i Dag skranter en af mine andre unge høner på samme alder.
Hvis du ikke har mulighed for at lave og indlægge video, som foreslået af Jørgen, så prøv at beskrive så detaljeret som muligt, hvordan du opfatter hønens skranten. Det kan være svært at stille diagnose ud fra en beskrivelse, men det er da et forsøg værd.
Hvor gamle er hønerne og af hvilken race?
Vi har haft besøg af en fræk rotte, som har spist af hønsenes mad, vi har ikke lagt gift ud endnu.
Jeg kan forstå at der kan være en sammenhæng hvis rotten har spist gift 
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener. Men hvis du mener at der skulle være et problem i, at en rotte, der har indtaget gift (måske hos naboen) spiser af dine høns' mad, så tror jeg ikke du skal være bekymret. Giften er i og bliver i rotten. Men rotten kan naturligvis forårsage andre sygdomme, så den skal helst ikke være der.
En fælde med 'rottekræs' må være løsningen på den lille fætter.
Hvis du vælger smækfælde, skal du skærme af så dine andre dyr ikke kan komme til fælden. Der findes flere alternative rottefælder. Er det en fælde som er tiltænkt at aflive rotten med det samme den går i, er der her også brug for afskærmning, da en høne evt kunne finde på at stikke hovedet ind.
Jeg bruger trådfælder. De ser sådan ud
http://hegnslageret.dk/rottefaelder-17/rottefaelde-lille-p217 og kan købes mange steder. Det er ikke helt den viste model jeg bruger, men princippet er det samme. Bruger man disse fælder kræver det dog at man har en human aflivningsmetode til de fangne rotter. Jeg skyder dem med et luftgevær.