Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kender i det rigtige svar,på min undren?  (Læst 7905 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
kender i det rigtige svar,på min undren?
« Dato: 10 December , 2012, 08:26 »
Ja nu har vi jo så slagtet de første 2 moskusænder damer, på renset vægt ca. 1600gr. pr. stk.
Når nu mange mener moskusand er det samme som går under navnet Beberiænder i køledisken i supermarkedet, så sidder jeg lige her og undre mig lidt. Jeg snakkede med min far i går og vi blev enige om at vi ikke kan hitte på en fornuftig forklaring, og tænker vi at det må i kloge fjerfolk da kunne svare på?
Hvordan kan en køledisk and som f.eks. Oscars Berberiand veje 3600gr.? Jeg kan jo forstå på andre med Moskusænder at en andrik vejer 2000-3000gr. Og jeg gætter på Oscarænder ikke lever det gode andeliv som f.eks. mine egne der har fri adgang til  4000m2 have, basin og fri adgang til korn, kattepiller og køkkenrester. De flyver og får lov at bruge musklerne.
Hvor ligger så forskellen? Er Oscars ænder tykkere i knoglerne eller prop-foder de dem uden motion så de har ekstra fedt eller??????
Ja det har Fatter og jeg så brugt lidt krudt på at vrider hjernen med, men kender nogenmon det rigtige svar??? <A <A
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #1 Dato: 10 December , 2012, 08:32 »
industri ænder er krydsningshybrider der fodres hårdt, og sikkert med mindre plads end du byder dine, hvis du gav dine fri adgang til svinefodder og kun gav dem 1 m2 pr dyr så det måske anderledes ud, men så kan du jo ligeså godt bare æde svinefodderet med mælk på

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #2 Dato: 10 December , 2012, 08:36 »
Altså 3 af mine andrikker vejede fra 3000 - 3600 gram :) Og damerne lå omkring de 1400 - 1600 gram :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #3 Dato: 10 December , 2012, 08:43 »
Jeg ved ikke om det er det rigtige svar, men det gælder dyr og menesker, at de, der kan og vil motionere, er slankere end de stillesiddende. Har du tilsvarende målt fedtmængden efter stegning af dine egne og en Oscar?
Oscar er sikkert en af dem som producenten garanterer er "mindst 52 dage gammel", det er babyer der æder døgnet rundt, og i øvrigt ikke nødvendigvis rene Moskusænder som dine.
Industri kyllinger kaldes "Hvide Plymouth Rocks", men de er et kunstprodukt af flere ting og der er et firma der har PATENT på genmassen, og i industrien hedder de "Ross 208" eller noget lignende. De har bl.a. fået bortavlet mæthedsgenet, og derfor æder de sig ihjel, eller æder sig til brækkede ben, hvis ikke de får tilstrækkelig tid med mørke i stalden.
Nu har vi en aftale om at du skal købe nogle grå danske gæs af mig, og der kan du se samme forhold mellem race dyr og industridyr. Mine gæs vejer mellem 3kg og 4,5 kg slagtet. Da jeg havde de gråbrogede danske gæs vejede de mindst 0,5 kg mere i snit og da jeg for 10 år siden havde industrigæslinger til slagtning og købte nye hvert år, da vejede de 1,5-2 kg mere i snit.
Som med næsten alt andet, er det et samspil af både gener og levevilkår.

mvh Steffen
« Senest Redigeret: 10 December , 2012, 09:55 Fra Lundur »
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #4 Dato: 10 December , 2012, 09:10 »
Åhhh Steffen jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde når jeg læser dit svar.

Græde fordi den havde Fatter og jeg aldrig selv haft forstillingsevne til at regne ud,med gen-manipulition og æde til de bliver skadet, stakler :'(

Grine fordi vores hidtil juleænder kommer fra vores lokale gårdbutik hvor de render rundt ude på marken, og vi derfor heldigvis ikke har støttet op om så elendige dyreforhold.

Jeg har bladret rundt i Bilkas reklame i går og så at en Oscar and på 3600gr kunne fås til 200,- Og deraf startede jo snakken med min far om hvordan de dog kan opfostre en and, skifte strøgelse 1-2 gange ugenligt( de sviner jo som bare pokker) slagte, rense og pakke og sælge den til 200,- med fortjeneste?
Jeg aner faktisk ikke hvad vores spiser for om året, men de er dælme nogle sultne banditter og siger aldrig nej tak til en håndfuld guf :P ::) Vi får korn fra vores lokale bonde som låner vores mark - Den ene hånd vasker jo den anden  ;) Men 200,- pr.stk. ville jeg nok ikke komme ret langt for når det hele gøres op :o

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #5 Dato: 10 December , 2012, 10:04 »
Nej, der er der vist ikke nogen der kan konkurrere med. Og 20 kr. for en kylling i Netto er også fuldstændigt grotesk. Mindst 15 kr går til transport, moms, slagteri, supermarkedet og banken (renter til landmandens gæld).
Men folk vil ikke betale noget for mad. Så hellere lukke øjnene for hvad der foregår, og beskylde alle der ikke vil/kan lukke øjnene for at være fanatiske eller hellige.

