Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?  (Læst 36297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #15 Dato: 07 December , 2012, 12:29 »
Jeg har to hønsehuse, det ene er et Mejlskovhus med skråt tag - det andet er et legehus. Begge er købt fra nye.

Huset fra Mejlskov er omkring 5 år gammelt, det fungerer perfekt - det er præcis så tæt at hønsene ikke får træk uden at der dannes kondens.

Legehuset er danskproduceret og købt gennem Coop. Det tog en krig at få samlet fordi den medfølgende vejledning nærmere var en vildledning. Det lykkedes dog til sidst at få det samlet korrekt og malet. Desværre har legehuset slået sig, så det ser ikke længere så yndigt ud når malingen gaber mellem væg og vindue mm  >:( 
Men det fungere da fint som ekstra logi til årets kyllingeflok og efterfølgende overskudshaner.

Da vi flyttede på landet skulle vi selvfølgelig have høns, så vi tegnede og tegnede på planen om det perfekte hønsehus. Og en ny plan, nye tegninger osv. Tiden gik og der kom ikke lige høns på matriklen, til sidst skrottede vi alle planer og købte huset fra Mejlskov for simpelthen bare at komme i gang. Så for os var det en god løsning, der er jo mange projekter at kaste sig over, når man er nybagt husejer - så dejligt med en nem løsning på bare et af dem.

Men jeg tøver alligevel med at anbefale huset fra Mejlskov, for jeg aner jo ikke om det er mig eller Tanja der har fået "standarden"  :o

Jeg har endnu til gode at se et færdiglavet hønsehus, der holder hvad det lover mht. antallet af mulige beboere. Det virker altid vildt overdrevet, fx skulle der kunne bo 12 høns i min model. Selvom der måske er taget udgangspunkt i små spinkle æglægningshybrider, så er det stadig voldsomt mange høns på lidt plads.
Men det kommer selvfølgelig også an på hvordan hønseflokken faktisk bruger huset. Mine er fx kun indendøre når de sover, og så er der jo snildt plads til 8-10 stykker. Men hvis det fx var høns, som ikke ville ud i snevejr - så er huset jo dårligt stort nok til 1.2 dværge.

De helt små huse, der kommer færdige med gård und alles - de er generelt bare grotesk små. Måske kan de bruges til skukhus, men de slår altså ikke til som hønsehus/gård. I mine øjne, altså  ;)


 



De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Nanna75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #16 Dato: 07 December , 2012, 17:51 »
Casper, vi har præcis den samme model lux hus og blev også noget skuffede da det kom ud af kasserne og skulle samles. Men det gik lige til vores 4 dværg orpingtons, men da vi skulle have marans også fik vi fundet et legehus istedet. I legehuset går der nu 13 voksne høns og 5 maran kyllinger, og de har masser af plads.

Det første hus bruger vi nu som skrukhus og når der ingen skruk er, virker den lille underdørs overdækkede gård som læskur for dem om dagen, så kan de gå ind og sætte sig på pindene hvis det regner og de ikke gider gå ind i det store hus.  ;)

Offline Casper Dalgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #17 Dato: 07 December , 2012, 22:02 »
Hej Nanna

Kunne jeres orpingtons godt finde ud af at flyve helt op til pindene? Jeg har installeret en lavere og bredere pind - for mine kunne ikke vende sig til at sætte sig på pindene så højt oppe.

Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #18 Dato: 09 December , 2012, 14:32 »
Casper , jeg tager billeder når jeg lige kan komme til det.  8)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Nanna75

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #19 Dato: 09 December , 2012, 14:36 »
Ja det kunne de sagtens. Men i det nye hus har jeg sat pindene ca 35-40 cm over jorden.

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #20 Dato: 09 December , 2012, 17:20 »
Jeg føler i disse dage, at mine "færdige" hønsehuse har stået sin prøve. Der er tørt og trækfrit inde i husene, selv om der har været snestorm.

