Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor er mine kyllinger??  (Læst 5739 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Teddy

• Passiv bruger
Hvor er mine kyllinger??
« Dato: 11 Januar , 2009, 17:04 »
Da jeg har nogle lidt sjældne høns, og gerne ville afprøve hanen. Lagde jeg 8 æg under en wyandott skruk lige før jul.
Det var ikke fordi jeg skulle bruge kyllinger så tidligt men ganske simpelt for at kontrollerer kokken.

Efter 10 dage lyste jeg æggene, og de 7 af de 8 var befrugtede. Fint tænkte jeg, ville midlertidigt tage hende fra men da jeg havde fundet en der ville have kyllingerne, lod jeg hende ligge.

Hun skulle have ruget ud i fredags, men her til aften var der stadigt ingen kyllinger. Surt.
Jeg tog et æg og slog det ud for at kontrollerer det, og se om der skulle være noget og se. Det var der en kylling fuldt udvokset men død i ægget. Mere surt.
Sådan var det faktisk i alle 7 æg. Mega surt.

Jeg ved det er tidligt måske også for tidligt, men det er altid ærgeligt når der ikke kommer kyllinger når man venter det. Vi alle går og glæder os til der kommer kyllinger i sær drengene.
Det er nok kulden/frosten sjovt nok var det bare ikke så koldt sidst i sidste uge. Hønsehuset er i øvrigt også isoleret godt, kun 2 nætter har vandet frosset inde i huset her i år.

Nå på den igen. :)
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Hvor er mine kyllinger??
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2009, 17:07 »
Det var da trist :(... Nu må vi jo hører om der sker noget i løbet af foråret :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2009, 01:04 »
Hej Teddy

Jeg har haft samme problem, bare i rugemaskinen, jeg lagde 23 æg i og de var 16 befrugtet og næsten alle var døde i ægget, de 3 kyllinger der kom, kom på 25 dagen, jeg havde ikek haft tid ti lat smide dem ud, så da jeg ville tømme klække bakken varder de 3 kyllinger og de var komme samme dag, de var stadig lidt våde, de øvrig slog jeg ud og de var fuld udviklet kyllinger, men de var døde, så nu er jeg spændt på næste hold, de skal klække på fredag.

Tommy   

Rie Møbjerg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2009, 07:35 »
Jeg har ruget ællinger, og to forskellige slags - 2 gange sidste efterår. Hver gang var æggene befrugtede, vel 80 %, der kom 2 ællinger ud af (til start) 20 æg - resten var døde i æggene. Tror æggene er blevet vendt for dårligt, da de ikke lå tæt nok på siderne (fuldautomatisk vending), og at vores hus er meget tørt, da vi fyrer i brændeovn, så jeg havde problemer med fugtigheden i maskinen, den kunne ikke komme højt nok op. Måske det også var dumt at tørruge, altså uden fugt de første uger, når det var så tørt. Det var ihvertfald meget svært for dem der blev ruget ud, at kæmpe sig ud.
Øv .. og håber jeg kan lære det.
Rie.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2009, 11:15 »
Her er en liste over mulige årsager når rugningen går galt:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=32
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2009, 12:54 »
Denne ruge plance som du med linker til er særdeles relevant og god for forståelse af maskin udrugning af Alle slags æg, men er langt fra bredde givende for oplysninger om natur rugning og diverse problem stillinger som er knyttet til dette emne.

Det er også helt bevidst at ordet 'mulige' er tilføjet. For der er mange årsager  ;)
Hilsen Susanne

Offline Teddy

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2009, 21:41 »
Den med æggene ikke må være over 10 dage hopper jeg ikke på igen.

Min onkel satte sidste år 220 æg i rugemaskinen på en gang vel at mærke.
89% befrugtning. og deraf 95% kyllinger.

Det yngste æg var på dagen for start af rugning mindst 21 dage. Hvilket er det antal dage han bruger mellem rugning.

Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk