med "nye" æg, fra hønnikerne  ;)

Pointen her tror jeg at ALLE har kunstig lys, samt som nævnt har samme alder, og alle har adgang til æglægningsfoder  /o

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 December , 2012, 08:08 »
Tak Rudy  ;)! Jeg er som et lille barn juleaften, når jeg ser der ligger en hønsetøs på rede! For et år siden, troede jeg ALDRIG jeg skulle have høns!! Nu ved jeg, at jeg aldrig kommer til at undvære - det er bare hygge  8) ;D!!

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 December , 2012, 09:49 »
Mbs89:
Hvis dine høns er vokset op på den kost du beskriver så tror jeg at de er temmelig underernæret. Høns skal have foder hvor der er væsentligt mere "krudt" i end frugt og grønt.
For det ene kan de ikke spise mængder der er store nok for at dække deres behov, for det andet er der ikke ret meget protein i frugt og grønt.

Frugt og grønt er fint som ekstra supplerings foder men ikke som hoved bestandel.

Danny.
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 28 December , 2012, 09:57 »
Jeg fik mine første høns i juli, de er alle fra ca. 1/6. Det er store racer - ved ikke om det gør en forskel. Vi var 3 veninder der købte høns samme sted, hvor vi alle har "søskende", forstået på den måde at de er lige gamle og samme racer. Vi har alle 3 fået æg inden for de sidste 5 dage, det er meget pudsigt som de følges ad. Alle får æglægningsfoder som hovedfoder og så tilskud af blandet korn (hvede, knækket majs, hampefrø...) som bliver spredt på jorden til beskæftigelse, madrester og frugt/grønt dagligt. De har elektrisk lys i hønsehuset fra 5-8 morgen og 14-17 eftermiddag - 3 ud af 8 producerer æg hér hos mig  :D /o.... Pøj pøj, og glæd dig til det første æg - det er en stor dag  ;D ;D....

Din måde at fodre på lyder også fint!!