Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Due nybegynder  (Læst 5287 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Due nybegynder
« Dato: 11 December , 2012, 19:56 »
Hej alle sammen. Håber i vil hjælpe med lidt oplysninger på duer jeg havde tænkt de kunne være ien heste boks jeg har. 1. hvilke duer ska man have som nu. Nemme og de ska flyve frit i mit tilfælde? 2. Lugter duer at have i en stal. Altså ved godt det ska gøres rent osv. Men tænkte nu når de flyver frit om det så ikke er så slemt?? 3. Hvilke duer er nemme at få til at yngle og gode til at passe dem også??  Vil rigtig gerne høre nogle gode råd. Det ska være så nemt som mulig på alle områder. Håber at høre fra nogle. Vh Thomas

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due nybegynder
« Svar #1 Dato: 11 December , 2012, 22:29 »
Lyder dejligt at du vil starte op med duer. En hesteboks med fri udflyvning lyder rigtig godt hvis den bliver indrettet rigtigt så vil det fint kunne bruges.
Der findes rigtig mange brugbare racer, som du kan vælge imellem og en god ide ville være at kigge inde på raceduen.dk i galleriet og finde de racer du synes er pæne og så høre om dem herinde om de egner sig til det du vil bruge dem til.
Hvis du kan holde tørt synes jeg ikke det lugter i forhold til så meget andet, men hvis det bliver fugtigt kan det godt lugtes.
Igen find dem du kan lide at se på og hør om dem herinde. Nogle racer findes i mange farver, så hvis du kan lide type form med mere kan man ofte finde dem i en farve man også kan lide.
Du fortæller ikke om de skal bruges til slagt for det kan også have lidt at fortælle. Alle racer kan spise, men ikke dem allesammen der har lige meget kød på sig og nogle har næsten intet.

En ting du måske skal overveje er i trækfuglesæssonen om du vil have en lille voliere de kan komme ud i hvis der bliver taget for mange eller om de skal gå indendørs i hesteboksen hvis det sker indtil de kan komme ud igen.
Redekasserne skal være så store at der enten er plads til to redeskåle eller også skal der være to reder pr. par så der er nok og der ikke bliver slåskamp om rederne. Siddepladser skal der minimum være til alle duerne og gerne flere så der er også er når ungerne kommer. Hvis der er for få bliver der tit lidt mere tumult duerne imellem.
Pladsmæssigt siger man normalt 1 kvm. pr. par og så kan man holde lidt flere eller færre alt efter størrelse, temperamant med mere, men i og med de flyver frit vil man måske have mulighed for et par eller to mere.

Ellers held og lykke for de er nu dejlige sådan nogle duer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Due nybegynder
« Svar #2 Dato: 12 December , 2012, 12:44 »
Hej tusind tak for dit svar. Hva mener du med at når de ska gå inde en stald eller voliere i trækfugles sæson ???  Kan de ikke flyve ude hele året??  Har tænkt det skulle være til hygge men klart til slagt min far siger det er det bedste man kan få at spise :-) så det ska være flyvere med kød på??  Har læst det med flere pinde en der er fugle. Og store rede kasser eller mange :-)  men regnede ikke med det skulle rende op i det helt store. Havde tænkt 4-5 par måske. Kommer lidt an på hvor mange unger de får om året så måske kun 3 par lige nu. Vh Thomas

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Due nybegynder
« Svar #3 Dato: 12 December , 2012, 12:49 »
PS. Ska have en race der ska flyve frit og med køs på og de ska nemme at yngle og opfostre sine unger.  Ska være total begynder duer.  Kan man få sådan nogle og evt hva hedder de?? Vh Thomas

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due nybegynder
« Svar #4 Dato: 12 December , 2012, 14:31 »
I træksæsonen er der mange rovfugle, der kommer forbi og de vil uden tvivl synes godt om duesteg, så hvis de tager et for voldsomt indhug i bestanden bliver der ikke mange tilbage, men ikke sikkert du vil få de store problemer, men hvis du gør kan det være en ide at holde dem inde i et stykke tid og så lade dem flyve frit igen når rovfuglende er forsvundet igen.

Mange af de helt store duer kan enten ikke flyve eller holder sig helst på jorden selvom de kan. Så dem er du måske ikke så interesseret i. Andre er små og hurtige og måske kan lave kunster, men disse vil du nok synes er for klejne i det til slagt selvom de kan spises. Så findes der en del middelstore duer, som flyver godt og giver mange unger. De kan dog godt være lidt vilde i det og derfor lidt svære at komme helt tæt på. Derfor er der flere aspekter i det og der findes utrolig mange brugbare racer, så det vil være svært bare at nævne nogle få.
Mange farveduer vil opfylde dine krav, samt en hel del formduer også, samt mange andre fra de forskellige grupper.

Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Due nybegynder
« Svar #5 Dato: 12 December , 2012, 20:20 »
Tusind tak Frank. Lyder ikke til at blive nemt at finde nogle så. Bliver nok bare nogle af dem jeg lige kan finde så. Anede ikke der var så mange forskellige. Vil bare have mad og hygge og unger :-)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due nybegynder
« Svar #6 Dato: 12 December , 2012, 20:27 »
Så er nogle brevduer måske det nemmeste, men hvis du kan vente til Nationalen i januar er der mange muligheder i salgsafdelingen hvor du gerne skulle kunne finde en race du synes om. Du kan også starte ud med noget du lige kan skaffe og så få fat i noget du forelsker dig i senere hen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Sv: Due nybegynder
« Svar #7 Dato: 12 December , 2012, 21:12 »
Hej Thomas,

Du skal da have brevduer, den eneste rigtige due. Og de er super nemme at have og utroligt trofaste mod dig.

Og måske bliver du så bidt af at have duer at du melder dig ind i en due forening og prøver at kapflyve dine duer, en hobby hele familien vil falde for.

Men spørg bare om alt mellem himlen og jord hjælper hjertens gerne. også med duer til dig.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.