Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor chipper man ikke grise, geder og kvæg?  (Læst 11784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Hvorfor chipper man ikke grise, geder og kvæg?
« Dato: 22 December , 2012, 23:30 »
Der kører i øjeblikket en tråd om mink og evt chipning af disse.

Heste, hunde og i en hvis udstrækning også katte chippes.

Hvorfor bruger man ikke samme system for kvæg, grise, geder og får?

Jeg har en Angus ko, for hvem det først lykkedes at rive det elektroniske øremærke ud. Og for et par dage siden sad hendes store 'ørehænger' (store firkantede gule mærke) i et hønet. Så nu er hun helt uden mærkning. Og nej, jeg kan ikke komme til at genplacere hendes mærkning, selvom loven foreskriver det. 'Loven' skal være mere end velkommen til at komme ud og mærke hende, hvis de har lyst.
Mvh
Erik Andersen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor chipper man ikke grise, geder og kvæg?
« Svar #1 Dato: 22 December , 2012, 23:36 »
De nye mini øremærker indeholder også datachip. Men vil tro man ikke gør det af hensyn til at forurene kødet med unødvendige fremmedlegemer.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 December , 2012, 00:12 »
Hvis ikke du allerede har, så må du jo meddele det til RYK og så må de jo vurdere hvad der skal ske.
Chipning kan nok ikke foregå uden dyrelæge og desuden tror jeg øremærkerne også er der for at hurtigt kunne skabe et overblik ved kontrol. At det så eftet min mening har taget helt overhånd med kontrol og mærkning ift små hobbybesætninger er jo en helt anden sag

Rasmus

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #3 Dato: 23 December , 2012, 06:21 »
Hej Erik
Har man kødkvæg
så har man fanggitter
så nemt er det
har man fanggitter
har man ikke problemer med tabte øremærker
ganske simpel
Denne råd modtog jeg det første år jeg havde kødkvæg
af min dyrlæge
mine dyr går frit omkring i stald og på mark
men er fikseret to gange dagligt ved fodring
så der går kun en halv døgn mellem de bliver tilset
og får ny øremærke når der mangler
så der er ingen undskyldning
god jul Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 December , 2012, 09:29 »
erik hvorfor bruger du ikk bare de små runde de er da knap så grimme

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 December , 2012, 10:37 »
Til kvæg er et fanggitter et must, som Søren også skriver. Og på denne årstid går de gerne i den. Det er undertiden værre i sommertiden, for de aner straks uråd når der er græs nok og de drives til fangfold og fanggitter.
Det er en nem sag at sætte nye mærker i sine dyr der står fikseret. Det kan man gøre ene mand. Sørg for at det dyr der skal arbejdes med, bliver grimet og bundet stramt om til modsatte side, så øret der skal have ny mærke er fri.
Godtnok kan en række Skotter i fanggitter godt stå og ruske i det, så det hele brager, men de bliver der.
Jeg skal faktisk lige ud og have en ny mærke i min Skotske Højlænder avlstyr på 6 år. Vi plejer at være rigtig gode venner, og det regner jeg også med vi er bagefter ;)

Offline dots

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 December , 2012, 13:03 »
Måske bliver de ikke chippet, fordi øremærkerne er billigere at sætte i ??

Alle mine ponyer er lovpligtigt chippet og de er IKKE udtaget fra konsum/slagtning til fødevarebrug.
Dermed ingen grund til at formode chippen forurener kødet.
Hilsen Dorte

1,4 Lys Sussex
0,5 Isa Brown
0,4 Amberlink
0,2 Wyan"Becca"
1,1 Basenji
2,1 Welsh Cob sec C & Partbred

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 23 December , 2012, 13:49 »
Det er ved lov bestemt at kvæg skal have den eene øremærke elektronisk, således at man på slageri blot aflæser nr. via scanner. Dog skal der også være alm. læsbar nr. i begge ører, således at EU kontrollen i marken (evt. ved hjælp af kikkert) kan fastslå om det er de rigtige dyr der går der.
Disse mærker, hvor den ene kan aflæses elektronisk kan også fåes til får, men det er endnu ikke et krav, men det er rart når der vejes slagte lam ud af flokken, da man så bare driver gennem veje systemet og man får til sidst via sin medbragte laptop en liste med øremærkenr. og vægt  /o

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 23 December , 2012, 20:05 »
Nu er det vel ikke RYK´s ansvar at man ikke kan komme til sine dyr. ;)

Mon ikke det har noget at gøre med at man så kan se nr. uden at der skal en skanner til og så at det er billigere med plastikmærkerne, for plastik øremærkerne må man selv sætte i (endnu). Forøvrigt, så kan får og geder, som slagtes inden de er 12 måneder nøjes med et øremærke nu.

