Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm og utøj :(  (Læst 8776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
Orm og utøj :(
« Dato: 02 December , 2012, 16:37 »
Hej

Idag valgte jeg at aflive min hane som har haft drejet hovedet det sidste stykke tid.
Selvom der var bedring efter medicin beh blev den ret hurtigt skidt igen. Så nu skulle han have fred.

Jeg kiggede ham der efter grundigt igennem og fandt udaf at han havde dyr i pelsen.
Små brune dyr i hele fjerdragten. Det ligner meget de billeder der ligger af lus så mon ikke det er det ??

Jeg har sprayet alle dyr idag med stald chok under vinger samt i gumpen.
Men havde med huset og reder ???
Der er sand i bunden af huset sand i rede kasserne sam hø i rederne. Hvormeget skal skiftes ??
Alle rede kasser samt pinde og diverse fik også spray !!!

Han havde også hvide orm i tarmene igen :( Kunne starte med at spise æg igen på Tirsdag efter medicin beh bla mod orme.
Der var mange og de var meget lange en helt op mod 7 cm.
Har tidligere ormkur mon ikke virket ?? Eller har de bare nået at få orm igen siden jeg behandlede første gang for ca 1½ måned siden.
Nu har jeg startet en ny ormekur op som de skal have mener det var 5 dage.
Men hvad kan jeg gøre der efter kan jeg forbygge med den saltsyre blanding sådan at jeg kan sise mine dejlige æg. Men samtidig holde mine dyr fri for orm ???

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Orm og utøj :(
« Svar #1 Dato: 03 December , 2012, 11:52 »
Hej Kenneth
Høns har altid orm i større eller mindre grad. Men når immunforsvarret bliver svækket, eksplodere forekomsten af orm og utøj.

Havde en gang en sløj hane, den havde masser af utøj. Han blev behandlet, men jeg fandt intet på de øvrige dyr.

Man må spørge sig selv, hvad kom først? En sygdom, eller kryb og kravl?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 December , 2012, 22:20 »
Hej

Er sikker på at orm og utøj kom før sygdommen.

Spørgsmålet er jo så om de kom på samme tid da jeg fik nye dyr hjem. Eller om de havde noget i forvejen.

Ham jeg slagtede igår havde mere kød på kroppen end den første der døde for knap 2 mdr siden. Så det må jo have hjulpet lidt.

/Kenneth
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 03 December , 2012, 22:58 »
Men hvad kan jeg gøre der efter kan jeg forbygge med den saltsyre blanding sådan at jeg kan sise mine dejlige æg. Men samtidig holde mine dyr fri for orm ???

Lige for at rette evt misforståelser.

Saltsyre kuren er ikke forebyggende.

Jeg tror desværre ikke der findes forebyggende midler/metoder mod orm. Kun kure der slår ormene ihjel når de er kommet.
Mvh
Erik Andersen

bpua

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 December , 2012, 07:01 »
Vi bruger Hemexcide fra OWA kemi. Det er godkendt til økologisk brug. Vi bruger det både i foderet og i husene. Det skulle virke mod både utøj og orm. Hvidløg skulle vist også hjælpe. Jeg bløder gerne brød op i mælk og presser friske hvidløg i og hønsene er vilde med det.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 04 December , 2012, 09:09 »
Hvis dyr har utøj, vil deres imumforsvar være noget nedsat, og så får de også lettere andre dårligdomme
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 04 December , 2012, 09:14 »
Hvis dyr har utøj, vil deres imumforsvar være noget nedsat, og så får de også lettere andre dårligdomme

Helt rigtigt Marianne /o men er dyrets imumforsvar svækket af sygdom, så giver det ekstra grobund for utøj og orm...så det gælder begge veje.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 04 December , 2012, 09:27 »
Ja, Helle, det burde jeg jo også lige have skrevet /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 04 December , 2012, 23:18 »
Vi bruger Hemexcide fra OWA kemi. Det er godkendt til økologisk brug. Vi bruger det både i foderet og i husene. Det skulle virke mod både utøj og orm.

Jeg har mine tvivl om diatomejords virkning på orm i dyrene.

Diatomejords virkning på skadedyr skulle ligge i, at det udtørrer 'miljøet' og derved 'kvæler' skadedyrene. Og det lyder troligt nok når det vedrører feks blodmider, lus, fluer og andet krible/krable, der bevæger sig rundt i hønsenes miljø, da diatomejord er ekstremt tørt. Men ved indtagelse sammen med foder, bliver diatomejord fugtigt, ligesom foderet, og så tror jeg personligt at dets effekt forsvinder. Effekten er jo ikke kemisk, men mekanisk.

Så levende orm i hønsene tror jeg som skrevet ikke det påvirker. Det er meget muligt at det påvirker/kvæler de ormeæg der kommer ud  med hønsenes klatter, hvis disse æg kommer i berøring med diatomejorden.