Naturligvis har politikere og landbrug et ansvar. Men det er primært os forbrugere der svigter.
« Senest Redigeret: 10 December , 2012, 10:07 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #6 Dato: 10 December , 2012, 10:18 »
Jeg kendte engang for mange år siden en som arbejde som maler for en bolig forening. Hun var bl.a med til klargøre lejlighederne i Volsmose i Odense.
Hun fortalte at de skulle sætte en lejlighed i stand hvor der havde boet en familie fra andre himmelstrøg. Køkkenlågerne var revet af og erstattet med trådlåger og skabet fuld af strøgelse og fjerrester fra høns. Altanen havde huset en ged og lidt kaniner.
Wauuu, ja det giver så lidt større forståelse hvis alternativet er industrimad. :o ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #7 Dato: 10 December , 2012, 11:26 »
Jeg har nu også altid lært at Berberi ænder var Moskus ænder og citeret fra min nu afdøde far, så blev de kaldt det efter at Prins Henrik havde udgivet en kogebog...... for Berberi And lyder meget mere lækkert og finere end Moskus And, når de ligger i frysedisken.  ;)

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #8 Dato: 10 December , 2012, 21:06 »
jeg tror også det er som andre skriver. dem man kan købe i butikkerne bliver nok mere eller mindre tvangsfodret og har ikke ret meget plads at gå på = federe ænder der derfor vejer noget mere end vores egne fritgående dyr. syntes også de ser ret fede ud dem i butikkerne i forhold til mine egne. og de svinder nok en del under tilberedning i forhold til vores egne (har flere gange fået kommentarer på at dem jeg sælger jo nærmest ikke svinder, det er folk ikke vandt til)

har haft nogle andrikker på 6 måneder der har nået en slagtevægt på  3500g og har set andre herinde at deres når lidt højere op. 37-3800 g. så det er ikke helt umuligt. men som jeg også tror kommer det meget an på størrelsen. har set meget små udvoksede moskus og meget store, så arvemassen har en del at sige.


jeg får normalt slagtet overskydende moskus og sælger de fleste. har regnet ud at fodringen koster omkring 50-60 kr pr and. til de er 6 måneder.(gamle foderpriser fra sidste år) og mine får ren opstart foder den første måned, og senere iblandet korn. derefter hvede, indimellem lidt byg og lidt tilskudsfoder. jeg slæber desuden en del grønt med hjem fra job, så udover det får de en del blomkål/spidskål om dagen og den sidste tid har det været grønkål. jeg kan TYDELIGT mærke på foderet når jeg begynder at give kål. de spiser væsentligt mindre korn.

jeg har indtil nu solgt andrikkerne på de ca 3000 g for 200 kr (jeg giver 45 kr pr and for slagtning hos slagteren) så det giver lidt penge til mig. men jeg regner så ikke alt arbejdet med i pasning. og næste år stiger prisen da foderet er steget en del. når jeg slagter ænder er der ikke ret meget "fortjeneste" pga den lave vægt, så de bliver helst solgt til levebrug.


men de berberiænder fra butikkerne er jo ikke fodret på i 6 måneder. men under halvdelen af tiden. selv om de jo nok spiser en del mere på den tid, kommer det nok slet ikke så langt op som vores i foderforbrug.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #9 Dato: 10 December , 2012, 22:30 »
Ja jeg har nu altid hørt at en berberand er en krydsning mellem en moskusand og en pekingand, men hvad der skal være andrik kan jeg ikke huske, men hvis nok en pekingandrik og moskusand.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #10 Dato: 10 December , 2012, 23:06 »
Så er en Berberi And så en Moulard, hvilket er en steril krydsning mellem en Moskus Andrik og en Peking And, for at afkommet bliver ens store, for er det omvendt, så kommer der samme størrelses forskel, som hos Moskus.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #11 Dato: 10 December , 2012, 23:17 »
Berberi og Moskus skulle være synonymer for samme and.

Eksternt link (se svar fra biolog Knud N. Flendsted):

http://www.netfugl.dk/forum.php?id=thread&forum_id=3&thread_id=1460&language=uk
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #12 Dato: 11 December , 2012, 11:10 »
Tak så er det jo afgjort.

Aggressive er vores nu bestemt ikke. Tvært imod følger de med rundt hvor vi går og lorger med halen;)
De lunter op til terrassedøren kigger ind og banker på. De er noget så fredelige, så nå vi skal ud med bilen rejser de sig ikke engang op, vi kan jo bare selv køre udenom ::) ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #13 Dato: 11 December , 2012, 22:28 »
Aggressive er vores nu bestemt ikke.

Mine er også stille og rolige, men det kræver stadig, at man ifører sig svære læderhandsker, gerne med halvlange skafter, når man skal fange dem. De har nogle satans skarpe klør, som kan forrette meget alvorlige skader hvis man ikke er forsigtig. Får du sådan en klo hen over oversiden af håndleddet er det blot et grimt sår, men rammer den undersiden af håndleddet er det en helt anderledes snak. Så omgå dem med forsigtighed.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: kender i det rigtige svar,på min undren?
« Svar #14 Dato: 11 December , 2012, 23:29 »
Ja det er ikke så tit de er på armen, så tak for advarslen.
2 damer ville bestemt ikke ind i seng i mandags. Jeg blev slet ikke populær med jagt, efterfulgt af at blive samlet op og smidt i seng. Det var vidst godt jeg havde en tyk trøje på, men de gjorde nu ikke den store modstand da de først havde indset, det sure kvindemenneske, var fastsat på at holde stramt fast til de var i hus.  *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"