Der er plads til 1 hane og 4 høner af antwerpener skæghøns (og andre små dværgracer). Og jeg har udviddet gårdene til dobbelt størrelse i forhold til dem, der er med. Husene egner sig efter min mening kun til dværg-høns; men for mig har det været min mulighed for at få plads til flere stammer på en måde, så jeg økonomisk også kunne være med.

Mit svar vil være at et færdig-købt hønsehus er godt nok. Men samtidigt har jeg begrænset mit racevalg ved den løsning, jeg har valgt.

Og det er lettere at lave et godt hønsehus til 200.000- kr. end det er til 20.000-. Og om et hønsehus er godt nok afhænger vel også af den standard og de forventninger man har?

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #21 Dato: 09 December , 2012, 19:43 »
Det er rigtigt EMO.
Men det er jo problematisk, hvis producenterne af færdighuse påstår at der kan være 6-8 høns i et færdighus, hvis der reelt kun kan være 5 dværghøns, hvis man så endda udbygger gården til det dobbelte.

Det er også problematisk hvis de endda kalder løsningen for luksus eller lignende.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #22 Dato: 09 December , 2012, 20:01 »
Tja, vi fandt vores skurvogn på 10 m2 med strøm, vindue, skabe, dør med lås og hele pivtøjet til 4000 kr. inkl. transport på sættevogn. En million mere værd end det færdigkøbte hus fra Mejlskov til 3100 kr. Her kunne der end ikke gå 10 otte ugers maraner inde, det var alt for småt /d. Maranhuset på 10 m2 og 2 m2 foderum har kostet ca. 15.000 kr. i materialer. Dyrt, ja, men lækkert. Isoleret og med støbt gulv. De 15 t er gået til bl.a. skruer (nøjs, de er dyre :o), sporplader, gipsplader, beton, maling, acrylfuge, trapezplader, volierenet, overdækningsnet m.m.

Hønsegården til skurvognen har kostet 600 kr. til volierenet, 300 kr. til overdækningsnet, 400 kr. til maling og så en hulens bunke skruer. Træet til gården havde vi i forvejen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #23 Dato: 14 December , 2012, 08:07 »
Jeg har set nogle færdiglavede hønsehuse på LU og andre udstillinger, de var ikke lavet af et "firma", men derimod af en tømrer, der dels selv har høns, og kender hønsenes krav, og dels lavede et solidt og gennemtænkt hus/gård.

Finn kan sikkert husket navnet på ham.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #24 Dato: 14 December , 2012, 10:18 »
Jeg har ingen erfaringer med disse færdigbyggede hønsehuse, mine høns har fået den del af et nyopført haveskur.
Men jeg arbejder på en Teknisk skole hvor vi blandt andet uddanner tømmere og snedkere. Som en del af deres uddannelse laver eleverne flere forskellige former for både større og mindre huse (primært forholdsvis almindelige legehuse). Disse huse er lavet i nogle gode materialer og sælges for materialeprisen i stedet for at destruere dem. Jeg er sikker på at dette er noget man gør på samtlige tekniske skoler der uddanner tømmere.
Der er rigtig mange hønsefolk der køber disse legehuse. Nogle huse er helt færdige og skal bare indrettes til høns. Andre er kun halvfærdige, men tilgengæld billigere og gode for den der kan lidt selv.
Jeg kender desværre ikke priserne og de kan sikkert også variere fra skole til skole, men man kan jo altid prøve at tage kontakt til nærmeste tekniske skole hvis det kunne have ens interesse.
Det er jo i hvert fald nemt.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #25 Dato: 14 December , 2012, 23:07 »
Det er en rigtig god ide at chekke med den nærmeste tekniske skole som Paw foreslår.

Da mine børn var små, købte vi et sådant legehus fra teknisk skole i Næstved. Det blev købt til materialeprisen, men vi skulle så selv arrangere en vognmand til at flytte det, hvilket er rimeligt nok. Det var et fantastisk legehus. Meget solidt og i gedigne materialer. Vi efterlod det da vi flyttede fra villakvarter til nedlagt landbrug, men jeg er sikker på at det stadig, 25 år senere, ville være i bedste stand, hvis altså dem vi solgte villaen til ikke har valgt at fjerne det. Jeg har ikke chekket om det stadig findes i haven.

Men det var kvalitet til overkommelige penge.

Så check muligheden ud. Det er måske endda muligt at foreslå lidt omkring design.
Mvh
Erik Andersen

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #26 Dato: 15 December , 2012, 03:25 »
Jeg har også købt et hus på teknisk skole 2,5m.gange 3,5m i meget stabile materialer og godt bygget kostede det 1700 kr. plus fragten hjem
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Casper Dalgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #27 Dato: 03 Februar , 2013, 15:00 »
Til jer, der har små færdig-købte huse: Hvor gør I egentlig af foder og vand?

Det bedste ville jo være, hvis det kunne være indendørs - eller hvad. Hos mig er der slet ikke plads, så jeg har placeret det i hønsegården på et sted, hvor der er overdækket, men der kommer godt nok hurtigt jord i vandet (ca 5 minutter).

Jeg overvejer stærkt at tage forbi en teknisk skole på et tidspunkt, og høre om de har et mere stabilt hus.
Mvh Casper

0.2 Rustrød Welsumer
0.1 Sort Australops
1.0 Lys Sussex

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #28 Dato: 03 Februar , 2013, 15:12 »
Hej Casper!
Jeg har vandet på en flise, der ligger ovenpå jorden. Det er i den overdækkede del af hønsegården.
Foderet er i trug inde i husene. Det har fungeret fint indtil nu.

Venlig hilsen

Erik

Offline aniacatha

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Er et færdig-købt hønsehus godt nok?
« Svar #29 Dato: 07 Februar , 2013, 22:47 »
Hej...
Jeg har lige fået bygget mit hønsehus (der mangler dog stadig noget, men høns er flyttet ind), det er efter tegning i bogen "Økohøns", og selve huset består af en halvdel kun til foder, redskaber mm, samt indgang til hønsenes "sovesal".
Den anden halvdel (ca 1,25*2,2m) er hønsenens hus, det er hævet knap en meter over jorden aht rengøring mm, og derved har hønsene også lidt ekstra plads under huset udefra.  Fra gården er der også adgang ind i hønsehuset.

Gården op af huset er ca 2,2*3-4meter (er 100% fort knox), og der er åbning til en ydre gård som ikke er rotte/minksikret, den ydre gård er dog ikke bygget endnu pga vintervejret - de får dog lov til at komme i haven, og skal også det når den ydre gård en gang er bygget (det er mere tænkt som ekstra plads når jeg ikke er hjemme og kan have kig på ræven)

Huset mm er rigtig fint, MEN også en dyr - og dyrere opgave end først antaget (har vist passeret 10.000kr - og jeg er stoppet med at tælle, men der skal en del æg til for at huset er tjent ind - MEN tilgengæld er underholdningsværdien med hønsene i top :) )

Malurt er at huset er for tæt, - der er altid åbent til huset fra hønsetrappen og ind, men der mangler at komme ventilationsrist i, jeg tror dog ikke det er nok.
(Selvom jeg vidste at hønsene sagtens kunne holde varmen valgte jeg at få det isoleret en smule, og som indgang til hønsene valgte jeg at få sat vinduer i på begge sider, også for at give flest soltimer fremfor electricitet - men det holder også på fugten) Så udluftning er ved at blive udtænkt.

Jeg kan ikke finde vedhæft fil mhp ligge lidt billeder af paladset herind (overvejer faktisk at male det farver med guldlook som lettere ironisk bemærkning til det efterhånden alt for dyre hus  ;) )

Ania
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel