Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skiferfliser  (Læst 625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Skiferfliser
« Dato: 20 December , 2012, 16:50 »
Ja et helt andet spørgsmål, der på ingen måde handler om høns :)

Er der nogen herinde som har rigtige kløvede skiferfliser som gulv?

Vi er ved at bygge om, og jeg har "forelsket" mig i skiferfliser :) Har fundet dem i en super fin farve, men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det er smart når det er kløvet skifer, at have det indendørs?

Nogen der har lidt erfaringer at øse af?? :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Skiferfliser
« Svar #1 Dato: 20 December , 2012, 17:57 »
vi har lyse meget ru fliser i vores badeværelse. Det er et helvede og gøre rent og holde pænt. Ikke noget jeg vil anbefale indendøre.(det er så dog ikke skiffer )
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 20 December , 2012, 19:47 »
Vi var forelskede i svensk ølandsbrud, men blev frarådet det af min kollegas mand, der er granithugger. Han fortalte, at skifer som fx ølandsbrud er umulige at holde, og at man støder tærerne på dem, fordi kanterne ikke er lige høje. Jeg har ikke selv erfaring med skifergulv, men vi havde en overgang et sofabord i skifer, og det var et helvede at holde rent :(.

P.S. Vi endte med nogle fliser der ligner skifer, og mange der har set vores hjem har spurgt, hvor vi har fået de skifer fliser fra :)).
« Senest Redigeret: 20 December , 2012, 20:01 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 December , 2012, 20:03 »
jeg vil gerne give min mening. Jeg ville rigtig gerne have håndbankede brændte lerklinker, men før de er mættede med en eller anden overfladebehandling er de meget modtagelige overfor pletter og svære at vedligeholde. Det var til et køkken og entre så det kræver lidt. Vi har et gammelt hus og jeg kan godt lide at bruge de materialer der hører til alderen. Jeg synes også kløvet skiffer er smukt og kiggede længe efter nogen i en farvenuance og en kløvning jeg synes passede, og skiffer er også besværligere skal helst behandles med en olie og mange gange før det får en rimelig robust overflade. Den endte med at jeg faldt over nogle brugte ølandsbrud i farve og størrelse som jeg synes er pænest. Og de er som skiffer alle mulige størrelser, men det kræver jo kun at den der lægger gulvet tager højde for det,så er der ingen der slår tæerne. Jeg har lagt i hydraulisk kalkmørtel andre ville sikkert lægge i fliseklæber, men det er lettere at justere højden i mørtel frem for klæber. Resten er gulvene som er hvidskurede, så få at gøre det let bliver stenene behandlet med samme sæbevand nogen gange med lidt kalk tilsat, ellers kunne de også oliebehandles. Det handlede så ikke så meget om skiffer, men jeg vil tro at det alligevel kan overføres lidt, ovenfladen er rimelig åben og ru på begge sten, skiffer nok lidt mere sugende og der skal nok en kraftigere forbehandling til for at opnå en mætning. Hvis jeg ikke havde fundet de andre sten havde jeg også valgt skiffer tror jeg. Men i skal nok også skele til både i hvilket rum de skal ligge og hvilken farvenuance.

Rasmus