Jeg synes nu også at "guld øreringene" er mindre pæne, og jeg har også prøvet at have et kid, som sad fast med øremærket og dermed flådede øret i to- han fik så et erstatningsmærke i af "flapperne", da han var helet op igen.

Min ene voksne buk tog også sit ene øremærke, dog gik mærket bare fra hinanden, så det var let at sætte et nyt mærke i hullet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 23 December , 2012, 21:31 »
Nu er det vel ikke RYK´s ansvar at man ikke kan komme til sine dyr. ;)

Klart at det ikke er RYK's ansvar hvis man har problemer med at komme til dyrene. Det ansvar er naturligvis mit. Nu var det så ikke mig der bragte RYK på banen. Jeg ville tro at RYK blot ville bede mig få en dyrlæge til, medicinsk, at fiksere dyret, så nye mærker kunne isættes.

Loven, laves af lovgivere, altså politikere og deres embedsmænd. RYK administrerer blot de love som lovgiverne vedtager.

Men jeg må jo finde en måde at klare problemet på.

Jeg hører hvad Søren og Rudy siger om fanggitre, og det ville helt sikkert være en god løsning, hvis det ikke lige krævede en større ændring af eksisterende staldforhold. Som hobbybrug med et beskedent antal dyr er det svært at få det hele til at hænge sammen hvis der skal en større 'ombygning' til.

erik hvorfor bruger du ikk bare de små runde de er da knap så grimme

Loven foreskriver det lille runde i venstre øre og det store grimme i højre. Det er lykkedes denne ko at 'knække' det lille runde mærke, så uden skade på øret, samt 'flå' det store grimme ud, dvs flænse øret i to.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 23 December , 2012, 21:44 »
Erik, du har fuldstændig ret i det med økonomien skal hænge sammen  /o  det skal den overalt  ;)

Men jeg er helt overbevist om at du vil blive rigtig glad for et fanggitter til dine dyr. Du kan købe en eller to, de findes nemlig til forskellig antal hoveder, og i brugt via G&G eller DBA koster de ikke ret meget når det er til kvæg med korte eller ingen horn, som dine.

Jeg er sikker på du nemt selv kan bolte eller støbe dem fast der hvor du plejer at fodre dine dyr. Det er såmænd noget du kan klare en lørdag formiddag  ;D

Det er noget andet med mine fanggitre til langhornskvæg, disse fanggitre udbydes kun sjælden i brugt, og det koster kassen med nyt. Jeg fik mine med hjem fra vore landbrug i Polen, og det til en rigtig god pris.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 23 December , 2012, 21:49 »
NB: hvis du bestemmer dig for fanggitre, Erik, så skal du være obs på at det er den type hvor halshullet kan reguleres med en ekstra rør.
Og sørg for det er i ordentlig kraftig kvalitet, og ikke noget spinkelt bras.
Jeg har set en stor tyr bare trække hovedet tilbage i et spinkelt fanggitter, og bare efterlod et ovalt hul, hvor rørene skulle stå lodret op /d

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 23 December , 2012, 21:55 »
@ Rudy

Mange tak for indspark (og god jul  :)).

Jeg må få set på hvad der kan arrangeres i stalden. Udfordringen ligger lidt i at det oprindeligt var en kostald, som så blev ombygget til at huse grise.
Så der er jo monteret en masse jernrør for at grisene ikke bare skulle rende ud. Men disse jernrør kan sikkert relativt let skæres væk igen.

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 23 December , 2012, 21:57 »
Og køer skal vel også være i hænder engang imellem for at få beskåret klove.

Og okay RYK laver ikke lovene, men det er dem, som man har kontakt med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 23 December , 2012, 22:08 »
Og køer skal vel også være i hænder engang imellem for at få beskåret klove.

Det gør vi så ikke i her, dem der ikke er selvhjulpne og stærke skyder vi. Og rent faktisk er disse natur racer utrolig stærke, det er meget sjældent der er behov for indgriben, når man  kan holde dem under så naturlige forhold som muligt.