Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Afskrukning med trådbur  (Læst 6912 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Afskrukning med trådbur
« Dato: 09 December , 2012, 12:11 »
Jeg skal blot lige høre om jeg har lagt de rette planer for af skrukningen af min maran pige.

Jeg har stillet kaninløbegården ind i værkstedet hvor der er køligt og med lyset tændt. Sat hønen i buret samt givet vand og mad. Her har jeg tænkt mig at hun skal gå indtil i aften hvor jeg så vil sætte hende på pind når det er blevet mørkt. Eller skal hun blive i buret længere inden jeg sætter hende tilbage?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Afskrukning med trådbur
« Svar #1 Dato: 09 December , 2012, 12:15 »
Tossede høne ::) at lægge sig til at ruge og blive afmagret i denne kulde ;)

Om en dag i værkstedet er nok til at få hende på andre tanker afhænger nok af, hvor længe hun har været skruk og hvor ihærdig hun er...men det finder du ud af i morgen, hvis du finder hende på reden igen ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 December , 2012, 12:28 »
Det er startet over et par dage, men i dag var der ingen tvivl.  Håber at det ikke tager for lang tid. Men jeg må hellere samle æg et par gange om dagen så der ikke er noget som lokker :-)

Jeg tror at hun må gå med sweaters bagefter for hun er helt plukket på brystet. Hvordan lavede du dine hønse trøjer?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 09 December , 2012, 12:42 »
Jeg håber, at hun hurtigt kommer over sine ønsker om vinterbørn - rigtig dum ide /d

Babys sweater lavede jeg af et ærme fra en ulden trøje. Ærmegabet som halshul - så klipper du ærmet af trøjen i en passende længde, så stoffet dækker hønen helt ned til halen. Klipper to aflange huller de steder, hvor vingerne skal ud igennem. På undersiden af den nye hønsesweater klipper du en bue ind, så der er frit ved benene. Sweateren (ærmet) skal sidde pænt tæt til hønsekroppen, ellers falder mavestykket ned og kommer i kambolage med benene. Hvis det kun er maven, som er bar, så behøver du måske ikke lave sweateren så lang - og kan derved undgå buen ved benene

...en lidt rodet forklaring...men trøjen virkede her, selvom Baby hadede den i starten. Hun gik med den i næsten 14 dage...eller skiftesweateren ;)

« Senest Redigeret: 09 December , 2012, 13:50 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 09 December , 2012, 12:44 »
Men jeg må hellere samle æg et par gange om dagen så der ikke er noget som lokker :-)

Samle æg et par gange om dagen :o sikke noget praleri Louise ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 December , 2012, 13:31 »
jeg har to silker der ligger skruk på tredje uge:-( hvorfor skulle kaninburet hjælpe? jeg troede, man skulle bruge en spand, der kan lave mørke, hvis man skulle noget...
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 09 December , 2012, 21:37 »
jeg tror du skal lade hende blive i buret en dag eller 2 mere. Hellere være sikker på hun er afskrukket første gang end og skulle forsøge 1 gang mere.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 December , 2012, 07:07 »
Jeg tvivler også på, at et døgn i kaninburet er nok.
De folk, jeg kender, der bruger bur, gør det, at de hænger buret op under loftet og puffer til det, når de går forbi, så uroen rykker hønen ud af skruk-trancen. Ikke en teknik jeg nogensinde har brudt mig om.
Men jeg kan være usikker på, om det er nok "bare" at flytte hende, hvis du vil have hende afskrukket.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 December , 2012, 10:09 »
Jeg håber, at hun hurtigt kommer over sine ønsker om vinterbørn - rigtig dum ide /d

Babys sweater lavede jeg af et ærme fra en ulden trøje. Ærmegabet som halshul - så klipper du ærmet af trøjen i en passende længde, så stoffet dækker hønen helt ned til halen. Klipper to aflange huller de steder, hvor vingerne skal ud igennem. På undersiden af den nye hønsesweater klipper du en bue ind, så der er frit ved benene. Sweateren (ærmet) skal sidde pænt tæt til hønsekroppen, ellers falder mavestykket ned og kommer i kambolage med benene. Hvis det kun er maven, som er bar, så behøver du måske ikke lave sweateren så lang - og kan derved undgå buen ved benene

...en lidt rodet forklaring...men trøjen virkede her, selvom Baby hadede den i starten. Hun gik med den i næsten 14 dage...eller skiftesweateren ;)
Hmm... jeg tror nok jeg kan hitte rede i den. Jeg må finde en gammel sweaters og prøve mig frem :-)

Samle æg et par gange om dagen :o sikke noget praleri Louise ;D
De får ekstra lys 15.30 til 20.30 ikke meget men jeg får da lidt ekstra æg......men jeg er begyndt at tænke om det måske er det ekstra lys som har tricket min høne til at blive skruk ????

jeg har to silker der ligger skruk på tredje uge:-( hvorfor skulle kaninburet hjælpe? jeg troede, man skulle bruge en spand, der kan lave mørke, hvis man skulle noget...
Jeg havde læst et sted på nettet at et tråd bur ville hjælpe til at køle hønen af når hun er skruk. Men det har ikke hjulpet, i de tidelige mørke morgen timer havde hun sneget sig op i reden. Så i morges blev hun sat under spand. Så må vi se hvor længe der går. Lukker hende ud kl.19 så hun kan få mad og vand.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 10 December , 2012, 12:22 »
Hmm... jeg tror nok jeg kan hitte rede i den. Jeg må finde en gammel sweaters og prøve mig frem :-)

Jeg ville nu nok ikke vælge en sweater, de har det med at rende masker  :o

En sweatshirt er nok det bedste valg, den render ikke sådan, det bruger jeg til mine gårdhunde hvis de af en eller anden grund har haft brug for det, og det er sådan et ærme perfekt til, og billigt  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 December , 2012, 17:13 »
Jeg ville nu nok ikke vælge en sweater, de har det med at rende masker  :o

En sweatshirt er nok det bedste valg, den render ikke sådan, det bruger jeg til mine gårdhunde hvis de af en eller anden grund har haft brug for det, og det er sådan et ærme perfekt til, og billigt  /o

God ide Ina :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 10 December , 2012, 17:21 »
Kashmir og shetlandsuld virkede fint her til en klodset høne, uden nogle masker løb, og så varmer det mere i stil med alle de dun og fjer hønen plejer at have på. Selvfølgelig skal der kantes.

En god ide, hvis man bruger uld til hønsetøj er at vaske uldtrøjen ved for høj temperatur og tumble den, så den stamper, inden man syr frakke
« Senest Redigeret: 10 December , 2012, 17:29 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 10 December , 2012, 18:48 »
Jeg havde læst et sted på nettet at et tråd bur ville hjælpe til at køle hønen af når hun er skruk. Men det har ikke hjulpet, i de tidelige mørke morgen timer havde hun sneget sig op i reden. Så i morges blev hun sat under spand. Så må vi se hvor længe der går. Lukker hende ud kl.19 så hun kan få mad og vand.

Det er sådan set osse rigtigt, men lissom med den sorte spand skal hønen blive der et par dage.Trådbur eller kaninbur virker som en form for stress da du pludselig flytter dyret til nogle omgivelser den ikke har valgt som trygge. Det i sig selv er jo lidt en barsk kur, men holdt op imod en skrukketur på x antal mange dage til ingen nytte er det dog en skånsom metode. Men igen skal det lige ha lov og virke, der er ingen af metoderne der virker efter en halv eller hel dag
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 December , 2012, 18:51 »
Når en høne bliver skruk, stiger dens temperatur. Du skal ha' nedkølet dens temperatur.

Et trådbur, hvor der kan komme luft fra alle sider er vel nok det bedste.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 December , 2012, 09:27 »
Status er at hun er dælme stadig skruk. Jeg tilså hende i går aftes kl.19 hvor hun kom ud og fik mad/vand men hun røg tilbage under spanden igen. Her tilmorgen er det det samme, dog afleverede hun en kæmpe skruk klat og røg tilbage under spanden. Jeg tror at hun har været skruk længere en jeg har troet... :-/

Den sorte spand er ok. Men jeg er ved at blive lidt betænkelig for der dannes kondens under spanden og det sammen med en varm høne og lave temperaturer er vel ikke den bedste kombi??

Min mand sagde i morges inden han kørte: Så giv hende dog nogle æg og lad hende få fred! Jeg syntes bare ikke at det er smart med kyllinger nu.

Er der nogen som måske ved om det ekstra lys i vinterhalvåret kan gøre at de bliver skruk?