Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg høne-pøne  (Læst 2877 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene SP

• Passiv bruger
Syg høne-pøne
« Dato: 16 December , 2012, 16:37 »
Hej, I kloge folk!
Da hønsene blev lukket ud i haven i dag, blev en af hønerne stående - meget våd og forkommen - i hønsegården...og hun blev bare stående der,, lige meget hvad der skete omkring hende. Jeg har taget hende ind i haveskuret, hvor jeg har tørret hende med hårtørreren, lavet en kasse med halm til hende og har serveret korn, grønkål, hvidløgsslik og vand for hende. Hun har spist noget af det, men virker meget kraftløs: tiltede bl a flere gange omkuld, da jeg tørrede hende. Hun har resten af dagen ligget inaktiv i halmkassen. Hendes kam og pludder er blege (og med skam at melde tror jeg ved tilbagetænkning, at de har været det i et stykke tid) + fjerene omkring rumpen på hende ser ud, som om hun har tynd mave (det sidste er nyt). Hvad fejler hun, og hvad skal jeg gøre for hende?
Bekymrede hilsner Lene SP

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Syg høne-pøne
« Svar #1 Dato: 16 December , 2012, 17:03 »
Var hun våd og forkommen, da hun kom ud af hønsehuset i morges? hvordan er hun blevet våd?

Jeg spørger om dette, for har hun frosset i nat, kan det sagtens være årsagen til, at hun er træt og kraftløs i dag - positive tegn er, at hun har spist lidt.

Bleg kam er ofte tegn på dårligdom, men de fleste af mine høns render altså rundt med blege..og for nogle..næsten hudfarvede kamme nu, efter fældning og inden genoptagning af æglægning
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene SP

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 December , 2012, 17:54 »
Hej, Helle
Jeg ved ikke, om hun kom våd ud af hønsehuset. Jeg lagde først mærke til hende, da de andre op ad formiddagen blev lukket videre ud i haven fra hønsegården. Jeg tror, at hun er blevet helt gennemblødt af, at hun stod i regnen + at hun ikke gjorde noget for at pudse / pleje sine fjer, så de efterhånden bare klaskede helt sammen omkring hende :-(

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 16 December , 2012, 18:03 »
ok - det lyder sandsynligt. En dårlig høne bevæger sig meget lidt omkring og pudser meget sjældent fjer.

Jeg håber, at hun blot har en dårlig dag...eller måske to....måske lidt dårlig mave, men ellers er symptomerne almindelige for en høne, som er skidt.

Det var godt, at du fik hende tørret, og lad os håbe, at det ser bedre ud i morgen. Server gerne en skål A38 for mavsen.  *k *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 16 December , 2012, 20:22 »
@Lene

Din høne lyder til at have det rigtigt skidt ud fra din beskrivelse.

Det undrer mig lidt at hun overhovedet har forladt hønsehuset i den forfatning.

Hvad du har gjort indtil videre er fint. Har du mulighed for at holde hende isoleret med lidt varme på. Varmelampe. Eller måske i en kasse i et opvarmet fyrrum, eller lignende. Varmen kan hjælpe hende til at komme til kræfter igen.

Hønseprutter varierer meget i konsistens selv for raske høns. Men er hun meget snavset bagtil, kunne det tyde på maveproblemer. Som Helle skriver kan lidt surmælksprodukter hjælpe med at regulere maven. Hvis du har mulighed (ingredienser) så prøv med lidt hønseguf. Standardopskriften finder du ude i venstre side under 'Artikler om foder', men du kan sagtens variere hvis du ikke lige har de i opskriften nævnte ingredienser. Surmælksprodukt, løg og hvidløg tror jeg umiddelbart er de vigtigste ingredienser.

God bedring.  ;)

Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #5 Dato: 16 December , 2012, 21:32 »
Åhh Stakkels Høne- Pøne.
Jeg fik engang et råd hos dokter dyr, om knust trækul drysset i maden kunne hjælpe på tynd hønsemauvse. 
Sammen med de A-38 og hvidløgsråd som allerde er givet.
Håber lidt varme og skånekost vil give hende krafterne igen *k *t

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 17 December , 2012, 06:48 »
Jeg flytter lige din tråd fra Hønsehuset til Sygdomme og problemer.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk