Vist så - jeg siger bestemt ikke, at fritgående dyr tit dør af at spise giftige ting. Jeg tror blot ikke, at det skyldes, at de ikke spiser dem, men at de spiser så lidt af hver enkelt, at de ikke kommer op på en dødelig dosis. Det ville jo blot kræve et instinkt, der sagde, at det var godt at gå videre til den næste plante hele tiden. Mine høns spiser f.eks. gladeligt af mine digitalis, hvilket ingen er døde af endnu- men de står jo heller ikke meget længe ad gangen og spiser af dem, på trods af at de egentligt synes at mene, at netop den plante smager ret godt. Forstå det hvo der kan - det smager af ekstremt bittert hø.
Dyr, der er i bur er mere udsatte for ensidig kost, og er man af vanvare kommet til at fodre med noget, de ikke kan tåle, skal man ikke gå ud fra, at de bliver reddet af et instinkt.
Vedr. rosiner /druer og hunde, så nej, jeg tror ikke, at det er almen viden, men den er god nok. Jeg har ikke selv hund og var meget forbløffet, da jeg lærte det. Igen er det jo noget med dosis. Jeg kan huske, at min forældres hund somme tider fik 3-4 rosiner som godbid, uden at tage skade, men en pakke rosiner til en labrador, så skal man have fat i dyrlægen i en rasende fart.
De havde ikke lige fået ryddet pakken af køkkenbordet, da de tog på arbejde, og det var uigenkaldeligt for sent, da de kom hjem.