Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ? om vores hanes "bule" på brystet  (Læst 2525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hænne

• Passiv bruger
? om vores hanes "bule" på brystet
« Dato: 23 December , 2012, 01:45 »
Så havde jeg lige min første slagtning igår... 8) Vores haner har gået sammen for sig i noget tid og det er gået godt indtil igår, hvor de to pludselig begyndte at hakke vildt på den ene hane. Desuden galede hanerne hele tiden så de vækkede min søn på 2 fra sin middagslur og vi var ved at blive skøre af alt den galen så der var ingen vej udenom. Det var ikke nemt! Især det med at tage indvoldene ud synes vi var svært da vi havde svært ved at få det hele ud!
Men tilbage til spørgsmålet: Hanen har gået lidt skævt og vi havde godt lagt mærke til at brystet stak mere frem i den ene side, han havde ligesom en bule på brystet. Nu da vi slagtede ham kunne vi jo se at der var ligesom en udposning i spiserøret hvor der sad en masse gammel mad. Så nu spørger vi os selv (og jer hvis der er nogen der ved det:-) om det mon ikke var det der bulede sådan frem, og om hvad det skyldes? Er det normalt hos høns? Nu var det jo første gang for os med slagtning, men umiddelbart synes vi at foderstanden så god ud da vi fik fjerene af  /o

Anja
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline Marita

• Bruger
Sv: ? om vores hanes "bule" på brystet
« Svar #1 Dato: 23 December , 2012, 02:17 »
Det er svært at slagte første gang, jeg gruede meget, da vi skulle, men det bliver nemmere med tiden og øvelsen. :)

Det lyder som om, din hane var helt normal.  Den bule, du taler om, det lyder som kroen, som alle høns har, og den skulle gerne være fyldt godt op, inden dyrene går til ro, så de har noget at tære på - ikke mindst her i den kolde tid.   Kroen anvendes som et midlertidigt opbevaringssted, hvor maden også blødgøres. Du kan læse om høns' anatomi i denne artikel her på forum - nederst på siden er der også en glimrende tegning, hvor du kan se blandt andet både kro og kråse. 

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Anatomi/Ford%C3%B8jelse

Offline Hænne

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2012, 12:34 »
Hej Marita:-)
Mange tak for dit svar! Det var en stor hjælp.
Undrer mig dog stadig over at det var så udpræget hos den med bulen og at den gik så skævt, men det kan måske have skyldtes noget andet at den gik så skævt...og det finder vi måske aldrig ud af, men bare godt den kom af med hovedet så:-)
Anja
0,5 forskellige hønseracer
og 2 skrukke med 6 kyller hver
1 mand + 2 dejlige børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 December , 2012, 12:46 »
Sur kro eller forstoppelse i en eller anden form, kan sagtens give en overdimensioneret kro.