Jeg bruger Tør øko sug fra Nordic Staldkemi. Diatomejord findes i forskellige mærker og til meget forskellige priser.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 05 December , 2012, 00:28 »
Kan jeg fodre og drysse mine hunde og katte med hemexide ?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 05 December , 2012, 22:06 »
@ Ina

Som skrevet ovenfor tvivler jeg på at det virker invortes, da den udtørrende effekt forsvinder, ihvertfald delvis. Måske det kan give dyrene lidt hård mave?

Men mod utøj i pelsen burde det virke.

Jeg ved at vi brugte det på katte for mange år tilbage. Uden at vide at det var diatomejord. Vi købte en bøtte Derisic pulver (jeg tror det var købt hos Matas, men er ikke helt sikker) og anvisningen var at man pudrede dyret godt til for derefter at gnide pudderet grundigt ind i dyrets pels.

Derisic er det diatomejordsprodukt jeg tilfældigvis spottede hos Bangs for nyligt.

Om det du bruger hedder Hemexcide, Tør øko sug eller Derisic er nok ligegyldigt. Så hvis du har noget allerede så brug det. Jeg ser ingen grund til at købe nyt.

Iøvrigt et dejligt produkt. Der er ingen 'Sidste salgsdato' på, af naturlige årsager.  ;)

Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 05 December , 2012, 23:56 »
Se det giver jo god mening, og er nemt at håndterer, jeg har nu ikke noget andet end stalosan, men jeg stiftede for nylig bekendtskab med TØS i et hønsehus, og det var lige så jeg blev helt tør i halsen, og på tænderne, bare hunden og katten ikke tørre ud, så går det vel.  :o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 06 December , 2012, 08:33 »
Jeg ville IKKE bruge Hemexcide på mine katte, for det støver af h.... til- til kattene bruger jeg Advantage til at dryppe i nakken, det virker helt fint og nemt at give.

Derriscic har jeg brugt til hestene og til gederne. Det var den "gamle" version som var rigtig god og effektivt, men som forlængst er blevet forbudt og en "ny" er nu på markedet.
« Senest Redigeret: 06 December , 2012, 08:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #13 Dato: 06 December , 2012, 11:49 »
Hej

Idag valgte jeg at aflive min hane som har haft drejet hovedet det sidste stykke tid.
Selvom der var bedring efter medicin beh blev den ret hurtigt skidt igen. Så nu skulle han have fred.

Jeg kiggede ham der efter grundigt igennem og fandt udaf at han havde dyr i pelsen.
Små brune dyr i hele fjerdragten. Det ligner meget de billeder der ligger af lus så mon ikke det er det ??

Jeg har sprayet alle dyr idag med stald chok under vinger samt i gumpen.
Men havde med huset og reder ???
Der er sand i bunden af huset sand i rede kasserne sam hø i rederne. Hvormeget skal skiftes ??
Alle rede kasser samt pinde og diverse fik også spray !!!

/Kenneth

Jeg har fået at vide der hvor jeg har købt staldchok at den kan bruges helbredende ved et pust under hver vinge og måsen. Herefter skal ALT redemateriale skiftes og huset med revner og sprækker rengøres grundigt i brun sæbe, evt. kan du kalke   efterfølgende da det udtørre bæsterne.
Dyrene behandles igen med 1-2 ugers interval. Forebyggende 7-8 uger. Om det er rigtigt aner jeg ikke det er blot hvad de fortalte hos min foder pusher.
Mht. til orm havde jeg bøvl med mine høns da vi fik dem . De var massivt angrebet. De blev sat i behandling med noget pulver fra dyrlægen der skulle blandes i fodret i 7 dage og gentages efter 4 uger.
Jeg har ikke kunne se orm/æg i klatterne siden, men som andre også skriver så har de altid orm, det er blot antallet/trykket der ikke må blive så højt at det svækker dyret. 
Du kan hvis du er tvivl indsamle en mængde friske klatter og få Dokter dyr til at lave en prøve under mikrosop som afsløre om det er orm eller paresitter. Dette gøres for at finde ud af hvilket preperat de evt. hat brug for.
Nu er det jo vinter og mine egen dyr som går frit, får for en sikkerhedsskyld tilsat Vispumin og levertran til foderet. Herudover hønseguf 1 gang pr. uge. (Opskriften findes over i venstre side)f
Held og lykke med resten af flokken.
Iøvrig får mine ænder og duer samme vitaminer og guf og de ser også ud til at trives ;)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 December , 2012, 22:21 »
jeg må se om jeg kan finde noget kalk i morgen og så må huset have den store tur og hønsene engang mere.

Kunne være rart hvis man kunne få det samme til høns som til hunde hvor de skal dryppes i nakken hver 3 måned så de ikke får lopper.

Hvordan og hvor meget med levertran ??
JEg prøvede at blande noget i fodret i sidste weekend. Men det er pokkers svært at få fordelt i kornet syntes jeg. Ligger bare som klumper vådt korn.
Hvad gør i og hvor meget levertran ?? 15 gram står der men vejer i det eller hælder i nbare noget i ?

/Kenneth
« Senest Redigeret: 06 December , 2012, 22:31 Fra Kenneth j »
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet