Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til stækning  (Læst 2891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Hjælp til stækning
« Dato: 03 December , 2012, 15:26 »
Hej alle.
Ja, så mistede jeg lige 7 andrikke og en dame til????
De er bare pist væk og ingen spor.
Normalt færdes de frit omkring på matriklen og lidt ude i marken. Efter sneen faldt er de bare væk. Jeg ledt alle vejne og kun 5 damer og 1 herre er tilbage. Så nu er jeg jo ræd for de flyver væk i sneblinde, og har besluttet de bliver hegnet inde, men så skal de jo have klippet lidt fjer på den ene vinge. Egentlig er det meget imod min vilje for de nyder virklig at flyve rundt og op på taget. Særlig sjovt er morgen fodringen med 13 ænder der kommer susende og lander 30 cm. foran mine fødder. Men ak, det gælder jo om de sidste gerne skulle blive herhjemme. Så er der ikke nogen der kender et link til hvordan jeg ser hvilke fjer og hvorlangt inde mod vingen der skal klippes.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marita

• Bruger
Sv: Hjælp til stækning
« Svar #1 Dato: 03 December , 2012, 15:34 »
Så trist med de forsvundne dyr, jeg håber, de dukker op igen.

I denne tråd er der billeder af vinge, som er blevet klippet, måske du kan bruge den:  http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1928.0.html

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 December , 2012, 15:46 »
Mange tak Marita jeg kigger på det.
Ja det er så trist, jeg været ude 100 gange og lede og kalde på dem igår og idag. Bonus igar var jeg ved et tilfælde fandt 35 moskusæg i legehuset. De har højst sansynligt ligget for koldt, men nu er de under alle omstændigheder sat i rugekassen så må vi se om der er liv. Det er nu bare så mærkligt, for de plejer at gå sammen i flok, så jeg fatter bare ikke der pludselig kan forsvinde så mange og så lige alle herrene på nær 1???

Moskusænder

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 December , 2012, 17:34 »
Det er nu bare så mærkligt, for de plejer at gå sammen i flok, så jeg fatter bare ikke der pludselig kan forsvinde så mange og så lige alle herrene på nær 1???

Det er nok fordi de er taget af en ræv eller andet rovdyr. Store andrikker flyver ikke nær så godt som hunner og er derfor også det nemmeste bytte.
Moskus ænder plejer ikke bare at flyve deres vej, fra den ene dag til den anden.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 December , 2012, 17:58 »
Det er nok fordi de er taget af en ræv eller andet rovdyr. Store andrikker flyver ikke nær så godt som hunner og er derfor også det nemmeste bytte.
Moskus ænder plejer ikke bare at flyve deres vej, fra den ene dag til den anden.

Danny

Nej nemlig. De plejer at holde sig i haven, lunter somme tider 50 meter ud i marken, men er altid til at se. De kommer når man kalder og ryster med kattepiller (ande snolder, men det virker ::)) En ræv ville ikke kunne slæbe afsted med så mange kæmpe ænder uden at efterlade spor. Der er hverken blod eller aftryk. Jeg tænker 2 forskellige ting. Den ene er, vi netop har være hos vens bekendte der slagter og plukker og bedt om at få slagtet 8 stk 2 dage før de forsvinder, lidt pudsigt forsvinder nemlig dem vi har afsat til slagt. Lidt grim mistanke, så i mit posetive sind håber jeg de er blevet bange og blindet af sne og mørke og er fløjet vild. Men den er bare lidt tynd, for som du også nævner så flyver de ikke langt ad gangen, Ca 20 meter og så lander de og lunter. og til alle sidder så langt øjet rækker er der åbent landskab med flad hvid mark og ikke en eneste har lavet spor af mellemlanding. 500-600meter til den ene side ligger skoven og de ville blive kaldt hjem af de andre da det blev lyst. Heller ingen spor i skovbrynet af mellemlandet dyr. Virklig besynderligt men godt jeg har en lille flok tilbage.

Moskusænder