Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fejl i standarden?  (Læst 5240 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Fejl i standarden?
« Dato: 13 December , 2012, 21:57 »
Jeg sad her til aften og kiggede lidt i min standardbog. Siden faldt på Dværg Kraienkoppe, jeg ser på æggevægten og ser - mindstevægt 55g og idealvægt 60g.
Jeg tænker bare, om det kan passe, når hønen vejer 900g?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Fejl i standarden?
« Svar #1 Dato: 13 December , 2012, 22:01 »
Ja, det ser underligt ud. Et voldsomt æg til en høne af dværg race ;)

Men jeg kan berolige med at i tidligere Standard står Krainkøppen i Dværg til 35 gr. æg.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 December , 2012, 22:32 »
Jeg synes også det var lidt voldsomt.
Har du en mindstevægt og en idealvægt, Rudy? Så ville jeg da lige skrive den ind.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 14 December , 2012, 07:23 »
Prøv at spørge Willy på DFfR's kontor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 December , 2012, 12:29 »
Jeg mener ikke der tales om nogen mindste vægt når det er dværge, det er vist kun hos de store racer.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 December , 2012, 15:30 »
Fik svar fra DFFR, at det var en fejl som ingen havde set.

Mindstevægt 35g og idealvægt 39g.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 14 December , 2012, 21:34 »
Godt set, Martin /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #7 Dato: 15 December , 2012, 10:45 »
Fik svar fra DFFR, at det var en fejl som ingen havde set.

Mindstevægt 35g og idealvægt 39g.

@Martin Green.

Hej Martin.

Fik du så at hvide af D.F.f.R. hvad man bedømmer efter, indtil fejlen bliver rettet i Nordisk Racefjerkræ Standart, samt hvornår fejlen bliver endeligt rettet, og hvad der egentligt gælder for ægs vægt grænser indtil da  ??

NB: Standarten koster " Jo " 400 kr , så man må jo kunne forvente en hvis " Standart " af det beskrevne indhold ??

J.C.
« Senest Redigeret: 15 December , 2012, 11:00 Fra Jørn Clevin »

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 December , 2012, 10:48 »
Hej Jørn.

Jeg vil tro at man bedømme efter 35g for mindstevægt og 39g for idealvægt (Det fik jeg af vide i mailen). Fejlen bliver vel nok rettet, når der bliver udsendt nye rettelsesblade, hvornår det sker, skal jeg ikke gør mig klog på.

Zoro

• Gæst
« Svar #9 Dato: 15 December , 2012, 10:56 »
Hej Jørn.

Jeg vil tro at man bedømme efter 35g for mindstevægt og 39g for idealvægt (Det fik jeg af vide i mailen). Fejlen bliver vel nok rettet, når der bliver udsendt nye rettelsesblade, hvornår det sker, skal jeg ikke gør mig klog på.

@Martin Green.

Tror du  der er andre lignende fejl i denne standart, som man endnu ikke har opdaget indtil dato ???

J.C.
« Senest Redigeret: 15 December , 2012, 11:01 Fra Jørn Clevin »

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 15 December , 2012, 11:01 »
Trykfejl har vel existered siden Gutenbergs ungdom? og hvor mange "Dværg Kraienkoppe" findes der i Danmark? Men godt spodtet Martin.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 December , 2012, 11:10 »
Jørn - vi skal lige huske at alle kan begå fejl.

Thorleif - ikke ret mange tror jeg, der er ingen der kommer til LU.

Zoro

• Gæst
« Svar #12 Dato: 15 December , 2012, 11:43 »
Trykfejl har vel existered siden Gutenbergs ungdom? og hvor mange "Dværg Kraienkoppe" findes der i Danmark? Men godt spodtet Martin.

@ Thorleif.

Hej Thorleif.

Der er næppe mange Dværg Kraienkoppe i Danmark, men de er her dog i et meget beskedent antal.

NB: Trykfejl har " helt " rigtigt altid eksisteret, men man må dog trods alt gå ud fra, at så ny en standart som denne er grundigt tjekket, samt gennemlæst af flere kompetente personer fra standart udvalget, inden den gik i trykken ???

NB: Men selvfølgeligt kan vi da alle lave fejl.

J.C.
« Senest Redigeret: 15 December , 2012, 11:56 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 16 December , 2012, 06:44 »
Man kan læse diverse løbende rettelser i det grønne blad, f.eks. var der sidste år en ændring i ægvægten hos dværgwyandotter, den blev omtalt i oktoberbladet.
Det er kun, hvis der er større rettelser, der kommer rettelsesblade, for det er jo som regel mindst to sider, der skal trykkes om.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk